Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa fjolårets korn billligt eller vänta till årets är skördat  (läst 1245 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Jag kan få en säck 25 kilo korn från förra året för 100 kr av en bonde. Det kommer räcka utspätt med annat i 7-8 månader.... så fram till våren.
Men håller det så länge? I en fodertunna, i ett stall.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
Du kan lagra hel säd i många många år innan det blir dåligt bara du lagrar det på ett bra sätt så det inte blir fuktigt så det möglar. Man brukar prata om uppåt 25 års lagringstid för hel säd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
Inga problem, helsäd av de tre runda håller väldigt länge om det inte blir fuktigt. Havre inte så länge. Men våra höns gillar ändå inte havre...

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Dåså då ska jag slå till. Har även sått lite själv, men känns nästan inte värt jobbet att skörda korn för hand när det är så billigt som 100 kr för 25 kilo. Inte än iallafall. Men jag ska så klart ta vara på det jag sått, kanske maler till mjöl istället.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 3 användare
Tiomilaskogen, Tur-Johan, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser