Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!  (läst 14014 gånger)

etanol-i-tanken.nu

  • Gäst
Hallå gott folk!

Trevligt forum det här.


Jag har lagt ut en annons under "övrigt finnes"; http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=68;action=display;threadid=7
men tänker att jag postar lite mera info om detta här på forumet också.  



Jag har ganska nyligen startat en firma i Järna utanför Stockholm som inriktar sig på att anpassa bensinmotorer till etanoldrift, något som går att göra med dom flesta nyare bilar.

Tekniken jag använder kommer från Brasilien, och påminner en del om de effekt/trim-boxar som finns till många dieselmotorer. En "box" som kopplas på bilens befintliga elektronik, kalkylerar om de signaler som kommer därifrån för att ge bättre bränsleekonomi och effekt. Skillnaden här är att man får en bil som går på två bränslen, etanol och bensin.

Har man lite kunskaper om bilar så gör man lätt monteringen själv, det är inte svårare än att byta tändstift! Bor man i Stockholms-trakten så har jag möjlighet att utföra monteringen på plats.

När det är klart har man alltså en bil som man väljer om man vill köra på etanol eller på bensin. Det går också bra att blanda om man skulle vilja det.

Den enda egentliga nackdelen är att bilen blir svårstartad när det är kallt ute om man kör på bara etanol, så även om det går att lösa genom att bara blanda i mer bensin när man tankar, så är motorvärmare att rekomendera.

Själv har jag kör drygt tusen mil på ren etanol nu (eller e85 då) och har bara possitiva erfarenheter.
Bilen går som en dröm, klart bättre än förut. Plånboken blir gladare när man är och tankar (jag spar runt 2kr/mil med en bil som drog drygt 1lit. bensin per mil tidigare) och avgaserna luktar spritkök (i den mån dom luktar nånting alls!). Det avgastest som jag gjorde visade värden som var i klass med en ny bil, och bättre!

Om jag har lyckats intressera nån så pass att dom skulle vilja  ha mer information om detta, så besök gärna min hemsida på www.etanol-i-tanken.nu och kom gärna med frågor här också så ska jag försöka svara så gott jag kan.




MVH
Frederik Gustafsson
etanol-i-tanken.nu






« Senast ändrad: 29 apr-06 kl 08:26 av etanol-i-tanken.nu »

etanol-i-tanken.nu

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #1 skrivet: 02 mar-06 kl 00:50 »
För de som är intresserade så levereras alla beställningar fraktfitt under hela mars.

:)


MVH
/ Frederik Gustafsson

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #2 skrivet: 02 mar-06 kl 08:40 »
Se även:

http://www.etanol.nu/

som är ett alternativ.

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #3 skrivet: 05 mar-06 kl 12:01 »
Jag har ganska nyligen startat en firma i Järna utanför Stockholm som inriktar sig på att anpassa bensinmotorer till etanoldrift, något som går att göra med dom flesta nyare bilar.

...och äldre. Men inte med flexteknik.

nad

  • Inlägg: 91
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #4 skrivet: 12 mar-06 kl 18:38 »
Hur är det med de rykten som säger att vissa slanger inte tål etanol ?,vill gärna veta.
Vänl Nad

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #5 skrivet: 12 mar-06 kl 23:36 »
Nad, jag såg en länk någon gång från etanol.nu till en tabell och av många tiotal plastsorter var det åtskilliga som tålde etanol, men inte bensin, många som tålde bensin och etanol och mindre än tio, sannolikt mindre än fem som tålde bensin men inte etanol.
Det bör inte vara några problem slang eller packningsmässigt att köra bilar i sverige på Etanol. Sök på forumet på etanol.nu så bör du kunan få svar på din fråga.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

etanol-i-tanken.nu

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #6 skrivet: 13 mar-06 kl 02:05 »
Hallå Nad !

Jag kan ju inte lägga fram några "vetenskapliga bevis" för att det är på det ena eller det andra sättet, men vad jag har kommit fram till när det gäller det här med etanolens aggressivitet mot slang,  är att det inte är annat än just rykten.

Dels för att varken jag eller nån annan som sysslar med etanolkonverterigar har sett nån studie som skulle visa att etanol verkligen är skadligt för slang eller packningsmaterial. Dels för att det inte finns någon, vad jag vet, av alla som har konverterat sina bilar tlll etanoldrift som haft problem med upplösta slangar eller likn. och då är det ändå bilar som gått både 10, 15 och 20000 mil på etanol utan att man bytt nåt annat än vad man brukar göra när man servar bilen.

Däremot finns det en jämförelse hos Hydroscand (marknadens största sortiment av slang, enligt de sjäva) som visar att det är precis tvärt om, Etanol är mindre aggresivt mot slang än vad bensin är! Tabellen finns här: http://www.hydroscand.se/catalogues/brochures/swe/kemtab.pdf , den är lite krånlig att läsa men visar ändå detta på ett tydligt sätt. (är nog den som sprithitler menar?)

Sen kan man ju också tänka sig, att om det verkligen hade hänt nåt med slangarna i en konverterad bil nån gång så hade man fått läsa om det i vareda tidning med det intresse i media som det är för detta med etanolkonvertering nu.

Som sagt, det här är ju inga vetenskapliga belägg nåt vis, men det finns inget som visar att det skulle vara så att etanol fräter sönder slang i bilar, däremot finns det mägder av erfarenhet som visar på raka motsatsen.


MVH
Frederik Gustafsson



Ooops, länken var fel. Den är rättad nu.

/ F.G






« Senast ändrad: 14 mar-06 kl 17:04 av etanol-i-tanken.nu »

nad

  • Inlägg: 91
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #7 skrivet: 22 mar-06 kl 21:02 »
Tack för info det var som jag misstänkte bara rykten
Vänl Nad

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #8 skrivet: 25 mar-06 kl 11:45 »
Men hur konvertera en äldre bil med förgasarmotor, då? Går det?
När utetemperaturen tillåter kör jag mina gamla bilar på ungefär 70/30 med bensin/E85, men om jag skulle vilja köra på ren E85, måste jag köpa en insprutare och konvertera den istället?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #9 skrivet: 25 mar-06 kl 15:23 »
Man byter munstycken till diton som medger större flöde, då bilen fordrar ungefär 25% mer bränsle på e85 drift än på bensin. Detta är i allmänhet inte särskilt svårt och frågar man på etanol.nu så har man god chans att få god hjälp.
De flesta bilar oavsett om de har förgasarmotor eller insprutare blir svårare att starta vid låga temperaturer om man kör på E85, så även motorvärmare rekomenderas.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

carneveganen

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #10 skrivet: 26 mar-06 kl 22:52 »
Tack för länken om slang, jättebra info.
Men varför i he...... ska man lägga 3000:- på en suspekt liten låda som troligtvis ingen behöver, vad gör den?
Ökar bränslemängden med 25% för att kunna köra på E85, Onödigt för det sköter alla bilar insprutning utan problem, när lambdasonden känner att det finns syröverskott i avgaserna så ökas bränslemängden. Samma sak med tändningen, övervakas hela tiden av motorstyrsystemet.
För mig verkar det bara var ytterligare ett sätt att plocka osäkra bilägare på pengar.
För problemen med att kör på E85 är:

Bränslesystemet är dimensionerat för bensin så på fullgas kan inte pump och insprutare leverera tillräckligt med bränsle. Ford flexifuel har större insprutare.

Vid kallstart använder motorstyrsystemet faktisk tempratur men  ett defaultvärde, det finns naturligtvis ingen värde att hämta från lambdasonden, defaultvärdet är anpassat till bensin så med E85 blir bilen svårstartad. Forden har en minesfunktion i motorstyrsystemet som gör att defaultvärdet anpassas efter villket bränsle bilen kördes på när motorn slogs av.

Det är olagligt, något som jag personligen inte bryr mig så mycket om då det troligen inte påverkar avgasreningen nämnvärt.
Men att börja modifiera billens mycket noggrant utprovade motorstyrning med en yttre låda!!! nej tack.

carneveganen

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #11 skrivet: 26 mar-06 kl 22:59 »
OjOjOj hur illa kan man skriva, hoppas ni tycker det här är lite bättre

Vid kallstart använder motorstyrsystemet faktisk tempratur men  lambdavärdet ersätts med ett defaultvärde, då det inte finns något att hämta från lambdasonden Defaultvärdet är anpassat till bensin så med E85 blir bilen svårstartad. Forden har en minesfunktion i motorstyrsystemet som gör att defaultvärdet anpassas efter villket bränsle bilen kördes på när motorn slogs av.

nad

  • Inlägg: 91
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #12 skrivet: 27 mar-06 kl 17:46 »
Jag har tillgång till en Yamaha snurra 2 takt , den är gjord för att köras på motorpetroleum dvs har dubbla tankar och startas på bensin. Är det bara att tuta o köra ,blandar jag etenolen med tvåtaktsolja eller ngt special jox? Förtydligande
räcker det att köra på etanol+olja i stället för petroleum och starta på vanlig 2 taktsblandning eller behöver jag modifiera något?
Vänl NAD

Hampus

  • Inlägg: 50
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #13 skrivet: 09 apr-06 kl 10:42 »
Etanol är ju fint så länge vi kan importera från Brasilien, vilket är ett par år till.

etanol-i-tanken.nu

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #14 skrivet: 13 apr-06 kl 01:14 »
Hallå igen,



Citera
Tack för länken om slang, jättebra info.
Men varför i he...... ska man lägga 3000:- på en suspekt liten låda som troligtvis ingen behöver, vad gör den?
Ökar bränslemängden med 25% för att kunna köra på E85, Onödigt för det sköter alla bilar insprutning utan problem, när lambdasonden känner att det finns syröverskott i avgaserna så ökas bränslemängden. Samma sak med tändningen, övervakas hela tiden av motorstyrsystemet.
För mig verkar det bara var ytterligare ett sätt att plocka osäkra bilägare på pengar.
För problemen med att kör på E85 är:

Bränslesystemet är dimensionerat för bensin så på fullgas kan inte pump och insprutare leverera tillräckligt med bränsle. Ford flexifuel har större insprutare.

Vid kallstart använder motorstyrsystemet faktisk tempratur men  ett defaultvärde, det finns naturligtvis ingen värde att hämta från lambdasonden, defaultvärdet är anpassat till bensin så med E85 blir bilen svårstartad. Forden har en minesfunktion i motorstyrsystemet som gör att defaultvärdet anpassas efter villket bränsle bilen kördes på när motorn slogs av.

Det är olagligt, något som jag personligen inte bryr mig så mycket om då det troligen inte påverkar avgasreningen nämnvärt.
Men att börja modifiera billens mycket noggrant utprovade motorstyrning med en yttre låda!!! nej tack.



Att påstå att jag skulle driva verksamhet för att i första hand försöka utnyttja "osäkra bilägare" och lura på folk någon "suspekt liten låda" som man egentligen inte behöver, för att plocka folk på pengar, är ju bara direkt kränkande.
Klart trist !
Och om du verkligen tror på vad du själv skriver om motorer som kan anpassa sig själva till etanoldrift, så kan jag ju bara önska dig lycka till, om  du skulle få för dig att pröva nångång.


När det gäller detta med "lagligheten" så är det inte så att det är olagligt att köra bilen på etanol !
De jurister som har tittat på detta (bla. hos miljöfordon.se  http://www.miljofordon.se/nyheter/index.asp?sTemplate=/nyheter/detail.asp?iArticleID=142 )
kommer fram till att det är en gråzon, det finns ingen lag som förbjuder att man tankar bilen med etanol. Men det finns heller inga regler för hur man ska klassa en konverterad bil, så det blir i princip OMÖJLGT att göra, inte OLAGLIGT. Vikgtig skillnad tycker jag. Avgasvärden blir dessutom i normala fall avsevärt mycket bättre vid etanoldrift.

Om man är sugen på fakta om etanol som bränsle, och hela produktionskjedjan, så rekomenderar jag http://www.baff.info/ , bra sida med massor av information.


 
Citera
Jag har tillgång till en Yamaha snurra 2 takt , den är gjord för att köras på motorpetroleum dvs har dubbla tankar och startas på bensin. Är det bara att tuta o köra ,blandar jag etenolen med tvåtaktsolja eller ngt special jox? Förtydligande
räcker det att köra på etanol+olja i stället för petroleum och starta på vanlig 2 taktsblandning eller behöver jag modifiera något?
Vänl NAD


När det gäller konverteringar på annat sätt än med Flextek så vet jag för lite om dessa för att kunna ge några svar alls, men följ länken som "ollebolle" postade tidigare i tråden. Där finns ett kanonbra forum med massor av kunnigt folk.




/ F.G

« Senast ändrad: 14 apr-06 kl 22:04 av etanol-i-tanken.nu »

carneveganen

  • Gäst

norse

  • Inlägg: 14
    • -
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #16 skrivet: 28 apr-06 kl 23:39 »
Hei.

Spørsmål om produksjon av etanol/biodiesel:

-Hvor mye fossile brensler brukes for å produsere drivstoffet?(odling,gødsling,høsting,produksjonsprosesser,transport)

-Finnes det noe energiregnskap?

-Finnes det noe CO2 regnskap?

norse

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #17 skrivet: 29 apr-06 kl 00:38 »
Hei.

Spørsmål om produksjon av etanol/biodiesel:

-Hvor mye fossile brensler brukes for å produsere drivstoffet?(odling,gødsling,høsting,produksjonsprosesser,transport)

-Finnes det noe energiregnskap?

-Finnes det noe CO2 regnskap?

norse


Enligt en ny avhandling (se länk) så är det bara restprodukter från skog och åker som kan ge ett nettoutbyte.
Ren odling av energigrödor på skogs- och åkermark som kan utnyttjas för virkes-, foder- eller matproduktion är inte tillräckligt lönsamt i dagens läge.

http://www.slu.se/?id=551&puff=31
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

norse

  • Inlägg: 14
    • -
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #18 skrivet: 06 maj-06 kl 19:52 »
Takk for link.

Mer stoff her:  

Etanol krever mer energi enn det gir:
http://oljekrisa.no/etanol.htm  

Ethanol`s a Big Scam:
http://quote.bloomberg.com/apps/news?pid=10000039&refer=columnist_hassett&sid=aSVm3V6ipm8I


Mer om oljekrisa/energibløffer finner du på: http://oljekrisa.no  

-norse
« Senast ändrad: 06 maj-06 kl 19:55 av norse »

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Har du funderat på att köra bilen på etanol ? Läs här!
« Svar #19 skrivet: 06 maj-06 kl 22:30 »
Jag börjar mer och mer tro att den framkomligaste vägen att minska förbrukningen av fossila bränslen för transporter på kort sikt är att producera mycket bränslesnålare fordon, inte mickla med subventioner av "förnyelsebara" bränslen. Förnyelsebara bränslen finns det avsättning för ändå, i pannrummet till exempel där effektiv teknik finns tillgänglig sedan länge.

Men det funkar ju inte om staten skattevägen styr in folk i återvändsgränder. I pannrummet favoriseras elvärme (värmepumpar) framför ved. En bil som går på etanol kallas miljöbil och får både subventionerat bränsle och befrias från trängselskatt, medan en Volkswagen Lupo som drar 0,3 liter diesel per mil inte anses vara någon miljöbil.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser