Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  friteringolja  (läst 14635 gånger)

CeeJay

  • Gäst
Re:friteringolja
« Svar #20 skrivet: 25 nov-05 kl 19:16 »
Personligen tycker jag att det vore bra att använda fritösolja. Jag ser dock en annan ännu intressantare variant, nämligen att först förse förbrukare av fritösolja med kallpressad rapsolja för att sedan rena den och göra RME av den.

Kallpressad olja innehåller inte rester av exvis bensen som normalt används för att extrahera olja ur olika saker. Det är exvis lite liv om att man funnit cancerogena ämne (bensen) i olivolja, vilket blir resultatet om man extraherar fram olivoljan. På samma vis har man funnit rester av bensen i olika vanliga svenska matfetter.

Kallpressad rapsolja är dessutom mycket bättre än kallpressad olivolja.

Så även i detta fallet kan det finnas ett inbyggt motsatsförhållande mellan billigt och miljövänligt.

Om man köper lite större mängder (> 1000 liter) så kan man köpa RME för 7:60SEK exkl moms exkl frakt. Ganska billigt, mycket miljövänligt.

morgankane

  • Inlägg: 37
Re:friteringolja
« Svar #21 skrivet: 28 feb-07 kl 23:04 »
Hej !

Ditt inlägg oser av okunnskap. Det är lätt att uttala sig, när man tror man vet!

Att använda rätt behandlat och filtrerad matolja göres i dag av många tusen bilägare runt på klotet, men här i Sveas Rike är det mycket skepsis.  Allt nytt fördöms, tills det blir vedertaget.

Ta reda på fakta innan ni uttalar er.



trädman

  • Inlägg: 1272
Re:friteringolja
« Svar #22 skrivet: 01 mar-07 kl 00:03 »
Hej !

Ditt inlägg oser av okunnskap. Det är lätt att uttala sig, när man tror man vet!

Att använda rätt behandlat och filtrerad matolja göres i dag av många tusen bilägare runt på klotet, men här i Sveas Rike är det mycket skepsis.  Allt nytt fördöms, tills det blir vedertaget.

Ta reda på fakta innan ni uttalar er.



Svårt att veta vilket inlägg som avses...

Jag upplever viss begreppsförvirring, eller också är det jag som är förvirrad. Jag har läst mängder av beskrivningar rapporter etc om att använda exempelvis begagnad frityrolja som råvara för tillverkning av metylestrar eller eventuellt etylestrar (vilket verkar vara svårare, särskilt i liten skala). Enligt min mening är det dock ganska stor skillnad på att rena och filtrera respektiva att förestra.

Det är möjligt att man bara kan "rena" frityrolja och köra dieselmotorer på den, men det är inget jag läst något om. Däremot finns mycket information om att använda exv rå rapsolja i stället för diesel. Uppfattningarna hur "bra" det fungerar tycks dock gå isär, förmodligen mycket beroende på använd motor.

Metylestrar, exv, RME verkar dock vara väletablerade bränslen, där det finns etablerade kvalitetsstandarder, som fungerar i många dieselmotorer utan modifiering. Förestringen är inte någon speciellt avancerad process och det finns mängder av recept, processbeskrivningar och ritningar för den som vill prova själv

teufel

  • Inlägg: 406
Re:friteringolja
« Svar #23 skrivet: 02 mar-07 kl 00:00 »
Nån skrev nåt om palmolja i frityroljan.

Jag citerar följande från mcdonalds.se:

"Använder ni helt vegetabilisk olja till all fritering?
Ja, vi använder alltid vegetabilisk olja vid fritering av vår pommes frites. Vi använder inga tillsatser av animaliskt ursprung i oljan. Den olja vi använder för fritering består av 40 % rapsolja, 30 % palmolja, 30 % solrosolja och en liten mängd citronsyra  E 330."

Jag hittar ingen information om palmolja hos vare sig Burger King, Max eller Sibylla.

martijn

  • Inlägg: 52
Re:friteringolja
« Svar #24 skrivet: 05 mar-07 kl 16:34 »
hej allihop! måste också engagera mig i detta samtal det här är något jag har spanat in länge... min konklusion är att detta används på många ställen med stor framgång och väl på följande sätt ( oftast) man bygger in en andra tank i bilen som ska innehålla den filtrerade oljan ( inga kemikalier i det här)man bygger in en ventil så man kan starta och avsluta körningen på diesel ( eller biodiesel..) trickset är att man värmer HELA kedjan från tank , ledning till filter med kylvattnet, man bygger in en tempmätare i olje ledningen och klickar över när den är varm nog! funkar året runt med svo och wvo ( straight och waste veggie oil) filtrera gör man genom en 5- 10 mikron filter ett fat högt och ett lågt och filtret imellan. man kan ju värma upp oljan för att det ska gå snabbare men det kostar ju energi det också jo , ett par tips : man måste använda dubbla ventiler så returbränslet hamnar i rätt tank! och så ska man inte använad en gammal dieseltank till veggieoljan för då kommer det att fälla ut ämnen som förstör motorn ( iallafall insprutningen ) plast är att föredra , annars är vegolja bättre för motorn och du får till och med några extra hästar! Jag har kört flera år med vegolja i traktorn och det funkar absolut problemfritt ( om man gillar pommes frites...)  ;D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:friteringolja
« Svar #25 skrivet: 08 mar-07 kl 10:40 »
Filtrerad beg matolja har jag och en kompis kört en traktorgrävare på i somras, Ett extra filter på bränsledningen hade vi oxå. Detta gick utan problem, och eftersom traktorn drog vid det arbete vi utförde ca 6 liter/timme, så sparade vi förutom fossila bränslen ca 500:- per arbetsdag. Min lilla moppebil, var inte riktigt lika förtjust, men det är svårare att förvärma  i en luftkyld motor. Dock har jag lyckats med 60% inblandning av rå matolja. Det tycks vara så att en förvärmning är bra till ca kylarvattnets temperatur. Blir det en sval natt så kör den sista kvarten på diesel för att slippa utfällningar i motorn. En större diesel tycks vara mindre kräsen på bränslet, det finns ju marodörer som kört en traktor på spillolja i årtal. Den traktor vi använde köptes för skrorvärdet för ca 4 år sedan, när den ska skrotas en gång kommer vi att få mer än vi gav för den pga högre skrotpriser. Hade vi köpt den tjänst vi behövde hade det kostat ca 400 000 kr nu kostade det oss vårt arbete lite slang och hydralolja.

Jag har en bekant som har värmt huset med beg vegolja nu i två år, och skorstenen och pannan klarade brandbesiktningen utan anmärkning. Han har byggt en  sk "tigerloop" så att varmvattnet förvärmer oljan.

Detta att använda beg vegolja är inte helt obeprövat googla lite så får ni många träffar, och var inte rädd för att mejla den som använder det på ett sätt som du skulle kunna göra, de är säkert som alla entusiaster hjälpsamma.
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 10:44 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:friteringolja
« Svar #26 skrivet: 22 mar-07 kl 14:29 »
Någon som vet hur man renar den friterade oljan så den går att använda i dieselbilen?
[/quote
Har själv kört min gamla Golf Diesel på frityrolja från gatukök och liknande. De är oftast mycket glada om man kommer och hämtar, på längre sikt är det bra om man ställer dit ett begagnat oljefat som de får fylla allt eftersom. Blir lättare att hantera oxå.
Rening av frityrolja - köp in mikronfilter( www.jula.se) liknande ett sån som sitter på dieselpumpar som finns ute på gårdarna. Varför inte en hel pump komplett med filter. Ställ denna pumpen uppe på ett av dina fat och sug genom filtret och över till ytterligare ett fat eller liten gårdstank. Stannar pumpen eller låter ansträngd så är det dags att rengöra filtret med lite diskmedel.
Vinterhalvåret kör du en blandning av diesel och frityrolja, sommarhalvåret kan du köra med nästan ren frityr. Om du har motorvärmare inkopplad kan du köra på mer frityrolja inblandat.
Glöm inte att tillsätta lite 2-taktsolja i blandningen när du tankar då frityroljan har dåliga smörjegenskaper. 1 dl / 10 liter frityr ungefär brukar räcka. Körde själv med samma sort som i motorsågen.
MVH Lasse
Med sol i sinne, både ute o inne.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
Re:friteringolja
« Svar #27 skrivet: 22 mar-07 kl 14:36 »
I Tyskland är det en växande rörelse att konvertera sina dieselbilar för hel- eller delvis drift på matolja. Man kan använda begagnad fritösolja eller billig rapsolja i dunkar från snabbköpet, det blir i varje fall billigare än högskattad dieselolja.
Se deras sida http://fmpo.de/poelfotum där finns mer info och länkar.


Detta är de första små tecken på att desperationen efter billigt bränsle har tagit sin början.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:friteringolja
« Svar #28 skrivet: 23 mar-07 kl 14:16 »
Inte tusan är detta uttryck för desperation, nej det är klokskap.

Desperationen i detta avseende yttrar sig i krigshandlingar!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

jenses

  • Gäst
Re:friteringolja
« Svar #29 skrivet: 23 mar-07 kl 14:24 »
Inte tusan är detta uttryck för desperation, nej det är klokskap.

Desperationen i detta avseende yttrar sig i krigshandlingar!
!!!  ;)

Old Grumpy

  • Inlägg: 3
Re:friteringolja
« Svar #30 skrivet: 24 maj-07 kl 20:20 »
Det är synd att det finns så mycket missinformation om användandet av begagnat frityrolja som fordonsbränsle båda när det gälla att omvandla oljan till Biodiesel eller att förbränna den som den är i filtrerad och uppvärmd tillstånd.
För det första ur miljö synpunkt är vegetabiliska oljor så otroligt mycket bättre än andra bränslen på alla nivåer inklusive petrokemisk diesel utom v.g. NOX som är endast lite mindre. T.ex är bränslet helt koldioxid neutralt, det innehåller inga cancerframkallande ämnen eller tungmetaler, Restprodukter från hanteringen är kompostbart och ev. spill utgör ingen negativ miljö påverkan heller.
'Dessutom är användandet av begagnat frityrolja återvinning i sann bemärkelse. Vad som än har gått åt i odling, pressning, lagerhållning och transport har redan drabbat miljön i sitt premiär användning. Att använder det igen direkt som bränsle innebär också att den slipper vidare transport och energikrävande destruktion eller omvandling till kosmetika mm.
Detta är inget jag påstå - allting är välbevisat sedan länge annanstäders och om någon är intresserad har jag tillgång till en mängd avhandlingar och 'white papers' i ämnet.
Tänk hur mycket energi det gå åt i framställning av Etanol, och tänk vilken otrolig miljö katastrof det är att tillverka och till sist ta hand om alla dessa giftbomber till batterier som ingår i vissa s.k. hybrid bilar.
Själv har jag kört dagligen i nästan 3 år nu med olja jag hämtar hos lokala kiosker och restauranger. I mitt fordon har jag en 2 tank system som lämpa sig bäst för Nordiska förhållanden. Jag har en 20 liters biodiesel tank som räcka i ca: en månad, som jag starta och avsluta dagen med så att det inte finns frityrolja som kan stelna kvar i pumpen över natten,  Min olje tank eller huvud tank är på 65 liter och vill jag åker längre lägga jag in lösa dunkar eller så köpa jag nytt raps på Lidl (Billigare än pump diesel).. Oljan i tanken värms med bilens kylsystem, likaså bränslerören fram till pumpen. Olje filtret är också uppvärmd och på mitt system finns det en liten modul som sköter ventilen som byta bränslen först när rätt temperatur och viskositet är upnådd. Det ta 2 km körning på sommaren, 3-5 på vintern.
Oljan filtrerar och avvattna  jag grovt hemma innan jag hälla i den i tanken och mer komplicerad än så är det egentligen inte. Naturligtvis kan man utveckla den egna system med automatik och alla möjliga finesser men det bottnar i filtrering och uppvärmning.
Beg veg olja äta inte gummi slangar. (Biodiesel gör det). Beg veg olja smörja bättre än fossil diesel (Numera lägga dom i 5% Raps i modern diesel). Skillnaden i förbrukning och prestanda är inte mätbart utan sofitikerade instrument men i bägge instanser är skillnaden mindre än 1%. Som förare märkar man ingen skillnad.
Varning. Fordon med roterande injections pumpar är känsliga för viskositets skillnader och det är mycket viktigt att en konvertering ta hänsyn till detta. DI pumpar är starkast och 'common rail' behöver en 'variant' på returledningen. Men, det är enkelt egentligen hur man än vrida och vända på det och resulterar i ett fordon som kan t.o.m.vara renare än en El bil. (Atomkraft, Dansk brun kol, turbin tillverkning och underhåll mm..........).
Självklart kan vi inte alla kör på begagnat frityr olja, (kom inte hit till mitt upptagningsområde :-\) Vi kan inte odla tillräkligt med Raps för alla heller. Men den argument håller inte - vi måste alla göra så gott vi kan och om 7-10 st av oss utnyttjar denna resurs motverkar vi en hel lastbils utsläpp på samma sträcka - och det tycker jag är väl värt besväret.
Oh ja - beg frityr olja är gratis också 8).

Mvh
Old Grumpy

 

cookiemonster

  • Inlägg: 1
Återvunnen frityrolja
« Svar #31 skrivet: 27 maj-07 kl 18:31 »
Befinner oss i Chicago, USA. Har precis hittat en grupp som sysslar med att konvertera bilar så att man kan använda återvunnen frityrolja, alternativt att framställa biodiesel från återvunnen matolja. Vi funderar på att införskaffa en dieselbil som vi kan konvertera. Något jag lärde mig igår är att tänka på när man kontaktar restauranger för att hämta oljan är att det är vegetabilisk olja man ska hämta (i USA använder fortfarande vissa restauranger djurfetter, lard), man ska även tänka på vad restaurangerna har friterat i olja då det kan påverka kvaliteten. Här är en länk för vidare info:  http://www.chicagobiofuels.org/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser