Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fundering om masonit som undertak  (läst 35218 gånger)

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #60 skrivet: 21 okt-16 kl 09:00 »
Fint det ser ut😃!
Precis sådär dåligt var taket på uthuset jag bytte tak på för 2 år sen, fast jag la plåt istället. Det var ett spännande projekt att göra, jag hade bara varit hantlangare en gång förut😊

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #61 skrivet: 21 okt-16 kl 23:39 »
 :D ...Startskott...Trevligt att någon tycker det ser bra ut  :D ... Som sagt det där om spännande kan man nog hålla med om...vet inte vad man möts av under yttertaket  :D... Tog en bild från undersidan av dom första starkt inspirerande bilderna så ingen tror man lägger masoniten direkt över hålen  ;D ...  ...vilket man kanske kan...men man försöker eller vill reparera...


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #62 skrivet: 22 okt-16 kl 12:06 »
 :D...Metoden jag kör är att jag kollar yttertaket...Är det insjunket så angriper jag från yttersidorna som är bättre av det sjunkna...läktavstånd behöver jag inte tänka på, går på det gamla som finns...Krångliga är att dom tidigare läggarna har justerat ojämnheter med olika tjocklekar på bärläkten...mycket pusslande...Sedan kollar man på avstånd så det ser någorlunda bra ut...när pannorna läggs tillbaks märker man att inga pannor ska spikas innan man får dit dom ,så det passar...Kör med rätbräda görs inte eftersom alla brädor i princip är sneda...ögonmått duger mer än väl.... Läser man pdf från länsstyrelserna om gamla tak så menar dom på att total rakhet kan göra att det ser konstigt ut...Så kravet är ju inte liksom hundra procent...Takpannorna sväljer ju också en del ojämnheter, sedan pannorna själva kan ju vara rätt sneda...

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #63 skrivet: 24 okt-16 kl 16:05 »
Vad kör du för dimension på bärläkt?

Byggindustrin rekommenderar 25x38 men jag har kört detta en gång och jäklar vad klent det kändes. Visst tål det att trampas på men tänk efter ett par år när den fått strö och löv som börjat ruttna mot sig. Livslängden kändes inte helt given..
Kommer definitivt gå upp en dimension vid nästa takläggning. Kanske mata 2x3 tum genom en klyv så man får två 2x1,5 tum av det.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #64 skrivet: 24 okt-16 kl 16:12 »
Kör 45*70 (2"*3") så känns det inte osäkert att kliva, hasa, omkring på.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #65 skrivet: 24 okt-16 kl 17:45 »
Jag kör ca 30-33 gånger 45...några bitar kan ju bli 34 gånger 45...det händer  :D  ...Inga problem att gå på den bärläkten med takpannor under armen  :D...Kör då på cc  60cm mellan ströläkt...Innan man bestämmer sig kan man öva och lägga ut en bit på 60cm avstånd och känna hur det känns... jag vill inte heller ha för klen läkt...

MårtenA

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #66 skrivet: 11 apr-18 kl 21:13 »
Jag har en några följdfrågor till diskussionen ovan angående oljehärdad board på takspån.

Varför vill man ha häng mellan takstolarna?
Varför vill man ha luftspalt mellan masoniten och spånet?
Varför ska man spika en bräda på takstolarna innan masoniten?

Nyligen blivit ägare till ett gammalt torp där man lagt tegel på det gamla spåntaket när det började bli dåligt. Oisolerad men inredd vindsvåning med träpanel som innertak, spikat i underkant på takstolarna så en ganska stor men avstängd luftspalt upp till takspånen. Nu har nog isen på taket gjort att det läcker in.
Tänkte mig att lägga på oljehärdad board direkt på spånet och sen strö- och bärläkt och tillbaka med det gamla teglet.
Men det verkar vara litet mer att tänka på än jag trodde. Tacksam för förtydliganden.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #67 skrivet: 14 apr-18 kl 01:51 »
MårtenA.... Melllan spånet och masoniten behöver du inte ha luftspalt. Du behöver ha ett utrymme mellan bärläkt och masonit på ca 20mm. Jag gör på det viset att jag spikar ströläkt först på spånet sedan på med masonit som jag då spikar på läkten sedan på med en läkt till på tidigare läkt som då även fungerar som en klämlist sedan på med bärläkt . Jag kör med 60cm mellan så jag får inte så mycket nerhäng av masoniten. Kör du 120cm mellan ströläkt får du bra nedhäng mellan masoniten men får då använda kraftigare bärläkt typ 45-70 eller 45-95 beroende av vilket snötryck du kan förvänta det blir i ditt område. Som sagt bara fråga på finns jag här så svarar jag om jag kan eller så hoppar andra in..  :D

Bara tillägga att det inte är lätt att spika masonit rätt i spånet utan det är nödvändigt att spika strö först, är spånet bra så ta en syl och peta undan spånet så du ser att spikarna hamnar i underliggande brädor eftersom det i många fall ligger utbaka brädor där med ett litet mellanrum.Vid otur sätter man alla spikarna i mellanrummet  ::)https://www.youtube.com/watch?v=amv5oddoB_M Jag kör den metoden då med tanke på spån,bra spån behåller jag.
« Senast ändrad: 14 apr-18 kl 03:28 av Tännlappen »

MårtenA

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #68 skrivet: 29 apr-18 kl 21:10 »
Tack för svar!
Vilken dimension bör man ha på ströläkten om den är på cc 60? Den understa alltså, den övre förstår jag ska vara 20mm.
Funderar på sikt på att isolera taket. Kan man då tänka sig att ha det nuvarande innertaket som övre begränsning för isoleringen och sätta ett nytt innertak och ev fuktspärr innanför?
Luftspalten som ser ut att vara ca 7cm är ju inte öppen åt något håll så luft kan inte cirkulera. Om jag bara lyckades lägga in en bild kanske det skulle klarna vad jag menar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #69 skrivet: 29 apr-18 kl 21:19 »
Kör på 1" om det får plats.

Edit, om du tänkt lägga hyggligt tätt.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #70 skrivet: 30 apr-18 kl 11:27 »
Jag kör för det mesta med 25-48mm i botten cc 60cm...spikar den med 10cm spik...sedan masonit...sedan på med 25-36 mm ...sedan använder jag 32-50 som bärläkt.

MårtenA

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #71 skrivet: 01 maj-18 kl 21:46 »
Tackar för svar!
Någon som har synpunkter på isoleringen?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #72 skrivet: 02 maj-18 kl 01:00 »
Vill du lägga in bild så kan du använda dig av forumbilder. Du spikar väl dit då typ reglar mot befintligt innertak så det blir en luftspalt.på med isolering,sedan troligen fuktspärr sedan på med innerpanel av någon typ. Borde väl komma luft nerifrån takfoten...Försökte tänka lite till...Man har ju ett snedtak...Svårt att förklara men man bygger ju så det blir ett litet kryprum längs ner mot takfoten och då kan du sätta ventiler i dina gavlar på huset...Du får ju även ett litet kryputrymme mot taket och då även sätta en ventil där på gaveln och hux flux har du fått rörlighet på luftflödet...
« Senast ändrad: 02 maj-18 kl 01:29 av Tännlappen »

MårtenA

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #73 skrivet: 02 maj-18 kl 09:50 »
Provar att bifoga en bild. Det finns ju redan en luftspalt ovanför innertaket men ingen öppning vid takfoten.
Kan jag isolera under nuvarande innertak och sätta nytt innertak i underkant på takbjälkarna?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #74 skrivet: 02 maj-18 kl 11:35 »
Kollade din bild. Om du tänker liksom lägga isolering mellan övre och nedre runda stock utan att bygga en liksom rak yta längst ner så blir det nog fel. Det där med isolering är väl en vetenskap. Kolla den här länken så ser du att det är en rak vägg längst ner. Vet jag själv har takfotsventilation liksom en låda eller tunnel längs takfoten. https://www.byggahus.se/renovera/inreda-vinden

T.ex oljehärdad masonit är ju rätt tät...Men använder du diffusionsöppen takduk under pannorna istället för masoniten borde det lösa problemet,finns väl starka dukar nu.Då kan ju fukten vandra ut. Tror priset blir rätt likt.
« Senast ändrad: 02 maj-18 kl 11:45 av Tännlappen »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #75 skrivet: 03 maj-18 kl 23:37 »
 :D ...Var ute och härjade på taket  ::) ...Såg dom lagt 40mm-45mm på cc1400mm då bärläkt...Undra på att läkten var böjd som en pilbåge,dikt an mot undertaket...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #76 skrivet: 24 maj-18 kl 02:58 »
 :D...Kört på hårt i spånet...Tycker det är lite nojigt när man kör tigersågen och ska kapa den gamla trekantsläkten...Tar för lång tid,blir som man gör upp eld  :o ...Beställt den kraftigaste tigersågen från Makita,den har pendelfunktion så den bör avverka snabbare så man slipper typ göra upp eld  :o .... Här lämplig takfixarmusik  :D .... https://www.youtube.com/watch?v=TyHvyGVs42U

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #77 skrivet: 26 maj-18 kl 03:58 »
 :D...Så då har man fått hem original makita monstersåg...Väger bortåt 5kg  :o behövs kanske lyftkran för att få upp monstersågen på taket  (:) ... Kört den lite i luften som man spelar luftgitarr  :o ... Känns som en ren proffsmaskin  :o ...Ställde in full pendling  :-* .Lovar det pendlade  ;D Kommer nog att rensa gott på taket  :D ... original makitablad beställde jag också...Lindarn hade inget demolitionskit vad jag såg...Ska bli najjs att köra hårt med makitan....Återkommer med fakta hur det enorma  monstret klarar uppgiften  :o ...Hmmm...lyftkran  :-X

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #78 skrivet: 27 maj-18 kl 18:07 »
 :D...Så då har man testat makitan   :D ...Först satte jag fast en 45-45 regel i skruvstädet,körde med full pendling,funderar fortfarande om jag hann att blinka innan det var klart  :o ... Släpade upp makitan på taket  (:) .... Klapp tre bärs på raken  :o ... Sedan satte jag igång  :o ... Herrejesus vilken såg  :o ... Klipper allt som smör,varför i glödheta har man inte köpt den innan  :o ...Lustiga är att sågen känns inte tung när man väl börjar röja  :D ...Den har även inställbar längd på sågfoten så man kan utnyttja sågbladen fullt ut  :D ... Riktig höjdarsåg  :D...Den gamla sågen har naturligtvis underlättat lite men går inte att jämföra med makitas monster...Inte rättvist...Slaglängden är också bättre än dom flesta sågar  :D ....  Bild på makitas monstersåg  :D

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #79 skrivet: 29 maj-18 kl 03:01 »
 :D...Gör inte mitt misstag och köp en stege från B-tema...Rena vaselinet  :o ...Hur den har blivit godkänd av sp är en gåta ...Någon måste ha rökt på  :o :o ... Undvik till var pris,fel på halkskyddet på stegen.... Har alltid tyckt B-tema stegen varit synnerligen äcklig,rent av sliskig,...Min egenbyggda är som en dröm....Och nej har inte ramlat på grund av god balansförmåga så eventuell skadeglädje uteblir....kanske den sanna glädjen  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser