Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anmäla?  (läst 4049 gånger)

Bä i hagen

  • Gäst
Anmäla?
« skrivet: 19 jul-07 kl 20:31 »
Hej alla glada getägare! Nu är jag oxå det ;D Vi har fyra damer numera i hagen som bäar så mysigt ;) Men så slog det mig, måste man regestrera sig som getägare eller är det bara att som vi skaffa och ha? Vi har dem ENDAST till sällskap och mys! De har ingen lapp i örat. :-\

Tacksam för svar från er erfarna ;)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Anmäla?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-07 kl 20:37 »
Ni måste anmäla in till Jordbruksverket och ansöka om SE nummer.
De kommer också vilja att ni försöker leta reda på uppfödaren till getterna för att få dem märkta.

Bä i hagen

  • Gäst
Re:Anmäla?
« Svar #2 skrivet: 19 jul-07 kl 20:49 »
Men om inte förra ägaren visste  :-\ Hur går en anmälan till ???Kostar det? Per djur ?På vilka djur måste man anmäla och varför? De är ju bara som "mys" hos oss! :D Vet inget om detta :-[
« Senast ändrad: 19 jul-07 kl 20:53 av Bä i hagen »

Stora bocken Bruse

  • Inlägg: 66
Re:Anmäla?
« Svar #3 skrivet: 19 jul-07 kl 21:54 »
Hej..
Som jag har förstått det så är du skyldig att från första geten eller fåret som du tar till din gård föra en stalljournal över dina djur. Denna journal ska stanna på din gård x antal år EFTER du gjort dig av med djuren.. Getter SKA vara märkta i BÅDA öronen, på brickan skall finnas SEnr och individnr om dom är födda efter juli -05 tror jag det var.. Om dom är födda innan räcker det med bara SEnr.
Om du tänkt att slakta dom innan sex månaders ålder behövs inga öronmärken och om dom skall slaktas innan ett års ålder räcker det med ett märke.. Annars ett i varje öra..

Jag håller på att försöka lära mig detta och det jag har gjort är att ringa sjv och fråga efter någon som förstår sig på märkning..

För att kunna genomföra detta så är du tvungen att ha ett produktionsplats nr.
Undra om det är Sjv eller länsstyrelsen man kontaktar då..
Har varit i kontakt med så mycke mydigheter så jag glömt bort var det var..
Alla dessa papper hit och dit.. Man vet knappt vad hälften är till för egentligen..

Sen är väl frågan hur många som bryr sig.. jag själv vill gärna ha "rena" papper..

Detta är vad JAG minns. Inte värt att lita fullt på det men det kanske hjälpte lite..
Lycka till.. :)

Gris-Eva

  • Inlägg: 1273
  • ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:Anmäla?
« Svar #4 skrivet: 19 jul-07 kl 22:09 »
Ett SE-nummer (produktionsplatsnummer) ska alla som har klövbärande djur ha. Även om det bara är till sällskap.
Vi som har minigrisar som husdjur ska också ha det även om det är djur som inte ska avlas på.
Ett SE-nummer är till för att kunna spåra eventuella smittor.
Det är gratis att anmäla sig till SJV.

Dina getter ska vara märkta med uppfödarens SE-nummer.
Du själv, eller rättare sagt din adress får ett eget nummer.

Här finns det mera information om regler för getter.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurmarkningcdbochovrigadjurregister/farochgetregister.4.7b4ed7103caa9d4af8000952.html

Och här har du länken till "Anmälan om djurhållning"

http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff41615/E3_1.PDF


Är du osäker på hur du ska fylla i blanketten eftersom du "bara" har sällskapsgetter, så skriv "get till sällskap"
Så får vi göra med minigrisarna. ;)


Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Bä i hagen

  • Gäst
Re:Anmäla?
« Svar #5 skrivet: 19 jul-07 kl 22:56 »
Men om den vi köpte getterna inte vet vart de kommer från? Hon har inte själv fött upp dem :-\

ninna b

  • Gäst
Re:Anmäla?
« Svar #6 skrivet: 20 jul-07 kl 00:01 »
Det finns mycket man SKA men behöver man, det är väl frågan.....hade jag haft 4 getter för sällskaps skull så hade jag struntat i att anmäla.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Anmäla?
« Svar #7 skrivet: 20 jul-07 kl 12:30 »
men om du struntar i att anmäla och länsstyrelsen kommer på besök så kan det bli dyrt då de ordnar alla papper och då får du betala för deras arbetstid + straffavgifter.
Bättre då att själv fylla i dessa mycket enkla papper att fylla i och skicka in dem.
Se- nummret är gratis och journalen har jag för mig kostade 150:-.
Ska man ha klövbärande djur så är det ju bara att gilla läget eller skaffa sig något annat djur.
Men de flesta djur ska idag vara införda i register och det kostar.
Om de du köpt dem av inte är uppfödare och uppfödaren inte kan spåras så ska du ringa till jordbruksverket och prata med dem om hur de vill att du ska göra just i ditt fall.
Troligtvis kommer de bara att göra en notis om att djuren finns hos dig och sedan är det bra med det.
Du får inte märka upp dem med ditt eget nummer då de inte är födda hos dig.
Men skriv in dem i din stalljournal ändå.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Omärkta..
« Svar #8 skrivet: 20 jul-07 kl 13:05 »
Men om den vi köpte getterna inte vet vart de kommer från? Hon har inte själv fött upp dem :-\

Ska man vara hård så är det faktiskt så att Jordbruksverket säger att:
Man ska INTE köpa omärkta djur !
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

?

  • Gäst
Re:Anmäla?
« Svar #9 skrivet: 20 jul-07 kl 18:03 »
Det är gratis att anmäla sig till SJV.

Anmälan är gratis ja, men därefter kommer kostnaderna.

Stalljournal för en hundring, 150 kr om året till Jordbruksverkets får- och getregister, besök från kommunens djurskydds/miljöinspektörer för sisådär en tusenlapp vart 3e år... märktång för ett par hundra, öronmärken, 80 kr (+ moms...) till jordbruksverket varje gång du beställer märken... ¨
Det drar iväg!

Att länsstyrelsen kommer på besök är väl ingen större risk om man inte söker några bidrag, och det lär man väl inte göra om man bara har några getter i trägården...

Frågan är om det är värt allt krångel och alla avgifter om getterna bara ska gå på gården till sällskap?

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Anmäla?
« Svar #10 skrivet: 20 jul-07 kl 21:57 »
Nej hela proceduren är inte gratis.
men som sagt det är bara att gilla läget annars får man skaffa sig en kanin eller något.
Märkning och kontroller beror ju på att vi har med djur som kan orsaka epidemi hos våra livsmedelsproducerande djur. Något som altså kan orsaka större skada i slutänden än vad några hundralappar om året gör.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Anmäla?
« Svar #11 skrivet: 20 jul-07 kl 22:24 »
Men jisses. Den kostanden är väl ändå spott i havet när amn har djur!!??  ???

Visst tycker jag också att jag hade hellre sluppit krånglet, men nu är det som det är. Man rättar sig.

Men du kan ju låta bli så får vi reda på vad sOm händer ifall dom skulle komma  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Anmäla?
« Svar #12 skrivet: 20 jul-07 kl 22:36 »
Ett PAR hundralappar? JBV tar väl 600 i timmen? Om det är självförsörjning man ska hålla på med, motsvarar det i pengavärde 85 liter mjölk, 4,8 kg feta, eller 3,4 kg vitost t.ex. jag själv måste avvara och sälja först. Det är 240 dagars mjölk från en get det. Alla har inte lönearbete deltid eller en heltidsarbetande make/maka för att ha råd att kunna leka bonde.  Vissa här LEVER på sina djur, varje dag. Dag för dag. Från spenen till munnen. Blir en kanin skendräktig, innebär det inget kött på 21 dagar för två personer. En enda utebliven bockkilling, 20 dagar. Jorå, linser, potatis och allt annat finns ju. Men det kanske föder en tanke om hur andra har det? Fritt val? Javisst! Men är det vettigt rent byråkratiskt? Nä.....

Jag tycker så här (och jag har sagt det förut, jag vet det) att så länge man inte ens FÅR vara med i t.ex. CAE programmet om man har under 5 getter, eller är bidragsberättigad om man har under 7. Så kanske man kan lätta på kontrollen för dom som inte kommer upp i en djurenhet, d.v.s. 7 getter. Att tvinga folk att fylla i journal, märka och anmäla och registrera t.ex. 2 getter i ett hushåll där all avkomma hamnar i frysen förr eller senare är ju f*n obegriplig OCH tandlös kontroll, när det driver folk till att gömma undan sina getter. Och jag ångrar nu bittert, att jag valde att vara ärlig. Det gav inte mig några fördelar i.a.f. Förrutom en massa post från JBV att tända i spisen med. "Hur många getter har du nu? Hur många getter har du nu? HUR MÅNGA GETTER HAR DU NU?!" Liknar mer förföljelse än omsorg om gemene man.

Det skulle var hemskt intressant att (på allvar) få reda på när en hushålls eller hobbyget startade en epidemi sist? Eller att få veta, hur många det är här som ystar idag vad dom ska äta imorgon?

Nej, allt är inte riktigt "så" enkelt, för alla.
« Senast ändrad: 20 jul-07 kl 23:58 av Gruff »

ninna b

  • Gäst
Re:Anmäla?
« Svar #13 skrivet: 20 jul-07 kl 23:05 »
Jag tycker inte alls att man måste gilla läget och jag tycker absolut inte att man får friskare djur bara för att dom är registerade hos jorbruksverket. Är sen skadan redan skedd att man har köpt omärkta djur så får man lätt ett litet helsike innan dom bitarna faller på plats. Ska man då behöva avliva friska trevliga djur som man har färst sig vid bara för att dom saknar en plastbit i örat. Man måste våga trotsa lagar och förordningar och låta sunt förnuft råda.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Anmäla?
« Svar #14 skrivet: 20 jul-07 kl 23:57 »
Jag tycker inte alls att man måste gilla läget och jag tycker absolut inte att man får friskare djur bara för att dom är registerade hos jorbruksverket. Är sen skadan redan skedd att man har köpt omärkta djur så får man lätt ett litet helsike innan dom bitarna faller på plats. Ska man då behöva avliva friska trevliga djur som man har färst sig vid bara för att dom saknar en plastbit i örat. Man måste våga trotsa lagar och förordningar och låta sunt förnuft råda.

SJV avlivar inga getter för att de äromärkta. jag köpte mina fyra första getter omärkta. När jag väl fått reda på att Se nummer krävdes (vilket jag som många andra nybörjare inte hade en aning om) så ringde jag SJV där fick jag svaret att låta de gå omärkta och de skrev en litn notis om att de fanns hos mig. Samma med bocken jag har. Honom köpte jag från ett ställe som placerar om djur. Inga konstigheter där heller bara ett snabbt tel samtal till SJV.

Gruff: 600 kr/ timme.... Jo men sedan när använder du dig utav dem en hel timme???
Hit intils i år har mina getter kostat 150:- till SJV i registeravgift. Märkningen per get kostar max 4:- + porto (du behöver ju inte märka dem om du vet att du slaktar dem innan de är sex månader) tång.. javisst. Men det går att låna hos en bonde. Jag lånar gärna ut min om någon behöver.
Och djurräkning 1gg/år.
Inte speciellt krångligt eller dyrt tycker jag..
Du kommer inte ens med bästa vilja upp i 600:-/år.
Dvs. om du skött dina papper på ett ordentligt sätt och allt ser ok ut.

Vet du vad det kostar att rega en kull med valpar???
medlemsavgift till SKK  370:-/år
reg.avg.  515:-/valp
sedan vid försäljning. chippning, vaccinering och vet.bes.
Det är bra mycket dyrare, papper som ska skickas hit och dit och vet. bes.

För att inte tala om vad det kostar med hästar :-/

Det finns ju faktsikt bara tre alternativ.
1; gilla läget och inse att det faktiskt finns en mening med våra registreringssystem (även om man ibland sliter sig i håret av vansinne)
2: bli politiker och påverka hur våra system  ser ut.
3: välj en djurart där det ännu inte finns dessa registreringskrav

Jag ar valt alt. 1  då jag tycker det är helt rätt att skydda den fina köttkvalite och säkerhet vi har idag. Men så är jag ju egen företagare inom livsmedel också och vet hur viktigt det är med skydd av våra livsmedel.

Ursäktar om jag svamlar.
Onykter... JAG???? nääää har bara druckit läsk ju  *hickande smiley*

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Anmäla?
« Svar #15 skrivet: 21 jul-07 kl 00:07 »
Gruff: 600 kr/ timme....

Nu har dom inte varit här ännu. Men vänner till mig har haft dom hos sig. Det skulle vändas upp och ned på allt, mätas, frågas, pratas på lagårdsbacken. Och så återbesöken för att ändra på 5 cm hit och dit. Så fick dom betala för restiden med om jag minns rätt. En timme är rätt kort tid, egentligen.

Jag svamlar rätt bra jag med  :-[ Men jag ger mig f*n inte ang. de 7 getterna! För jag äter varken valpar eller mjölkar hästar  ::)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Anmäla?
« Svar #16 skrivet: 21 jul-07 kl 02:06 »
Att påstå att registrering av enstaka sällskapsgetter har någon positiv effekt på folkhälsan är inte särskilt trovärdigt. Ökad byråkrati leder till ökad centralisering som leder till ökad risk för storskaliga skador.

I USA stretar småfolket åtminstone emot.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Anmäla?
« Svar #17 skrivet: 21 jul-07 kl 02:11 »
I USA stretar småfolket åtminstone emot.

Kanske därför jag stretar lite lagom då. Jag är halvamerikan  :-[

ninna b

  • Gäst
Re:Anmäla?
« Svar #18 skrivet: 21 jul-07 kl 08:09 »
Det är väl helt klart att en livsmedelsproducent...kött eller mjölk ska ha sina djur registrerade. Då driver man ett företag och är underkastad en massa helt andra kontroller ockå. Dessutom har man ett företag och kan göra avdrag för sina kostnader.
Den människa som vill ha ett par getter för sällskaps skull ska inte behöva betala dom kostnaderna och precis som Gruff säger. Får man inte vara med i det ena utan att ha ett visst antal djur så ska man inte behöva vara med i något annat heller.
Så är det också så att djur som ska slaktas innan dom är 6 månader ska vara märkta....med ett märke. Djur som ska gå till slakt senare eller som ska gå till liv ska märkas med 2 märken. Djur som inte ska lämna gården behöver inte märkas förrän dom ska göra det.
Jag tror att kommunens djurinspektör ska komma på beskök 1 ggr inom 3 år men jag är inte säker på tidsintervallen. Säker är jag dock ¨på kostnaden. Vår kommun tar 670:-/timme och du ska inte tro att det tar en kvart. Du ska vara glad om du kommer undan med en timme.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Anmäla?
« Svar #19 skrivet: 21 jul-07 kl 11:08 »
Jag tror att kommunens djurinspektör ska komma på beskök 1 ggr inom 3 år men jag är inte säker på tidsintervallen.
Vår kommun tar 670:-/timme och du ska inte tro att det tar en kvart. Du ska vara glad om du kommer undan med en timme.

Helt rätt 1 ggr på inom 3 år är det som gäller  ;)

Här kostar det olika, beroende på hur många djurenheter gården har.
Men för smågårdar kostar det 315:- för koll av gödselhantering +och 630:- för djurkontrollen = 945:-   totalt

En stor gård får betala 2500:-

Mvh Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Anmäla?
« Svar #20 skrivet: 21 jul-07 kl 11:58 »
Det här var en nyttig tråd för mig som går i lite halvallvarliga getskaffartankar. Hade inte heller någon aning om allt det här med registrering och märkning, det är inte utan att man tänker efter en extra gång...  :-\

Men en gång på tre år är ju ändå inte så mycket. Eftersom det trots allt finns folk som skaffar djur som inte är kapabla att ta hand om dem (OBS jag menar ingen här!) så tycker jag nog ändå att det är bra med kontroller.

zebra

  • Inlägg: 12
Re:Anmäla?
« Svar #21 skrivet: 21 jul-07 kl 17:05 »
Inlägg i debatten, kontrollen av djuren är enbart ett sätt av myndigheterna att kontrollera det svenska folket vad dom har hemma. Jag tycker att man skulle ha hobby djur utanför dessa kontroller och ha isåfall produkt djur innan man måste anmälla dessa om man nu skall ha kontrollen vilket jag är starkt imot men som vanligt vågar det svenska folket inte att protestera utan snällt gör som dom säger

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Anmäla?
« Svar #22 skrivet: 21 jul-07 kl 17:13 »
Javisst som företagare får du göra avdrag men du har annat som kostar också. Så det går väl ganska mycket på ett ut.
Anser fortfarande att vi pratar om såpass lite pengar att jag tycker det är värt det just för att säkra vår livsmedelskvalite.
Låt säga att du köper ett omärkt djur från en privatperson ute på landet någonstans. Personen du köper geten av har ingen aning om vem som är uppfödare. Geten rymmer vid senare tillfälle och bosätter sig hos en stor köttdjursuppfödare (vi har ju läst i tidigare tråd om ett sådant fall).
Kort tid därefter blir din get och bondens djur dåliga och det upptäcks en smittsam virussjukdom.
är det inte då i det läget bra att kunna spåra getens härkomst för att om möjligt hitta ev. andra smittade djur som kan smitta andra besättningar???
Med märkningar, journaler och kontroller är det möjligt att spåra och plocka bort smittbärare innan vår mat (köttet) smittas av något som kanske kan drabba oss själva i slutänden.
Utan märkning får vi leva i ovisshet och många djur kan bli smittade helt i onödan.
Det är klart är man självförsörjande och skulle aldrig köpa kött i butik eller så så spelar det ju ingen roll för den personens del.
Men för mig gör det det.

Vi har ex. inte rabies i sverige idag pga. våra hårda införselregler osv. osv.

Har jag helt fel så hojta till.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Anmäla?
« Svar #23 skrivet: 21 jul-07 kl 17:13 »
Inlägg i debatten, kontrollen av djuren är enbart ett sätt av myndigheterna att kontrollera det svenska folket vad dom har hemma.

När epizootierna drabbar så är det kanske inte så dumt med lite koll... Sjukdomar bryr sig sällan om huruvida djuren är produktionsdjur eller hobby.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Anmäla?
« Svar #24 skrivet: 21 jul-07 kl 18:08 »
Med dagens datateknik och annat borde statlig kontroll kunna bekostas av staten. D.v.s. våra skattepengar. "Ett par hundra" känns nog mindre för staten, än vad det svider i min plånbok när skatten är dragen i.a.f. Hur många såna besök går det på kostnaden för en bra kontorsstol? Vad kostar en fartlimpa i ett villaområde, som ingen bryr sig om? Kaffebryggaren i fikarummet på sjv?  :) Jag vill inte vara småaktig, bara ge lite perspektiv.

Egentligen.....skulle VI få betalt för att vi gör samhället den tjänsten att vi skyddar det från lilla Gullspira genom att sätta stora nummerlappar i öronen på henne och skriver det numret i en bok åt sjv. Men när hon rymmer med sina örhängen till grannens kor, blir dom ju inte MINDRE sjuka för det. Det hade där emot kanske hjälpt om man hade haft dom hundringarna till en extra tråd 10 cm över fårstängslet. (ingen pik till den med bockincidenten)

Jag har egentligen inget emot kontroll i sig. Att t.ex. kunna spåra en ägare eller gå tillbaka i släktled och spåra när CAE uppstod i en större besättning är ju jättebra. Men metoderna och hela apparaten kring det hela, bör ses över. Helst med både sunt förnuft och hjärna påkopplad och inte med mössan i hand, mässandes paragrafer med ansiket vänt mot Bryssel. Det börjar bli larvigt på riktigt. Och jag tror inte vi nått kulmen på dumheterna ännu.

Jag skriver inte mer nu. Jag får bara hjärtinfakt av ilska.

/Bengt *liten getgubbe med äppelfetma*

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Anmäla?
« Svar #25 skrivet: 21 jul-07 kl 20:17 »
Seriöst: märksystem har en funktion att fylla i köttindustrin där mängder av djur från olika uppfödare blandas och transporteras långväga för att konsumeras. Det är för industrin registren är till och det är industrin som gynnas av dem, genom att en stor verksamhet kan absorbera kostnader på ett sätt som Gruffs getter inte kan. Det blir ett myndighetsimperativ till förmån för storskalighet.

De här epidemierna av mul- och klövsjuka som sprids av småbrukare och används som förevändning för att *alla* djur skall registreras finns inte. Det är storskalighet som krävs för att skapa katastrofer av någon dignitet, och ju mera byråkrati, desto mera storskalighet.

Beträffande frågan om vem som skall bära kostnaderna går utvecklingen i EU mer och mer mot att "avgifter" skall finansiera byråkraturan. Därmed finns inte den naturliga begränsning av dess expansion som skattefinansiering ger.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Anmäla?
« Svar #26 skrivet: 21 jul-07 kl 22:55 »
Kan också tycka att skattepengarna borde räcka till att finansiera djurskyddet. Det känns ju onekligen lite absurt att man ska behöva betala för kontroller som man är "tvingad" att genomgå. Men när det gäller hobbydjur (och kanske ävan produktionsdjur) tycker jag nog en minst lika viktig uppgift som att förhindra smittspridning är att förhindra vanvård och missförhållanden som ju tyvärr förekommer då och då. Djurskyddet är viktigt och om det krävs att jag betalar för att det ska fungera så gör jag det. Men jag motarbetar gärna EU-byråkratin på annat sätt  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 4 användare (3 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser