Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta rabarber  (läst 4392 gånger)

Linda Y

  • Inlägg: 32
    • Lappland
Flytta rabarber
« skrivet: 29 apr-04 kl 14:04 »
Hej!
Jag undrar när är den bästa tiden för att flytta rabarber?

H. Linda

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Flytta rabarber
« Svar #1 skrivet: 02 maj-04 kl 10:39 »
Hej Linda.
Jag har för mig att nu är den bästa tiden att flytta rabarber. Det går också bra att dela dem nu så att man får flera plantor. Skörden kan nog dock bli lite fördröjd.

hälsningar gabriella

Camilla

  • Gäst
Re:Flytta rabarber
« Svar #2 skrivet: 12 maj-04 kl 19:19 »
Hej,

du har säkert flyttat dina rabarber redan... Men om inte tänkte jag bara bidra med ett tips - tänk på att de har jättestora rötter!
Jag flyttade mina två, ganska taniga, plantor för några veckor sedan. Tänkte att jag skulle få med en ordentlig jordklump och tog till rejält (en fyrkant på ca 2 spadtag åt vart håll), men det räckte inte alls! Stora, tjocka, ganska spröda rötter, som morötter ungefär, sträckte sig nästan en halvmeter runt plantan. Så det blev till att plocka fram grepen och lirka loss dem bäst det gick.  :P

Annars, när det gäller att flytta växter, så brukar man väl säja att det ska göras under höst och vår, men min erfarenhet (skåne) är att det mesta går att flytta nästan när som helst (förutsatt marken är grävbar...) bara man vattnar ordentligt - både vid nyplanteringen och ett par, tre veckor efter, tills växterna rotat sig på den nya platsen.

Camilla


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser