Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  En till fråga om inhägnad  (läst 2160 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
En till fråga om inhägnad
« skrivet: 05 apr-20 kl 09:16 »
Hej
Min dotter är väldig inne på att skaffa getter.

Hon håller nu på att räkna på stängsel och landar på ca 10.000 kr för 126 tryckta stolpar och 800m fårnät. Vi tänkte att man kanske kunde köra dubbla fårnät på höjden, alltså 2x90 cm, vilket ger ett stängsel som är 180 m högt.

Nu undrar vi om det går att göra detta billigare? Kan man byta ut stolparna mot 10 mm armeringsjärn och kanske ha stolpar bara var femte?


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: En till fråga om inhägnad
« Svar #1 skrivet: 05 apr-20 kl 09:35 »
Då har ni alltså tänkt hägna in ett hektar, om det bara ska vara en hage. Det brukar dock vara bäst att ha flera hagar att växla mellan.
Jag tror inte på idén att sätta 90 cm fårnät ovanpå 90 cm fårnät. Dels måste man ha längre (och dyrare) stolpar som dessutom måste slås ner längre i marken. Den lär det bli sjukt svårt och instabilt att spänna det övre nätet. Och sen när getterna börjar bli uttråkade och ser något gott på andra sidan kommer de försöka att a) krypa under nedersta nätet eller b) klättra emellan de båda näten. (Det är ett av skälen till att man ska ha flera hagar, att det går att flytta getterna till nytt bete innan de rymmer.)
Armeringsjärn som stängselstolp tror jag inte på.

Det billigaste stängslet är det som håller djuren inne!
För getters del tror jag på en kombo av nät och eltråd. Och framför allt: ett gott bete är det bästa stängslet 🐐🌳! Ett lagom betestryck är lika viktigt. Hur många getter är detta hektar tänkt till?
Rekommenderar besök hos andra getägare i närheten, där kan du få många bra idéer!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: En till fråga om inhägnad
« Svar #2 skrivet: 05 apr-20 kl 09:43 »
Tack för input!
Vad rekommenderar du för nät och stolpar?
Har en rätt liten tomt så det är svårt med fler hagar. Hade tänkt ha 2-3 getter. Går det att ha en hona och bagge så kör vi på det.

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: En till fråga om inhägnad
« Svar #3 skrivet: 05 apr-20 kl 10:22 »
 ::) Lite märkligt, men vill ni avla sönder geten? Då de brunstar ungefär var 20de dag o då den är dräktig i ca 5 månader så kommer det bli många killingar om geten går med bocken hela tiden!?  Själv har jag flera hagar att välja emellan, den bästa är med 7 spännda trådar o ett bra elaggregat. Har nu en ungbock som vill flytta till eget boende!
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: En till fråga om inhägnad
« Svar #4 skrivet: 05 apr-20 kl 11:03 »
Nej här ska inget gå sönder. Läser på om det är möjligt ekonomiskt att ha getter, får läsa på ytterligare om hur många till varje bock osv. Vad rekommenderas som minst? Vill ju ha mjölk så en bagge är ju ett måste. Ska den sen ha en egen hage? Där vill den väl inte gå ensam kan jag tro.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: En till fråga om inhägnad
« Svar #5 skrivet: 05 apr-20 kl 13:31 »
Jag rekommenderar trästolpar, antingen tryckimpregnerade eller naturligt rötbeständiga av ek eller en (dock stenhårda att spika märlor i).
Nät tycker jag s k vridknutsnät är bäst, då håller maskorna storleken.

En variant för den som inte har så mycket mark är att köpa elnät, det är rymningssäkert. Man kan lätt flytta getterna genom att flytta näten. De finns i 50-metersrullar och kombineras med lämpligt elstängselaggregat.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: En till fråga om inhägnad
« Svar #6 skrivet: 05 apr-20 kl 13:33 »
Vad gäller bock finns många lösningar. Jag har t ex lånat ut bock till såna som inte har så många getter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: En till fråga om inhägnad
« Svar #7 skrivet: 05 apr-20 kl 13:43 »
Ok!
Vad kostar 400 m elnät?
Hittar kit på 50 m för runt 3000. Men man måste väl inte 8 sådana kit? Aggregat mm räcker väl med ett och sen kan man köpa fler stolpar och mer tråd? Tips mottages tacksamt. Fördel om hönsen kan dela hage med getterna om det funkar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: En till fråga om inhägnad
« Svar #8 skrivet: 05 apr-20 kl 14:32 »
400 m elnät kostar mer om du köper det hos Gr*nngården, mindre hos annan bonnabutik. Det räcker med ett elaggregat, ja. Elnät är alltså kompletta, nät och stolpar sitter ihop, så man bara rullar ut nätrullen och sticker ner stolparna i marken och kopplar ihop näten med de clips som sitter i båda ändarna.
Men tänker du dig att använda elnät behöver du inte ha så många rullar, till 2 eller 3 getter räcker det med 3 eller 4 rullar (alltså 150-200 m stängsel). Eftersom upplägget då är att de ska flyttas med sin hage då och då, behöver du inte kunna hägna in hela hektaret på en gång.

Det elnät man har till getter är 100-115 cm högt, och det är risk att hönsen flyger över det.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: En till fråga om inhägnad
« Svar #9 skrivet: 05 apr-20 kl 16:51 »
Tack!
Har en del på ”att göra listan” så har gärna en permanent hage om det går.
Även om det så klart finns många fördelar med två. Kommer kunna stänga av halva hagen är tanken.

Hittade eltråd på nätet 3 rullar med 400 m i varje. Är jag ute och cyklar om jag tänker tryckta stolpar med 6 eltrådar till getterna? Blir billigare och enklare än elnät eller fårnät. Frågan är hur jag får hönsen att stanna inne. Hönsnät längst. Ner kanske.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: En till fråga om inhägnad
« Svar #10 skrivet: 06 apr-20 kl 09:03 »
Jag har använt elnät till åtminstone någon av mina getgrupper (oftast bockarna) alla år jag haft getter, så det är smidigt. Tar ungefär en timme att flytta en hage på 3-4 rullar elnät om vi är 2 som hjälps åt.
6 eltrådar på trästolpar funkar. Så länge det inte blir torka, då blir det inte tillräckligt med kräm i stängslet, och getterna går ut. Därför är det klokt att kombinera med fårnät.
Har du mycket på att-göra-listan är det månne bäst att beta av ett antal punkter där innan du ger dig på att ta hem ett helt nytt djurslag.

Har du någon åkermark så du kan slå eget hö? Har du något hus som är lämpligt som getstall?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Linda Edvardsson

  • Inlägg: 2
SV: En till fråga om inhägnad
« Svar #11 skrivet: 04 jun-20 kl 11:53 »
Är det möjligt att ha vanligt trädgårdsstängsel till getterna? Alltså 'Gunnebostängsel', med en eltråd över och en under. Trådarna ska alltså inte ha kontakt med stängslet, utan löpa under och över.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: En till fråga om inhägnad
« Svar #12 skrivet: 04 jun-20 kl 12:16 »
Gunnebostängsel är ju bättre än fårstängsel, men kostar mer och är svårare att sätta upp. Att komplettera ett tätt men lågt stängsel med en eller flera eltrådar fungerar bra. Spetsiga trästaket kan vara ett undantag, djur som ställer sig upp mot stängslet och fastnar mellan spjälorna med framfötterna när de skall ner är inte kul.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser