Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?  (läst 10274 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #80 skrivet: 06 nov-18 kl 13:44 »
Ensamhet,
Jag håller med. Jag tror folk har för stor tilltro till elektriska säkerhetsfunktioner.

Men... Göteborgstrafiken har blivit egoistisk på senare år. Varje morgon är det minst en ibland tre som kastar sig ut framför mig så jag får bromsa eller tvärbromsa. Jag kan inte fatta att folk är så otroligt dumma, de tittar upp ser en bil i 70 knyck och kör rätt ut framför. Gärna för att sen köra i 65 på 70-vägen men det är ju en annan fråga. Jag vill ha bra däck för att öka mina chanser att komma fram oskadd, för att kompensera för andras dumhet helt enkelt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #81 skrivet: 06 nov-18 kl 14:19 »
Ensamhet,
Jag håller med. Jag tror folk har för stor tilltro till elektriska säkerhetsfunktioner.

Men... Göteborgstrafiken har blivit egoistisk på senare år. Varje morgon är det minst en ibland tre som kastar sig ut framför mig så jag får bromsa eller tvärbromsa. Jag kan inte fatta att folk är så otroligt dumma, de tittar upp ser en bil i 70 knyck och kör rätt ut framför. Gärna för att sen köra i 65 på 70-vägen men det är ju en annan fråga. Jag vill ha bra däck för att öka mina chanser att komma fram oskadd, för att kompensera för andras dumhet helt enkelt.

Här är de inte lika egoistiska, möter man en lastbil, väghyvel eller nåt, där det inte går att mötas, så kör man ner i diket och kommer man inte upp så drar den man släppte förbi upp en.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #82 skrivet: 06 nov-18 kl 14:44 »
Här är de inte lika egoistiska, möter man en lastbil, väghyvel eller nåt, där det inte går att mötas, så kör man ner i diket och kommer man inte upp så drar den man släppte förbi upp en.

Då gäller det att lita på att dikena är fria från storstenar. Om en sten rullar ner i diket från en sluttning i mina trakter, så kan den bli kvar där i flera år.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #83 skrivet: 06 nov-18 kl 17:59 »
Då gäller det att lita på att dikena är fria från storstenar. Om en sten rullar ner i diket från en sluttning i mina trakter, så kan den bli kvar där i flera år.
Eller en översnöad timmerbunt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #84 skrivet: 06 nov-18 kl 18:29 »
Då gäller det att lita på att dikena är fria från storstenar. Om en sten rullar ner i diket från en sluttning i mina trakter, så kan den bli kvar där i flera år.

Vet inte hur andra gör men jag kollar då var det är lämpligt att köra åt sidan innan jag gör det.
Kanske du missuppfattade mitt inlägg och trodde jag körde i diket med fart?
Jag menade att båda saktar in och när det inte går att mötas, så kör man försiktigt ner i diket.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #85 skrivet: 06 nov-18 kl 18:59 »
Det är ju bara på asfaltväg som det möjligen kan ha betydelse. För den som mest kör på grusvägar spelar det ingen roll.  Och på asfaltväg sommartid är ju friktionen under alla förhållanden så god att man egentligen knappt behöver ha några däck (om det inte vore för att det kan vara bra med mönster för att undvika vattenplaning).

För övrigt är ju många  av de däck som idag säljs som sommardäck märkta med M+S (alltså den enklare vinterdäcksklassningen som inte längre är godkänd i Sverige).  En omgång billiga sommardäck som jag köpte en gång i tiden, visade sig ha förvånansvärt bra egenskaper på vinterföre. Men det var inte förrän däcken var utslitna och skulle bytas ut, som jag upptäckte att det faktiskt stod M+S på dem. Jag tror de däcken var av märke Kenda.

M+S märkningen används visst, se nedan länk vilka märkningar som är godkända enligt Transportstyrelsen
 https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack


Postat med Alternativ.nu´s app

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #86 skrivet: 06 nov-18 kl 19:19 »
Nu kommer jag nog att få skit för det här inlägget, men de skiter jag i.

Man kan ju köra på vilket skit som helst om man bara anpassar körsättet efter de däck man har.

Många skyller på plötslig halka eller plötslig sol i ögonen, när det inte går så bra för dom.
Vore kanske bättre att sätta sig in i var solen och halkan kan dyka upp, så behöver man inte bli överraskad.

Om man har kassa eller bra däck har mindre betydelse, när nått annat puckobarn kör på en.

Inbillar mig att många tror att de kan köra hur som helst, bara för att de har nya bra däck.

Jag har bra däck på lastbilen dock är dom på upphällningen så jag anpassade hastigheten i dag då E45 från Arvids ner till ditt avtag och ännu längre söderöver var för jävligt.
Inte lika illa som veckan innan jul förra året.  ;D
Eller som när jag vart till dig första gången.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #87 skrivet: 06 nov-18 kl 20:02 »
Jag har bra däck på lastbilen dock är dom på upphällningen så jag anpassade hastigheten i dag då E45 från Arvids ner till ditt avtag och ännu längre söderöver var för jävligt.
Inte lika illa som veckan innan jul förra året.  ;D
Eller som när jag vart till dig första gången.

Dom har väll sandat på de flesta ställen, annars är det lite småhalt på en del ställen?
Först kom det snö och sen blev det + grader med regn lite till och från, så nu är det is med vatten på lite här och där.
Var till Skellefteå igår och där var det sandat och bra före nästan hela vägen, förutom att det var att köra som på en tvättbräda.
Men när jag kom närmare Skellefteå så vart det ett helvete, såg knappt vägen då rutor och lysen geggade igen på grund av det där förbannade saltandet.

Undrar när det blir skottpengar på de som hittade på att salta?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #88 skrivet: 06 nov-18 kl 20:05 »
M+S märkningen används visst, se nedan länk vilka märkningar som är godkända enligt Transportstyrelsen
 https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack


Postat med Alternativ.nu´s app


Alla M+S däck är inte vinterdäck, det kan också betyda mudd & sand.
Har fått lära mig att det ska vara en snöflinga på däcket också, men det kan vara fel.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
« Senast ändrad: 07 nov-18 kl 23:36 av Tännlappen »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #90 skrivet: 08 nov-18 kl 01:00 »
 :D..Tjaa.. *Är ju i princip så här vi kommer till eventuella kontroller... https://www.youtube.com/watch?v=S0hoKpjKmVQ  ...Vi breda pöjkar har ju våra reglers  :D ...Vissa kan ju inte årtalet ...Men som sagt hålla en veteran är inte direkt en walk in the park.. vi har liksom kunskap om vad som gäll...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #91 skrivet: 08 nov-18 kl 02:25 »
 :D..Tjaa åkte med min dotters toktrimmade Saab ss ... Blixthalka....Japsen låg i diket...SS betyder inte något med Hitler utan sport sedan... Saaben jobbade så man hörde hur det klickade i systemet  :D ...No problemo. Något som är positivt med bra pulver är att man kommer ut som en kanonkula på motorvägen...Easy 200km i tim....Gött mos...Vad so gäll för oss old boys...

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #92 skrivet: 08 nov-18 kl 09:22 »
:D..Tjaa åkte med min dotters toktrimmade Saab ss ... Blixthalka....Japsen låg i diket...SS betyder inte något med Hitler utan sport sedan... Saaben jobbade så man hörde hur det klickade i systemet  :D ...No problemo. Något som är positivt med bra pulver är att man kommer ut som en kanonkula på motorvägen...Easy 200km i tim....Gött mos...Vad so gäll för oss old boys...
Inte utan att du för tankarna till Steve me lloyden....

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #93 skrivet: 08 nov-18 kl 09:24 »
Inte utan att du för tankarna till Steve me lloyden....

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Han körde väll inte i fyllan?
Det var väll Sven Melander som svamlade och överdrev?

 

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #94 skrivet: 20 nov-18 kl 19:30 »
Test mellan sommar och vinter
https://youtu.be/atayHQYqA3g

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #95 skrivet: 28 nov-18 kl 14:29 »
Vi får väl se var detta slutar.

https://www.vk.se/plus/2525855/hade-inte-sommardack-atalas-efter-krock

Något missvisande länktext dock.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #96 skrivet: 28 nov-18 kl 16:23 »


Vi får väl se var detta slutar.

https://www.vk.se/plus/2525855/hade-inte-sommardack-atalas-efter-krock

Betalväggar är alltid lika kul: "För att läsa den här artikeln måste du vara prenumerant."

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #97 skrivet: 28 nov-18 kl 18:13 »

Betalväggar är alltid lika kul: "För att läsa den här artikeln måste du vara prenumerant."

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Räckte inte ingressen?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #98 skrivet: 28 nov-18 kl 19:13 »
"Umeåbon kom över i fel körfält och kunde inte bromsa med sina sommardäck. En stund senare frontalkrockade han med en annan bil.
– Jag trodde inte att det var så halt som det verkligen var, berättade mannen som nu åtalas för olyckan."
Jag kan också bara läsa ingressen. Men enligt bilderna var det 10-20cm snö så man behövde nog inte vara raketforskare för att förstå att det kunde vara halt. Men jag undrar vad "en stund senare" innebär? Hoppas det inte är tal om mer än enstaka sekunder

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #99 skrivet: 28 nov-18 kl 19:40 »
Hörde på affären att han kört vårdslöst och fort, men det kan ju vara rykten som spridit sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser