Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man ge solrosfrön till hönns??  (läst 14243 gånger)

Adam96

  • Inlägg: 67
  • Bor på en bondgård med lite olika sortes djur:D
    • Blekinge
    • Farabolshöns
Kan man ge solrosfrön till hönns??
« skrivet: 05 jan-12 kl 10:38 »
Hej jag undrar om man kan ge solrosfrön till hönorna? jag har nämligen ganska mycket som jag inte vet vart ska ta vägen, med tanke på att det inte är så mkt små fåglar och äter av det!
Mvh Adam
Hej!
Kolla gärna in min nya hemsida, där lägger jag upp bilder och lite info om mina höns. Jag har även försäljning av avelsägg, även kycklingar och vuxna djur när det är aktuellt.
http://www.farabolshons.n.nu/                                                                  // Adam96 ha en bra dag.

Lina79

  • Inlägg: 133
    • Västergötland
SV: Kan man ge solrosfrön till hönns??
« Svar #1 skrivet: 05 jan-12 kl 10:41 »
Ja, mina höns ÄLSKAR solrosfrön!
Och det är mycket energi i solrosfrön, de är ganska feta... bra när det är lite kallt ute  :)
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Skränge

  • Inlägg: 80
  • Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
SV: Kan man ge solrosfrön till hönns??
« Svar #2 skrivet: 05 jan-12 kl 10:45 »
Jag ger också mina solrosfrön. Tycker bättre om det än havren .... Ju kallare det är desto större andel solrosfrön går åt.

Adam96

  • Inlägg: 67
  • Bor på en bondgård med lite olika sortes djur:D
    • Blekinge
    • Farabolshöns
SV: Kan man ge solrosfrön till hönns??
« Svar #3 skrivet: 05 jan-12 kl 10:54 »
Ja jag fick för mej det men pappa sa jag skulle kolla upp det först!! Det är ju aldrig fel med lite fett så här på vintern ;D
Mvh Adam
Hej!
Kolla gärna in min nya hemsida, där lägger jag upp bilder och lite info om mina höns. Jag har även försäljning av avelsägg, även kycklingar och vuxna djur när det är aktuellt.
http://www.farabolshons.n.nu/                                                                  // Adam96 ha en bra dag.

lena70

  • Gäst
SV: Kan man ge solrosfrön till hönns??
« Svar #4 skrivet: 05 jan-12 kl 11:16 »
Jag ger med hönsen solrosfrön, pga av den överblivna vintern, har jag en jättesäck, som bara står i hallen, kom på att jag kunde pröva det på hönsen, och de verkar älska det!

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Kan man ge solrosfrön till hönns??
« Svar #5 skrivet: 05 jan-12 kl 11:54 »
Pratar ni skalade eller oskalade??
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Kan man ge solrosfrön till hönns??
« Svar #6 skrivet: 05 jan-12 kl 13:00 »
Pratar ni skalade eller oskalade??
Funkar vilket som. Jag ger det som godis, de älskar det. Fast hampfrön är ännu godare.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kan man ge solrosfrön till hönns??
« Svar #7 skrivet: 05 jan-12 kl 20:25 »
Solrosfrön är väldigt fett och bör inte vara mer än godis för höns framförallt inte om man bor i södra Sverige och har en såpass varm vinter som vi har nu... Norra delen och långa perioder med kallare än -20 då kanske man kan ge lite mer men annars bör man nog inte ge mer än max 2-3% av den totala foderförbrukningen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Kan man ge solrosfrön till hönns??
« Svar #8 skrivet: 05 jan-12 kl 20:30 »
Har man inte hittat salmonella i vanliga solrosfrön till vildfåglar? Jag skulle då inte chansa, särskilt eftersom dom ju egentligen inte behöver det. Då ger jag hellre majs som godis.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Kan man ge solrosfrön till hönns??
« Svar #9 skrivet: 05 jan-12 kl 20:33 »
Har man inte hittat salmonella i vanliga solrosfrön till vildfåglar?

ja, det finns något dokumenterat fall av det...

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Kan man ge solrosfrön till hönns??
« Svar #10 skrivet: 05 jan-12 kl 20:49 »
Har man inte hittat salmonella i vanliga solrosfrön till vildfåglar? Jag skulle då inte chansa, särskilt eftersom dom ju egentligen inte behöver det. Då ger jag hellre majs som godis.  :)

/Sara
Lägg de i ugnen innan då ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Kan man ge solrosfrön till hönns??
« Svar #11 skrivet: 05 jan-12 kl 21:22 »
Lägg de i ugnen innan då ;)

Onödigt extrajobb. ;) Majs och spaghetti, det gör mina höns lyckliga och det räcker gott.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Misonten

  • Inlägg: 244
    • Västergötland
SV: Kan man ge solrosfrön till hönns??
« Svar #12 skrivet: 21 jan-12 kl 09:33 »
Mina dissar majs under vintern, men kastar sig över ost och viltfågelfrön. Och tvärt om på sommaren då är det majs, pasta o ris som gäller.
Min filosofi är att de själva känner vad de är i behov av?!?
Mina bor i oisolerat hönshus och går ute hela dagarna...
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 4 användare
ThomasS, Corvus, Slowfox, Bibbi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser