Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djuretik - till vardags  (läst 6114 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Djuretik - till vardags... mer om katter?
« Svar #20 skrivet: 11 dec-05 kl 16:29 »
Djur är inte barn.

Jag håller med till 100%! Djur är djur! Jag blir tokig på folk som behandlar sina djur som bebisar, stackars djur!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

andreana

  • Gäst
Re:Djuretik - till vardags
« Svar #21 skrivet: 11 dec-05 kl 20:22 »
Katter är speciella, klart att en katt som varit inne katt hela livet inte skulle må bra av att bli utkastad, den vet ju inte om något annat.
Men en katt som från början vant sig vid att vara utekatt klarar sig hur bra som helst, detta är inte grymt,  :-[
Men att klema bort sina djur & att handla i oförstånd är grymt!
Skaffa 2 katter så att dom får växa upp tillsammans så har dom sällskap & närhet av varandra. Detta är ju den mest naturliga situationen för en katt,att få vara ute , jaga, komma & gå som den vill.
Det är klart att den mår bra om den har något varm & mysigt ställe att krypa in på när det är kallt eller regnigt.
 ;D
Katter är jägare & rovdjur dom är inga kel djur i grund & botten.
ta hand om era djur men komm ihåg att djur alltid är djur & förmänskliga dem inte.



Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Djuretik - till vardags
« Svar #22 skrivet: 11 dec-05 kl 21:43 »
Men en katt som från början vant sig vid att vara utekatt klarar sig hur bra som helst, detta är inte grymt,  :-[

Nu måste jag få protestera lite... Menar du att en utekatt kan klara sig själv, utan människors hjälp? I så fall är det fel. I många städer finns kolonier med övergivna katter, och de far väldigt illa!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Djuretik - till vardags
« Svar #23 skrivet: 12 dec-05 kl 00:21 »
En katt är ett husdjur, som givetvis kan få lov att gå ut, tom leva i en ladugård, bland andra djur, och jobba som musjägare. En sån katt träffar och umgås med människor ändå.

Dock klarar sig en katt inte speciellt bra på egen hand.  

En sån katt kallas här "herrelös" eller "vild", utekatt menas en katt som får vara ute, och en innekatt är en katt som inte får gå ut (Det finns platser där en katt blir trafikdödad väldigt fort eller andra faror, och man inte vågar släppa ut den).

En katt är inget flockdjur, det behövs inte flera katter, även om det går. Katter trivs bra utan "kattkompisar" och har bara behov av andra katter vid fortplantning, och barnavård. Pappan sticker och mamman tar hand om barnen, är de inte lika människor!
« Senast ändrad: 12 dec-05 kl 00:28 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

andreana

  • Gäst
Re:Djuretik - till vardags
« Svar #24 skrivet: 12 dec-05 kl 11:01 »
Hej Nettus ! Jag menade så klart inte att man ska släppa den vind för våg utan att en katt som vant sig vid att vara ute katt , att bo i tex, en ladugård med tillgång till mat & vatten samt får omtanke, avmaskning, & vaccinationer inte mår dåligt av detta.

Men att en katt som hela livet varit inne katt har svårare att klara sig.



Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Djuretik - till vardags
« Svar #25 skrivet: 12 dec-05 kl 11:30 »
OK, andreana!
Jag har en tendens att reagera direkt när det gäller djur... :-[ Tyvärr är det ju alltför många sommarkatter som blir övergivna, eller utslängda när ägaren tröttnat...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Djuretik - till vardags
« Svar #26 skrivet: 12 dec-05 kl 12:49 »
Skytten

Jo, katter är faktiskt flockdjur, även om dom inte jagar i grupp. Du har väl sett katterna på en gård om dom är många?? Man går in i lagården och där ligger det 5-6 katter och sover ihop i en ströhög. Kattor kan också hjälpas åt med ungarna, i somras såg jag 3 kattor som gemensamt tog hand om sina ungar; småmissarna diade den katta som fanns tillgänglig för tillfället.
Vad gäller katter som sällskapsdjur i hemmet har jag sett att en ensam katt ofta blir stökigare, den brukar lugna ner sej när den får en kompis.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Djuretik - till vardags
« Svar #27 skrivet: 12 dec-05 kl 13:05 »
Jo, det är faktiskt min erfarenhet, katter mår bättre av att ha kattkompisar. Jag hade en period fyra katter (i lägenhet) och det funkade hur bra som helst. De trivdes ihop, lekte och sov tillsammans. Eftersom jag hade en stor lägenhet, fanns det alltid en vrå att dra sig tillbaka till, när de ville vara ifred. Det var mysigt att sätta sig i TV-fåtöljen på kvällen, då kom alla fyra och intog sin egen plats mig...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Djuretik - till vardags
« Svar #28 skrivet: 12 dec-05 kl 13:38 »
Åh, så härligt *myyys*...mina 4 brukar göra ungefär likadant.  :)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Djuretik - till vardags
« Svar #29 skrivet: 12 dec-05 kl 14:42 »
Visst kan man ha flera katter, påstod inget annat, men en katt som är solo, mår inte dåligt. Vår Max mår som en prins, och banne den som kommer in på hans område(Han ändrar uppfattning ett tag på våren, om kattflickor kommer förbi).

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Djuretik - till vardags
« Svar #30 skrivet: 14 dec-05 kl 21:17 »
Djur är faktiskt djur. Avel har ingen aspekt på vare sig psyket eller naturlig fauna på djuret.

Häx

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Djuretik - till vardags
« Svar #31 skrivet: 14 dec-05 kl 22:39 »
Katter är ju i högsta grad individer, naturligtvis finns det katter som gärna vill ha en kompis eller två, och även katter som vill vara ensamma - liksom det finns de som blir rastlösa som innekatter och mår bäst av att kunna gå ut, och de som är fullkomligt nöjda som innekatter.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser