Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försvunnen unghöna  (läst 6931 gånger)

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
Försvunnen unghöna
« skrivet: 08 aug-09 kl 19:57 »
En av mina hönor har försvunnit och har letat men hittar den inte. Det mest troliga är att någon katt har jagat iväg den en bit och att den sen inte hittar hem eller om någon har fångat in den.
Gick bara någon timme från att de fyra låg i huset och sen var det bara 3.
De är helt nya till att gå lösa så den borde ha gått vilse om den blir jagad en bit.
Ska nog sätta upp en lapp imorgon för att se om någon hittat henne om hon inte kommer tillbaka själv.
Påfågelduvor.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #1 skrivet: 08 aug-09 kl 20:16 »
Eller så har hon gjort som en av mina: Smugit iväg och lagt ägg och ruvar någonstans!
Min dvärghöna hittade vi med 10 små svarta bebisar uppe på rännet! Vi hade inte ens märkt att hon låg och ruvade, utan undrade bara hur sjutton hon kom ut ur hönsgården varenda eviga dag! ::)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #2 skrivet: 08 aug-09 kl 20:34 »
Nej de är för unga för det. Och har bara gått lösa i ca två dagar.
Påfågelduvor.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #3 skrivet: 08 aug-09 kl 20:35 »
OK!
Blivit instängd någonstans??
Hoppas verkligen den kommer till rätta!
Det är så ledsamt när de försvinner.... :'(
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Lena A

  • Inlägg: 1598
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #4 skrivet: 08 aug-09 kl 20:44 »
Om du haft dem inne i hönshuset någon dag och sedan släppt ut dem, bör de hitta hem igen, när de varit ute. Ev. kan den ligga och trycka någonstans, om den blivit skrämd. Jag skulle gå ut och ropa efter den och se om den vågar sig fram.

Hoppas du hittar din lilla höna. Berätta hur det går.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #5 skrivet: 08 aug-09 kl 21:03 »
Gått iväg av sig själv tror jag inte den har. De håller ihop hela tiden och ropar på varandra om de kommer bort en bit. Har varit ute och lyssnat efter den men hörde inget. Om den vart jagad av en katt så kan den nog vara lite chockad och gömmer sig någonstans.
Antar att den ligger och sover nu iallafall så får se om den kommer imorgon.
« Senast ändrad: 11 aug-09 kl 13:21 av 8zw »
Påfågelduvor.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #6 skrivet: 08 aug-09 kl 21:06 »
Om den är i chock kommer den ligga blixt stilla och inte säga ett ljud. Om det är så tror jag den bör komma fram imorgon. ha dom andra ute då för dom brukar komma fram när dom hör sina kompisar!

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #7 skrivet: 08 aug-09 kl 21:31 »
De andra får fortsätta gå i sin hage tills de har blivit fullvuxna tror jag. Vill ju inte att flera ska försvinna. Förhoppningsvis blir de tillräckligt bra till att hugga tillbaka mot katten och inte springer iväg.
Påfågelduvor.

Göthes

  • Inlägg: 462
  • Lycko hönsen de bästa är!
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #8 skrivet: 09 aug-09 kl 01:30 »
I början när mina höns gick ute hade vi en incident med en hund inne på gården som fångade tuppen.
Efter detta var han spårlöst borta i ett halvt dygn. Men sen kom han och gol som vanligt på morgonen.

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #9 skrivet: 09 aug-09 kl 11:19 »
Har satt upp en lapp nu. Får se om någon ringer.
Påfågelduvor.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #10 skrivet: 10 aug-09 kl 15:58 »
Gick precis ut och fick syn på en stor grå rovfågel som satt på kycklingresterna efter en hel grillad kyckling jag hade lagt ut till katterna. Tror det var en duvhök.
Den flög snabbt iväg med skelettet när den fick syn på mig.
Antar att den nog är böven till den försvunna hönan.
Trodde inte det fanns rovfåglar häromkring då jag inte sett till några men hade visst fel.
Tur att hönsen var instängda i buren iallafall.
Antar att hönsen får gå i inhängnad nu. Vet inte hur stora mina höns kommer bli men hur stora höns tar en duvhök?
Påfågelduvor.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #11 skrivet: 10 aug-09 kl 16:23 »
Du bör se spår efter henne, duvhöken här har ALDRIG flygit iväg med en höna från mig. För ett tag sedan tog han en unghöna, ca 4 månader. Den orkade han inte ta med sig och hon var ändå rätt liten. Men hos grannen såg min mamma att höken tog en fullvuxen höna på säkert mist 2 kilo och flög iväg en bit men släppte henne när mamma hojtade. Så jag vet inte om det beror på skogen som han inte flyger iväg med dom hemma hos oss. Men hur som helst så finns det oftast spår från "kampen". Alltså en hög med fjädrar någon stans. Blir nästan alltid något spår efter vilket rovdjur det än är. Om du inte hittar något kanske hon sprungit bort  :-X jag vet inte faktiskt

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #12 skrivet: 10 aug-09 kl 16:39 »
Någon fjäderhög fanns inte och de andra hönsen såg inte rädda ut eller liknande. Det är ju bara kycklingar på 5 veckor så duvhöken kanske borde ha klarat att flyga iväg med den? Annars kanske min första gissning stämmer att den har sprungit vilse bara.
Är ju också lite konstigt att den satt här 2 dagar efter försvinnandet för det tyder väl lite på att den kom tillbaka för att ta en till höna?
Påfågelduvor.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #13 skrivet: 10 aug-09 kl 16:49 »
Jag visste inte att den bara var 5 veckor  :-[ Höken verkar vara lite underlig hos oss för han tar alltid dom största och aldrig dom minsta. Men andra säger ju tvärtom. Men hos oss är höken här VARJE dag, nästan. Men om du inte har hört något innan kanske dom tog din lilla höna och upptäckta "aha! här fanns det gott gott" och cirklar nu runt där nu? Men tja, tycker inte höken stämmer in med beskriving då jag har haft den här väldigt många gånger. Dom andra hönsen/kycklingarna brukar alltid vara skäckslagan och antingen gömma sig under buskar, eller springa in i hönshuset, och dom komemr inte fram förens jag kommer och visar dom att det är okey nu. Därför tror jag inte på höken och också för att du inte hittar fjädrar. Men jag var ju inte där så kan ju faksitkt inte veta.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #14 skrivet: 10 aug-09 kl 16:56 »
Ja jag vet inte. Grannen har ju också höns som går lösa så det kanske är därför rovfågeln är här nu. Och hungrig ser han ut att vara eftersom han landar så nära huset för att äta på ett hönsskelett som nog knappt hade något kött kvar alls.
Kanske var en vuxen falk istället?
Påfågelduvor.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #15 skrivet: 10 aug-09 kl 17:53 »
Jag vet inte hur stora årets ungar har hunnit bli än, men det brukar vara de som är värst. De har inte lärt sig jaga riktigt och är mycket riktigt väldigt hungriga och ger sig på 'lätta' byten, som tama höns.

Höken har varit här fyra gånger, den första gången jagade vi iväg den med en gång, andra gången slogs den med tuppen och då var det både tupp- och hökfjädrar i trädgården men inga skador på honom. Tredje gången missade jag helt, då tog höken en höna bakom stallet, vi hittade henne i en hög med fjädrar morgonen därpå. Fjärde gången jagade vi iväg dem, det var en fjäderhög efter en höna som pressat in sig under förstubron bara.

Jag har för mig att en hök inte har 'massa' nog för att kunna flyga iväg med en höna, de är rätt 'små' till kroppen alltså, även om de har kraftiga klor etc. och lätt kan döda dem.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #16 skrivet: 10 aug-09 kl 19:05 »
Hönan är tillbaka!
Gick just ut och fick syn på henne utanför burdörren där hon gick och ville in till de andra. Släppte in henne och nu står hon och äter massor. Ser inte ut att vara skadat alls så hon måste nog ha gått vilse bara.
Så glad jag blir.
« Senast ändrad: 10 aug-09 kl 19:23 av 8zw »
Påfågelduvor.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #17 skrivet: 11 aug-09 kl 01:35 »
Åh, vad skönt, grattis! Vilken tur att det finns sådana solskenshistorier ibland också!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

taccotad

  • Inlägg: 376
    • Skåne
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #18 skrivet: 11 aug-09 kl 07:01 »
Åh vad skönt! Här har en av ungtupparna försvunnit. Inte sett röken av honom på flera dagar. Inga fjädrar eller nåt sånt. Just i detta fallet skulle han troligtvis slaktas så det gör ju inte sååå mycket. Men såklart trist ändå.

Intricate

  • Inlägg: 474
SV: Försvunnen unghöna
« Svar #19 skrivet: 11 aug-09 kl 08:04 »
Vad är det för bur det talas om att hönan kommer tillbaka till? Menas det utegården, rastgården? Det låter hemskt med ordet bur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 3 användare
DaisyMalone, von tratt, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser