Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bostadsförmedling(?)  (läst 2917 gånger)

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
Bostadsförmedling(?)
« skrivet: 15 nov-03 kl 22:27 »
Jag har en liten ide´. Hur vore det om alla vi, som redan bor på landet, försöker hjälpa alla de som försöker komma ut från stan?
Jag har länge, privat, förmedlat bostäder i västra Värmland. Oftast har det gått till så att jag sett en kåk stå tom, hört mig för med grannarna om ägandeförhållanden och allt sånt, kontaktat ägaren och frågat om det är ok att jag söker efter bosättare.
Det är ju en minimal ansträngning att lägga ut en liten annons på nätet. Jag anser det vara en mycket viktig fråga, då de små fastigheterna på landet med bara några få hektar blir färre och färre. De styckas sönder och blir sommarhus och skog, åker och äng köps upp av skogsbolag och storbönder.
Om ett tiotal år - när alla månskensbönder är borta - kanske den så kallade "nya gröna vågen" stoppas av den enda anledningen att det helt enkelt inte längre finns några småfastigheter att köpa.
Så, låt oss hjälpa alla dessa utflyttare att finna ett nytt hem. Låt oss hjälpa människor, med en god tanke om ett bättre liv, att göra slag i saken och verkligen ta steget. Idag finns det gott om små gläntor, vill vi rädda dem från stordrift -och vad jag anser vara - våldtäkt, måste vi hjälpas åt.

Mvh:

Hampe  


Johannes

Camilla

  • Gäst
Re:Bostadsförmedling(?)
« Svar #1 skrivet: 21 nov-03 kl 18:20 »
Jättebra idé! Jag ser att det finns en del redan som nappat på den (under annonser/boende).

Jag blir också så ledsen när jag ser gårdar som bara står och förfaller! Vi har själv jagat hus i flera år, och har flera gånger hittat tomma gårdar och letat upp ägarna till dem för att kanske få köpa gården, men antingen så använder de en lada att ha traktorn i, marken till bete och låter gården förfalla, eller så hyr de ut gården till tyskar/danskar nån månad om året och tycker det räcker. :(


/Camilla

PS. är det någon som vet om det finns en ganska orörd gård på söderåsen eller hallandsåsen till salu för en rimlig peng så hör av er! :) DS.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, von tratt, lövås

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser