Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med ved  (läst 9061 gånger)

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Börja med ved
« Svar #40 skrivet: 02 dec-19 kl 15:20 »
 Har en del ene av grov dimension och som legat under tak minst 10 år. Så tipps om var man kan sälja mottages tacksamt.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Börja med ved
« Svar #41 skrivet: 02 dec-19 kl 17:48 »
Ved och vedklyvning är ett roligt ämne med massor av sätt och åsikter. Synd att den delen av tråden dog ut :)

Jag klyver med yxa jag, och drömmer om en seriös klyv. Men då måste man ju ha behov på riktigt och mina fyra kubik björk per säsong går lätt med yxan.
En gång för länge sen skrev jag att det skulle vara roligt med en snabbhetsjämförelse mellan hydraulisk klyv och yxa, jag tror mig kunna klå åtminstone en av de billigare bordsklyvarna i mängd klyvd ved både på korttid och över några timmar. Om det inte är alltför tjuriga bitar iallafall  8)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Börja med ved
« Svar #42 skrivet: 02 dec-19 kl 17:55 »
det går i alla fall minst lika snabbt med yxa. jag har provat ett par gånger. men i alla fall jag är inte lika uthållig som en maskin som inte blir trött. men under en timme eller så är jag lika snabb.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Börja med ved
« Svar #43 skrivet: 02 dec-19 kl 18:21 »
Jag finns i Göteborg.
Hur mycket är "mycket" för dig?

Går ju att lasta ett släp fullt. Jag brukar försöka hålla mig till 2-3 meter långa stammar när jag tar ut dem från skogen (brukar bli lättast för min fyrhjulingskärra), men det kan bli mindre också beroende på om man måste kapa för att trassla ut "nystade" elbuskar. Men 2-3 meter brukar ju vara lagom för att lasta i ett hästsläp eller gallerkärra.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Börja med ved
« Svar #44 skrivet: 02 dec-19 kl 18:25 »
Hur gick det med ackumulatortanken? Kör du med pellets också?

Jag fick ett konstigt fel på pelletsbrännaren så jag tog hem en reparatör. Passade på att fråga honom om hur man skulle kunna lösa det med ackumulatortank, då han även gjorde nyinstallationer.
Han avrådde mig från att köra med det - antingen hade jag fått sätta den på vinden, och jag är osäker på om bjälklaget hade klarat 1 ton där uppe, eller bygga en byscha längs med husväggen, men den hade fått vara så välisolerad och med så långa till- och frånloppsledningar att det hade tagit alldeles för lång tid för mig att få lönsamhet i det.

Men jag körde friskt med ved på nätterna i våras och höstas, så jag sparade nog in 2 pallar med pellets på att stänga av på dagarna och bara elda ved på nätterna.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Börja med ved
« Svar #45 skrivet: 02 dec-19 kl 18:30 »
Ved och vedklyvning är ett roligt ämne med massor av sätt och åsikter. Synd att den delen av tråden dog ut :)

Jag klyver med yxa jag, och drömmer om en seriös klyv. Men då måste man ju ha behov på riktigt och mina fyra kubik björk per säsong går lätt med yxan.
En gång för länge sen skrev jag att det skulle vara roligt med en snabbhetsjämförelse mellan hydraulisk klyv och yxa, jag tror mig kunna klå åtminstone en av de billigare bordsklyvarna i mängd klyvd ved både på korttid och över några timmar. Om det inte är alltför tjuriga bitar iallafall  8)

Jag gör nog bara 1-2 kubik per år, men jag skaffade en hydraulklyv ändå. Jobbar så mycket ändå fysiskt att jag inte har lust att stå och svinga en yxa om jag kan låta bli. Plus att jag inbillar mig att det är mycket säkrare. Ska jag nu även göra fler kubik med en massa avverkningar i beteshagar, så kommer den definitivt att få gå varm. :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Börja med v
« Svar #46 skrivet: 02 dec-19 kl 18:40 »
Ved och vedklyvning är ett roligt ämne med massor av sätt och åsikter. Synd att den delen av tråden dog ut :)

Jag klyver med yxa jag, och drömmer om en seriös klyv. Men då måste man ju ha behov på riktigt och mina fyra kubik björk per säsong går lätt med yxan.
En gång för länge sen skrev jag att det skulle vara roligt med en snabbhetsjämförelse mellan hydraulisk klyv och yxa, jag tror mig kunna klå åtminstone en av de billigare bordsklyvarna i mängd klyvd ved både på korttid och över några timmar. Om det inte är alltför tjuriga bitar iallafall  8)

Man är betydligt snabbare med yxan än mot de flesta kolvklyvar.
Jag vart tvungen att sluta med yxan då min axel inte höll för det.
Vart ganska tacksam för klyven i år då jag utvecklade svår hjärtsvikt under de första 20 kubiken de resterande gick betydligt långsammare men dom kom oxå in trots hjärtsvikten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Börja med ved
« Svar #47 skrivet: 03 dec-19 kl 08:31 »
Grannen byggde fristående pannrum med accar och en kulvert in till huset.
Han är supernöjd trots prislappen. Vedboden är bredvid pannrummet och det räcker tydligen med att elda varannan dag på vintern.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Börja med ved
« Svar #48 skrivet: 03 dec-19 kl 16:37 »
Det får du gärna göra.
Behöver enen vara rak? Kvistfri?
...

Det är väl sällan det är det, och det används nog mest till mindre arbeten så det är inte jämförbart med virke till möbelsnickeri tex.

Jag skickar ett PM till dig!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 3 användare (1 dolda)
papwe, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser