Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ansvar/försäkring  (läst 3225 gånger)

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Ansvar/försäkring
« skrivet: 01 nov-06 kl 18:52 »
Tidigare år har några jägare velat gå över ett av våra beten för att gena in till sin jaktmark men i år hade de tydligen en ny kille med och han vägrade eftersom det fanns får i hagen. Han undrade hur pass jag hade försäkrat så det skulle täcka om han skulle bli stångad eller om han skulle reva byxorna på nätet  :-\

Jag stod som ett fån öhhh. De andra ähhh och genade men han gick runt.

Men sen har funderingen funnits, vad är det som gäller.
Om någon går in olovandes i min hage där det går får med bagge och det sitter varningskyltar väl synliga, låt säga en bärplockare som genar. Baggen stångar och en skada uppstår är då jag ersättningsskyldig ? Via min drulleförsäkring ? Eller räcker hemförsäkringen ? Eller måste jag ha en särskild försäkring ?

Men om någon som behöver gå in via yrket t ex fårklippare, djurskyddsinspektör eller om de behöver gå in för att komma åt att reparera elstolpen vad gäller då ? ??? ???

Undrar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

leifhh

  • Gäst
Re:Ansvar/försäkring
« Svar #1 skrivet: 01 nov-06 kl 21:25 »
låter som om du råkat ut för en person med lite rättshaverivarning. eller? rimligen måste det största ansvaret ligga hos jägaren i fråga kan man tycka?

vi valde att byta från vår gamla försäkring (villa/hem) i trygghansa till länsförsäkringar därför att djuren ej kunde försäkras hos TH däremot kunde de bli försäkrade genom en likvärdig försäkring hos länsförsäkringar. eftersom vi bor rätt nära en väg så ville vi vara på den säkra sidan.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Ansvar/försäkring
« Svar #2 skrivet: 02 nov-06 kl 00:02 »
Finns en väldigt bra skylt att sätta på grinden i hagen hos LG produkter...
"här går du in Baggen hjälper dig ut"
Bild på en ilsken bagge..

Tycker den är suverän...

Finns en lika dan med tjur på...

Finns även andra skyltar där det står Varning för lösgående djur och stänggrinden...
osv...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Ansvar/försäkring
« Svar #3 skrivet: 02 nov-06 kl 01:59 »
låter som om du råkat ut för en person med lite rättshaverivarning. eller? rimligen måste det största ansvaret ligga hos jägaren i fråga kan man tycka?

vi valde att byta från vår gamla försäkring (villa/hem) i trygghansa till länsförsäkringar därför att djuren ej kunde försäkras hos TH däremot kunde de bli försäkrade genom en likvärdig försäkring hos länsförsäkringar. eftersom vi bor rätt nära en väg så ville vi vara på den säkra sidan.

Vi har också vår hemförsäkring i länsförsäkringar då har vi huset, skogen och övriga byggnader med i försäkringen. Men inte djuren. Ska vi lägga till djuren i hemförsäkringen då ? Måste ta fram försäkringsbrevet och läsa vad det står där. Vi bor ju också precis bredvid vägen så djuren skulle kunna gå dit om de skulle få för sig att ta en promenad.

Hälsar
Bondmoran som fortfarande undrar vems ansvar det är om någon blir stångad inne i hagen.
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Ansvar/försäkring
« Svar #4 skrivet: 02 nov-06 kl 02:16 »
Finns en väldigt bra skylt att sätta på grinden i hagen hos LG produkter...
"här går du in Baggen hjälper dig ut"
Bild på en ilsken bagge..

Tycker den är suverän...

Finns en lika dan med tjur på...

Finns även andra skyltar där det står Varning för lösgående djur och stänggrinden...
osv...



 8) såna har jag men den skylten som folk respekterar med darrande knäsvaga ben är den med varning för hunden  ;D vilket kan vara väl så gott när det snurrar mindre trevliga typer runt torpen här.

 ::)Åh jag ser att du har en schäfer  :o hon är väl inte farlig va  ???
Eller ... telefonen ringer Hej nu är jag här .... det sitter en skylt.....med en schäfer på..... eh... hon är väl inte farlig va ??? är hon ute ??? är det riktigt säkert att hon inte är ute ???? jag menar bara... du bor ju på landet... visst har du väl dina hundar ute vind för våg medans du sitter inne och fikar.... eller.... ja, jag törs då inte ens veva ner vindrutan...
Och så kommer de då så småningom ut ur bilen kikar sig omkring... och förklarar ja inte för att jag är hundrädd men du har ju en schäfer, dom är farliga dom  :-\  men den svarta lurviga blandras va hon är så söt :P
Hehe jaså den svarta rasäkta lurven  ;D det är hon du ska passa dig för  ;D 8) :P
Va bits hon  :o
Nähä  ;) hon skitar bara ner dina kläder  ;D ;D

Det skulle kanske vara bättre om jag satte upp hundskyltar i stället  8) ??? ::) :P ;D :D

Hälsar
Bondmoran lite lagom långt från fårtemat  8)
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Pelargon

  • Gäst
Re:Ansvar/försäkring
« Svar #5 skrivet: 02 nov-06 kl 11:22 »
Vi har också vår hemförsäkring i länsförsäkringar då har vi huset, skogen och övriga byggnader med i försäkringen. Men inte djuren. Ska vi lägga till djuren i hemförsäkringen då ?

Klart ni måste lägga till djuren annars får ni ju inget om djuren brinner inne...... :-\

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Ansvar/försäkring
« Svar #6 skrivet: 02 nov-06 kl 11:29 »
Klart ni måste lägga till djuren annars får ni ju inget om djuren brinner inne...... :-\

Det enda som brinner här är veden i pannan och mitt sjuhelsikes heta humör  ;D  8)

Djuren ja ser du de går ute med ligghallar utan el så de skulle bara kunna bli brända om någon får för sig att de vill käka grillade lammspett  >:( och som du ser här nedan så käkar jag inte djur  :o och ingen i min familj käkar "mina" djur heller   :-*  ;) :D 8)
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

sockergryn

  • Gäst
Re:Ansvar/försäkring
« Svar #7 skrivet: 02 nov-06 kl 15:25 »
Hej!

Vi har fåren försäkrade hos Länsförsäkringar/Agria. När vi fick avliva förra besättningen pga sjukdom fick vi 50% av värdet ffrån Jordbruksverket och resterande tog försäkringen.

Vad gäller ansvar har jag inte kollat, får nog göra det...

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Ansvar/försäkring
« Svar #8 skrivet: 02 nov-06 kl 18:18 »
Hej!

Apropå skyltar såg jag enmed ungefär följande text

OM DU SKA KORSA HAGEN,
GÖR DET PÅ 4 SEKUNDER!
TJUREN GÖR DET PÅ 5!

Edgar

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Ansvar/försäkring
« Svar #9 skrivet: 02 nov-06 kl 18:20 »
 ;D 8) ;D :D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Ansvar/försäkring
« Svar #10 skrivet: 02 nov-06 kl 18:47 »
Man kanske skall beväpna sig med 5-56.

Befria hönsen från djur
Jaga bort en tjur...



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare
Mathias Jönsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser