Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätbar bagge?  (läst 1704 gånger)

Eufemia

  • Inlägg: 446
    • Skåne
    • Naturlig Dressyr
Ätbar bagge?
« skrivet: 15 mar-13 kl 09:24 »
Hur länge är baggarna goda att äta?  Har just skickat en bagge som var knappt ett år och betäckt tackorna.  Går han att äta fortfarande??  ???
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Ätbar bagge?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-13 kl 12:11 »
Hej
Det är han absolut!
Ptovat en treåring och det var jättegott. Slaktar mina hemma så de får hänga länge.
Dock aldrig då baggar har betäckning säsong ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Ätbar bagge?
« Svar #2 skrivet: 15 mar-13 kl 12:23 »
Jag lånade ut en bagge till mina granne som får betäcka innan slakt, hon som köpte den lådan tyckte mycket om köttet och är den kräsnaste lådköparen som jag har då hon jobbar med mat.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Ätbar bagge?
« Svar #3 skrivet: 16 mar-13 kl 01:50 »
Jajamensan! ;D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ätbar bagge?
« Svar #4 skrivet: 16 mar-13 kl 09:25 »
Det är en utbredd missuppfattning att könsmogna handjur smakar illa, eller att de är oätliga under betäckningssäsong. Vissa enstaka individer smakar illa, oavsett om det är betäckningssäsong eller ej, det stora flertalet smakar gott året om.

Däremot tillagas ju äldre djur lite annorlunda än unga djur för att bli bra. Men verkliga finsmakare brukar hävda att köttet från äldre djur är mycket godare och har en mer distinkt smak. Själv föredrar jag ett äldre djur om jag kan välja, tillagat på låg värme under lång tid, det är verklig festmat.

För alla er som bor i någorlunda närhet till nv Skåne, och som vill hålla fast vid att äldre djur eller handjur inte är människomat, bara kontakta mig, så kan jag ta hand om köttet, helt gratis  ;) o:).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Ätbar bagge?
« Svar #5 skrivet: 16 mar-13 kl 18:59 »
Det är en utbredd missuppfattning att könsmogna handjur smakar illa, eller att de är oätliga under betäckningssäsong. Vissa enstaka individer smakar illa, oavsett om det är betäckningssäsong eller ej, det stora flertalet smakar gott året om.

Däremot tillagas ju äldre djur lite annorlunda än unga djur för att bli bra. Men verkliga finsmakare brukar hävda att köttet från äldre djur är mycket godare och har en mer distinkt smak. Själv föredrar jag ett äldre djur om jag kan välja, tillagat på låg värme under lång tid, det är verklig festmat.

För alla er som bor i någorlunda närhet till nv Skåne, och som vill hålla fast vid att äldre djur eller handjur inte är människomat, bara kontakta mig, så kan jag ta hand om köttet, helt gratis  ;) o:).

.................Jag som trodde du skulle bjuda på en smakmiddag, jag behåller nog mitt smakkött själv  o:) bor i GBG så det är ju en bit att åka
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Ätbar bagge?
« Svar #6 skrivet: 17 mar-13 kl 02:24 »
Kan bara hålla med! Han kommer att smaka gott :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Eufemia

  • Inlägg: 446
    • Skåne
    • Naturlig Dressyr
SV: Ätbar bagge?
« Svar #7 skrivet: 17 mar-13 kl 23:06 »
Låter bra!!  Tagit hand om 17 kg kött nu!
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser