Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  % aska i Dolomitglasyr  (läst 3516 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
% aska i Dolomitglasyr
« skrivet: 31 jan-07 kl 17:11 »
Hej
Kan man ha aska i dolomitglasyr? Hur stor %?
Här är mitt grund recept:

Kalifältspat  40%
Dolomit        40%
Ball clay       10%
Krita              5%
Kvarts           5%

Jag tänkte ha 2% infärgning av kromoxid 8)
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Krukmakaren

  • Inlägg: 13
  • Handen, Anden och Tanken
    • Västmanland
    • Kopparbergs Krukmakeri
Re:% aska i Dolomitglasyr
« Svar #1 skrivet: 26 maj-07 kl 21:19 »
Jag brukar köra en del aska, en del lera och en del kalifältspat...kolla in www.potters.org där kan du söka dig till svar på allt om olika ämen i glasyrer. Om du inte har den redan så beställ Anders Fredholm glasyr kompendium, Emmanuel Coopers The potters book of glaze recipes är ett måste (den nya versionen med färgfoton).

dolomit60

  • Inlägg: 16
    • Magnesiumkarbonat, och krita
Re:% aska i Dolomitglasyr
« Svar #2 skrivet: 20 aug-07 kl 22:35 »
Självklart kan du ha aska i en Dolomitglasyr.
Men det är ju starkt flussande, så börja med att ta bort en del av kritan först. om du ersätter kritan med aska, så får du ju en bild av hur mycket den flussar. därefter kan du ha i så mycket aska som du tycker att glasyren behöver.

Nu vet jag inte hur glasyren ser ut i förväg precis. Men kromoxid brukar kunna ge en ganska "död" och torr militärgrön färg, som har vissa likheter med målarfärg.
Aska kan till tider likaså ge en grön nyans. (som visserligen känns lite "lätare") Är du inte rädd för att glasyren blir aningen "tungt" grön ???!
Jag är i första hand här som hantverksintresserad, även om jag också känner stor sympati för sajtens almäna anda, och ideér generellt.
Själv sysslar jag mest med keramik. men även lite  trä och glas. Och spå intresserar jag mig för allt slags hantverk, som jag inte sysslar med själv också.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: % aska i Dolomitglasyr
« Svar #3 skrivet: 09 jul-20 kl 14:51 »
Aska av gran innehåller mycket mangan. I en glasyr kan detta ge upphov till grön manganat.

 

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: % aska i Dolomitglasyr
« Svar #4 skrivet: 09 jul-20 kl 14:56 »
Det vanligaste är att mangan ger upphov till en brun-svart glasyr.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 1 användare
malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser