Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  baggbekymmer  (läst 799 gånger)

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
baggbekymmer
« skrivet: 17 feb-13 kl 20:57 »
Jag har en bagge som är tre år och han är perfekt, passar mina tackor, ger lammen fina skinn och bra slaktviker. Men han är stångig mot människor. Förut har han gått med tackorna förutom i slutet på dräktigheten och efter lamning. Jag släppte ihop dem vid betessläpp och fram till lamavskiljning och det har gått bra har aldrig sett ett utfall mot tackor eller lamm. Men i höstas lät jag ett bagglamm vara kvar som sällskap men det fungerade inte alls, efter de kom ihop igen efter betäckning så har han bara stångat honom hela tiden och inte låtit honom komma till höt. Nu har jag delat dem i varsin box och båda verkar trivas. Men hur tror ni det går att släppa båda baggarna till resten av flocken vid betessläpp? Kommer han vara lika elak utomhus på större yta? Skulle det ha större möjlighet att funka om de gick själva utomhus? Någon som har haft liknande problem? Vad ska jag göra?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: baggbekymmer
« Svar #1 skrivet: 17 feb-13 kl 21:46 »
Baggarna visar om dom gillar sin tillvaro eller inte. När vi begränsar deras utrymme kommer deras sämre sidor fram och en del baggar verkar ha större krav ju äldre dom blir.

Du bör nog släppa ihop baggarna så att de får gära upp "rangen" först och sen släppa dom med tackor och lamm...det får fullt upp med att kolla läget innan dom förstår att dom inte ska få "jobba". De kommer nog överens. Om inte så har du i alla fall provat :)

Jag släppte in 3 vuxna baggar till tackor & lamm och det blev inget gruff alls - däremot gruffades dom i sin tråkiga mindra bagghage ???

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser