Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till hö/halm i redena?  (läst 4781 gånger)

Mysse

  • Inlägg: 138
Alternativ till hö/halm i redena?
« skrivet: 29 mar-09 kl 16:02 »
Mina hönor har börjat sprätta ut all hö eller halm som jag lägger i deras reden. Anledningen är att jag fick en stor halmbal med jättemumsig halm, det vill säga den var full med sädesrester. Det var ett tydligen ett misstag att använda den halmen som bomaterial för nu krafsar de ut allt jag lägger in i hopp om att hitta godis - till och med tidningspapper. De har fått värpa på bara träet ett par veckor nu, men det känns ju inge snällt. :-\
(Jag har även halm på golvet eftersom det är så svårt att få tag på spån för tillfället.)

Har ni några förslag på alternativ till hö eller halm?
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Alternativ till hö/halm i redena?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-09 kl 16:05 »
Jag har faktiskt haft sand i botten på redena
funkade toppen.
Jag bor på en sandmo.
Hedemorahöns

Knopparp

  • Inlägg: 254
    • Halland
SV: Alternativ till hö/halm i redena?
« Svar #2 skrivet: 29 mar-09 kl 21:42 »
Vi fick slut på halm nu på senvintern och har använt kutterspån och något som närmast liknar träull. Det fungerar utmärkt! Har en myskanka som börjat plocka dun och blandar med träullen och lägger i redet och bäddar så fint in äggen som ligger där.
Tror hon är på väg att bli "sur"  ;D
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Alternativ till hö/halm i redena?
« Svar #3 skrivet: 29 mar-09 kl 23:27 »
Jag brukar ha spån i botten och halm ovanpå (allra längst ner pudrar jag ett lager kalk), men mina puttar också bara ut halmen så nu är det bara spån.

Min syster hade mossa som de rivit upp ur gräsmattan och torkat.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Alternativ till hö/halm i redena?
« Svar #4 skrivet: 30 mar-09 kl 00:18 »
Det verkar som att problemet ligger i hönsens beteende och inte i själva materialet de ligger på. De har fått för sig att det ligger godis i redena, så nu gör de allt för att hitta godiset så fort de får chansen.

I s.k. försvinningsreden brukar det ligga en mjuk plastmatta har jag för mig, kan det vara något för dina höns? En plastmatta går ju inte att sprätta bort.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Knopparp

  • Inlägg: 254
    • Halland
SV: Alternativ till hö/halm i redena?
« Svar #5 skrivet: 30 mar-09 kl 11:14 »
Jag brukar ha spån i botten och halm ovanpå (allra längst ner pudrar jag ett lager kalk)

He he... du och jag har kommit på precis samma teknik!! Så brukar jag också göra när jag har allt hemma!
Och någon gång ibland sprätter de ut halmen när de ska bädda men oftast får den ligga kvar.  ;D
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Alternativ till hö/halm i redena?
« Svar #6 skrivet: 31 mar-09 kl 17:23 »
Jag använder just nu torv i redena, det var det enda som fanns att köpa på lantmännen. Jag blandade det med lite torra löv och torkat gräsklipp från i somras. Det fungerar bra, min silkeshöna la sig genast och ruvade. Hon fick fram en kyckling i lördags.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Mysse

  • Inlägg: 138
SV: Alternativ till hö/halm i redena?
« Svar #7 skrivet: 02 apr-09 kl 15:38 »
Tjohoo, jag fick tag på spån igår så nu har de fått spån i redena, och fint på golvet med för den delen.

...och buhuu en skabbräv har varit här och tagit tuppen medan jag var inne och hämtade spånet. ( Jag hade inte stängt om dem eftersom två hönor har hittat kaninhuset och värper där)

Ni som har sand och torv - börjar de inte sandbada i redena då? Det var en dum fråga eftersom ni fortsätter att använda det ::)
Välkommen hem till oss på en kopp te!

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Alternativ till hö/halm i redena?
« Svar #8 skrivet: 02 apr-09 kl 16:00 »
Våra höns får ha spån i redena!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Alternativ till hö/halm i redena?
« Svar #9 skrivet: 02 apr-09 kl 20:32 »
Ni som har sand och torv - börjar de inte sandbada i redena då? Det var en dum fråga eftersom ni fortsätter att använda det ::)

Vi har torv, de verkar inte sandbada i det.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dobermann

  • Inlägg: 26
    • Skåne
SV: Alternativ till hö/halm i redena?
« Svar #10 skrivet: 03 apr-09 kl 22:40 »
En gammal höns släkting körde snäckskal i redena när det började sprättas!!Vet inte,men jag har tänkt tanken att prova!då mina öser ut allt jag stoppar in till dom,samt att skal inte borde vara så lätt att sprätta ut!man borde få "renare" ägg,då inget strö/hö/halm/löv/gräs fastnar på äggen.Ngn som hört/provat ang detta ?
På gården finns Fru,2 pojkar,1 westi,,2 Katter,3Tuppar,ca 130brun Lohmann höns,mm mm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser