Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man ha plast under golvet vid diffusionsöppen konstruktion?  (läst 1888 gånger)

Tobymike

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Vi bygger ett diffusionsöppet hus (träfiberisolering). Vi har tänkt lägga trägolv ovanpå betongplatta med golvvärme. Alla golvtillverkare säger att man ska ha plast under. Min fråga: Behövs detta även när man bygger diffusionsöppet?

Att lite fukt kommer in i huset från plattan är ju inget problem för vår konstruktion, men är det så att trägolv (parkett eller massivt) är för täta och förstörs av fukten?

Följdfråga, om man lägger plast under vart tar fukten vägen då? Letar den sig inte ut i kanterna och tränger upp i trästommen?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Jo, det är ju därför man aldrig skall gjuta platta i ett gammalt timmerhus. Då tar timret stryk om jag förstått det hela rätt. Nu gör ju många så ändå och skiter i om huset är helt slut om några tiotals år för då är renoveraren ändå redan död.

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
Jo, det är ju därför man aldrig skall gjuta platta i ett gammalt timmerhus. Då tar timret stryk om jag förstått det hela rätt. Nu gör ju många så ändå och skiter i om huset är helt slut om några tiotals år för då är renoveraren ändå redan död.

[emoji1303][emoji1][emoji23] du vet att formulera dig rakt och tydligt

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Vad är det för golvtillverkare som föreskriver att det ska läggas plast under golvet? När det är frågan om ett löst inlagt laminatgolv eller liknande, så är ju huvudsyftet med underlaget att golvet ska kunna glida omkring litegrann när det rör sig i och med ändringar i temperatur och luftfuktighet, utan att föra oljud. Man kan lika väl använda s k grålumppapp.
För den den, är den tunna skumplast som man ofta lägger under golvet, verkligen diffusionstät?

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
Förmodligen gen har ni markisolering under betongen? Då kan ju inte betongen suga upp fukt.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Förmodligen gen har ni markisolering under betongen? Då kan ju inte betongen suga upp fukt.

Å andra sidan kommer ju betongen att avge fukt under flera år efter gjutningen, och man vill nog inte vänta ut den tiden innan man bygger färdigt.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
Det mesta ska vål vara borta efter några månader.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
LimJans, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser