Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eltillverkning i Uganda..  (läst 5847 gånger)

Bjorn Brismo

  • Inlägg: 26
    • tribe66
Eltillverkning i Uganda..
« skrivet: 29 apr-07 kl 09:23 »
Hej.

Jaha, jag har precis gift mig i Uganda, haller pa och flyttar hit for att starta en liten turistcamp med frugan, och vi maste tillverka strom (sol far det ju bli) och pumpa vatten femtio meter rakt upp fran sjon till campen, och....tja, det ar mycket att lara sig. Och tack gode gud att jag hittade den har sidan.

Jag ska givetvis lasa pa sjalv, men tankte att nagon kan ge mig en snabbkurs kanske - jag behover kyl och frys ca 150w, belysning ca 200 w, och tyvarr skulle jag vilja kora musik 500w ibland, kanske ett par timmar om dagen. 220 v ett maste, tyvarr.

Maste ocksa pumpa vatten femtio hojdmeter, men det far nog bli pa bensin, tror jag?

Eh.... vad behover jag? Tio miljoner kronor, 80 bilbatterier och en fotbollsplan med solceller?

Mycket, mycket tacksam om nagon tar sig tid att forklara hur det funkar.....  Bifogar bild fran brolloppet, en bild pa mig och svarmor...

mvh  Bjorn

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #1 skrivet: 29 apr-07 kl 09:40 »
Tio miljoner kronor, 80 bilbatterier och en fotbollsplan med solceller?

Eller tio tusen kronor och en dieselgenerator.  8)

Hasse

  • Gäst
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #2 skrivet: 29 apr-07 kl 10:28 »
Lite grova uträkningar för solkraft:

Kyl och frys 150W * 24 timmar = 3600Wh.
Lyse 200W * 6 timmar = 1200Wh
Musik 500W * 2 timmar  = 1000Wh
Förluster och övrigt = 2000Wh
Summa 7800Wh.

Antag att du har full sol i 6 timmar i snitt. Då behöver du solcellspaneler för 1300W. Med frakt, tull, avgifter, skatter och mutor kostar de nog 100kr/W (pris i Europa runt 50 kr/W), runt 130000kr alltså.

Räkna med att batterier, omvandlare och annat kostar hälften av detta. Då hamnar du runt 200000kr.

Bjorn Brismo

  • Inlägg: 26
    • tribe66
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #3 skrivet: 29 apr-07 kl 12:32 »
Jo det dar med generator - jag tankte ju vara Mr Sustainable, tanka pa kommande generationer och hela kittet - men det blir nog en liten generator ocksa...

Tack for utrakningar Hasse - solprylar ar faktiskt billigare har sa jag slipper frakt och mutor, och soltimmarna fler an 6 aven under regnperiod som nu, sa jag kommer lite billigare undan.... men som sagt, tack.

Hasse

  • Gäst
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #4 skrivet: 29 apr-07 kl 18:01 »
Blåser det mycket där du bor? Är det idé att komplettera med en vindsnurra?

Om du vrider solcellspanelerna mot solen en gång i timmen hela dagen kan du minska effekten och antalet batterier. Hur långt är det från sjön till campen?

Om du använder solcellspaneler kan du pumpa vatten endast under dagtid upp till en tank, så sparar du batterier.

Det går inte att använda bilbatterier, de blir fort förstörda. De är gjorda för korta intensiva urladdningar. Riktiga solbatterier klarar djupurladdningar med 80%.

Har du möjlighet att odla oljeväxter, oljepalm, jatropha? Då kunde du köra en liten förkammardiesel eller listerkopia och göra elström. Ericsson ska göra det för sina mobilstationer.

Många spännande grejer...

Bjorn Brismo

  • Inlägg: 26
    • tribe66
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #5 skrivet: 30 apr-07 kl 12:43 »
Har faktiskt tankt fixa led pa panelerna sa att de gar att vrida enkelt , har ror sig solen dessutom ganska spikrakt over himlen fran ena horisonten till den andra, sa det blir bara en led. Sol i 12 timmar, STEKANDE i tio. Under regnperioderna sjunker det till  kanske 8 timmar ungefar.

Vind har jag funderat pa, jag bor i innlandet i och for sig, men landet ar en kulle, sa jag tror att jag ska kunna fa lite pa det viset i alla fall. Palmolja daremot, nej, jag orkar inte vara sa ambitios.

Vattnet har jag precis invid, egen strand mot en liten kratersjo fran utdoda vulkaner. Jag maste upp med det, oklart hur hogt, men ogonmattet sager 40 - 50 meter. Jag ska forsoka gora en triangelmatning med ett rep nu om ett par veckor, sin cos tan och hur det nu var..... :)

mvh / B

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #6 skrivet: 30 apr-07 kl 14:56 »
En solföljare som automatiskt vrider solpanelerna mot solen är ju det bästa och en sådan ska jag själv bygga av två vindrutetorkarmotorer och några få elektronikkomponenter. Den behöver inte kosta många kronor, så det är något som lönar sig.  Att springa och vrida panelen tror jag inte på. Det kanske funkar en vecka tills man tröttnar på det.

Om sjön ligger 40-50 meter lägre duger det inte med några solcellspumpar, då måste det till rejälare grejor.

Hade du haft ett vattendrag i närheten med lite fallhöjd hade alla problem varit lösta och jag hade haft ca: 11 miljoner förslag på pumpar, turbiner och vattenhjulskonstruktioner.  :D När det gäller vindkraftverk vet jag i alla fall en modell som funkar bra.  :D

Bjorn Brismo

  • Inlägg: 26
    • tribe66
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #7 skrivet: 30 apr-07 kl 15:11 »
Zigge!

Tackar - och jag gillar sidan! www.24volt.eu ar dessutom en sjukt bra adress!

Dags att plugga lite, inser jag.... undrar om jag har min gamla casio fx 82 kvar? :)

b

Hasse

  • Gäst
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #8 skrivet: 30 apr-07 kl 15:29 »
Här är en pump som klarar 65m. Dyr, men kanske finns billigare på andra ställen.
http://www.legoelektronik.se/se/produkter/12_v_produkter/pumpar

Jag har själv en Shurflopump (med lägre kapacitet) och är mycket nöjd med den. Det är en membranpump som har hög verkningsgrad jämfört med centrifugalpumpar.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #9 skrivet: 30 apr-07 kl 17:51 »
Tack bbrismo, men jag ville egentligen ha 12volt.se. Nu behövde jag inte kliva upp mer i spänning är till 24 volt och hade jag haft otur hade det blivit 400kV.nu.  :D

Hasse, nu trillade jag av stolen och slog i bakuvudet. Du skrev i och för sig att pumpen var dyr, min inte kunde jag tro att den skulle kosta närmare 11.000 kronor!  :D

Bjorn Brismo

  • Inlägg: 26
    • tribe66
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #10 skrivet: 01 maj-07 kl 10:37 »
Hej.

Kom inte in pa lanken till pumpen, men det ar ingen panik, vi ska inte bygga pa ett tag annu. Och kostar den 11 lax gar den bort, da ar det billigare att hyra folk som bar vatten...

Det ar kul problem jag stalls infor nar vi bygger - egen strom, solkokare for att varma vatten, utedass - men tradlost internet och en flytande bastu pa sjon. Jag tror det blir en kul camp nar den ar fardig! (Och ja, det ar kalla kvallar, bastu ar en bra ide).

Tack for all hjalp - nu ska jag in pa 400kV.nu och forsoka lara mig lite om ohms lag och gud vet vad...  :)









Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #11 skrivet: 01 maj-07 kl 13:21 »
Ohms lag är nästan det enda man behöver kunna. Lär man sig något nytt är det risk att något annat trillar bort.  :D

Bjorn Brismo

  • Inlägg: 26
    • tribe66
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #12 skrivet: 02 maj-07 kl 11:02 »
E=mc2.......?   ;)

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #13 skrivet: 02 maj-07 kl 11:44 »
 :D
Naturligtvis!

johole

  • Inlägg: 191
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #14 skrivet: 04 maj-07 kl 11:27 »

Hva med direkte bruk av solvarmen til koking av mat for turistene ?

http://www.solarcooking.org/

http://www.solarcooking.org/plans/default.htm

Bjorn Brismo

  • Inlägg: 26
    • tribe66
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #15 skrivet: 04 maj-07 kl 15:32 »
Selvfolgeli! Vi kommer at kjopa 2 eller 3 solkokare, og hvis vi ikke har sol bruker vi gasol - men trenger fortsatt el til lys og musikk og...


Jag har for ovrigt (skippar norskan, jag ar ganska dalig) svart att rakna pa solenergi.  Raknar jag pa ett papper vad vi behover och sedan pa vad en solpanel laddar - ja da ser det ut som att en solpanel fran claes olsson och ett elle ett par 50 Ah batterier ska racka. Men sa ar det inte, har jag forstatt, man tappar en massa i transformation till 220 och annat...   nagon som ar duktig och forstar var jag tanker fel och vad jag inte vet? Som sagt, vill ha kyl/frys 150 w dygnet runt, kan pruta till ca 100 w i ljus i tio timmar, kanske ett par timmar med musik pa 3-500 w.... tja...

Jag lar mig mycket var dag nu for tiden, men jag har en bit kvar innan jag borjar linda generatorer eller vad det nu ar folk har haller pa med.... Har en slakting som heter Assar och har byggt och patenterat en egen borstfri generator, men det sitter fan inte i generna, sa mycket har jag upptackt... ;) Vad ar borstar, forresten?

Hasse

  • Gäst
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #16 skrivet: 04 maj-07 kl 17:59 »
Okej, lite mera beräkningar. Först hur stort batteri behövs?

- Kyl/frys drar 150W från batteri i 14 timmar = 2100Wh.
- Musik 500W från batteri i 2 timmar = 1000Wh.
- Lyse 100W från batteri i 10 timmar = 1000Wh.

Batteriet ska klara att ge 4100Wh fram till morgonen när solen börjar skina igen. I det här läget behöver vi inte bry oss om vilken spänning du har i systemet.

Sedan ska batterierna laddas upp med 10 timmars solsken. Vi antar att du manuellt eller automatiskt vrider solcellspanelerna mot solen. Det behövs 410W under 10 timmar för att ge 4100Wh. Nu måste vi också ta hänsyn till förluster vid upp- och urladdning, högt räknat 20%. Då behövs 512W från panelerna.

Så använder du ström även under dagen. Kyl/frys drar 150W. Då behövs 662W. Antag att växelriktaren har 80% verkningsgrad så behövs det 827W effekt från solpanelerna.

Nu till batterispänningen. Högre spänning ger lägre förluster i alla omvandlingar, men blir också farligare. Jag föreslår 24V. Då behövs 4100/24 = 170Ah kapacitet. Man ska inte ladda ur batteriet mer än till hälften, för att få bra livslängd, så 340Ah vid 24V. Ett sådant batteri väger ca 325kg.
« Senast ändrad: 04 maj-07 kl 18:02 av Hasse »

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #17 skrivet: 05 maj-07 kl 08:52 »
Jo om borstar i generatorer.

Det är strömavtagare från den delen i generatorn som snurrar. Kallas kol, kolborstar. Det de gnider emot och därigenom överför ström kallas släpringar eller om de är delade på i sektorer kommutator.

De generatorer som används mest har inga borstar.

T.ex asynkrongenerator eller permanantmagnetgenerator som man bygger själv.


Bjorn Brismo

  • Inlägg: 26
    • tribe66
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #18 skrivet: 07 maj-07 kl 13:04 »
Ja du ser vad jag har att brottas med, Hasse - jag sokte Ohm pa natet haromdagen, skrev ner P=UI och raknade snabbt ut att en panel och - for att vara pa den sakra sidan! - tva batterier pa 50Ah borde racka mer an val.... ;)

Jag sitter pa ett langsamt internetkontor i Kampala - jag ska skriva ut bada dina utrakningar och satta mig pa en liten servering i kvarteret och se om jag begriper varfor dina nedslaende utrakningar stammer, och varfor mina inte stammer.... Likstrom och vaxelstrom, transformering och omformning.....man ska vara forsiktig innan man klagar pa Vattenfall. Tva hal i vaggen ar ingen mansklig rattighet. Tyvarr....

Du ska ha ett stort tack for hjalpen!

Bjorn Brismo

  • Inlägg: 26
    • tribe66
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #19 skrivet: 08 maj-07 kl 17:23 »
Jaha, tack igen Hasse, jag satt en eftermiddag med dina utrakningar och formeln P=UxI pa en servett pa bordet. Nu ar jag med. Nedslaende insikter.

Jaja, skam den som ger sig - savoniusrotorn ar det senaste jag funderar pa. De skulle ju vara snygga pa min mark - men fragan ar hur manga jag behover for att driva kyl och frys. Antagligen 200...

//b


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser