Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingen el i torpet. Finns lösning?  (läst 22662 gånger)

Anna Strömberg

  • Inlägg: 8
    • Östergötland
Ingen el i torpet. Finns lösning?
« skrivet: 31 mar-12 kl 14:35 »
Rent hypotetiskt..... om jag hittar mitt drömtorp och där inte finns el indraget, kan jag då lösa det på ett inte helt idiotdyrt sätt?

Jag vill bo i ett torp på östgötaslätten (där det emellanåt är gott om både vind och sol). Jag åker tåg till jobbet och kan ju då ladda batteriet till datorn och mobilen på tåget. Lampor och värme kan ju skötas med fotogen och ved....

Så, rent hypotetiskt. Visst skulle man kunna bo där utan att el är draget till torpet?
Eller är jag helt ute och cyklar? (kanske kan använda energin från cykeln?)  ::) Ställa hundarna på ett motionsband (som Cesar Millan tipsar om) och låta dem springa in el till tv:n?  :-X Tihi!

Rent hypotetiskt alltså. Ska frågan om el är draget till stugan eller inte vara avgörande för om jag ska kunna bo där?  :-\

PS.... känns motsägelsefullt att vilja leva enkelt och billigt och samtidigt vilja ladda laptop och mobil... men jag vill inte vara helt avstängd från det moderna livet.  ;)

pyaar

  • Inlägg: 11
    • Skåne
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-12 kl 15:23 »
Jag har bott i en stuga vid havet i några år nu som inte har el, vatten och avlopp. Som tur är så har jag nära till min mors gård i samma by bara 5 min gång väg. Där kan jag duscha, hämta vatten, ladda mitt fritidsbatteri så att jag kan se på TV och diska. Har 2 gasol plattor att laga mat på. Men nu på vintern så kan jag laga maten på kaminen så jag inte behöver använda gasolen. Pannlampa och batteridrivna ledlampor har jag på vintern och stearinljus och solcellslampor på sommaren ( ikea har några rätt bra ). Också har jag en sådan toa som man har på båtar, som man kan ta med under delen och tömma.
Har länge tänkt bygga solceller på taket men har ännu inte sett ut några som jag vet fungerar bra.
Jag är rätt nöjd med min lilla stuga, man vänjer sig vid det mästa.
Det finns mycket med gasol kylskåp och andra lösningar, ( jodkällare är super ).

pyromanen

  • Gäst
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-12 kl 15:54 »
Fram tills för hundra år sedan ungefär klarade sig alla utan el, så kan kan man, om det är drägligt det beror ju helt på dig vart dit smärtgräns ligger för att du ska tycka det är ett bra liv.
Jag tycker det värsta när det är strömafbrott är vattenpumpen. Tycker om rinnande vatten i kranen.
Värme o matlagning fixar man på en vedspis, ljus med fotogen och/eller stearinljus. Små elsaker som du nämner kan man ladda nånannanstans om man änddå kommer regelbundet till civilisationen (men just vattnet...)

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-12 kl 16:01 »
Solceller är helt fantastiskt,skaffa det. Till spis,gasol och ev. kylskåp, så fungerar livet toppen.  ;D

pyromanen

  • Gäst
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #4 skrivet: 01 apr-12 kl 08:34 »
Solceller är helt fantastiskt,skaffa det. Till spis,gasol och ev. kylskåp, så fungerar livet toppen.  ;D

Sommarhalvåret menar du!?

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #5 skrivet: 01 apr-12 kl 08:45 »
vindkraft http://24volt.eu/vind_bygga_vindkraftverk.php man behöver ju el så man kan komma in på alternativ.nu  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #6 skrivet: 01 apr-12 kl 14:33 »
man behöver ju el så man kan komma in på alternativ.nu  ;)

:D

Som pyromanen skrev så beror det ju helt på vad du vill ha. Ladda dator och mobiltelefon är heller inget problem, där skulle jag tro att det räcker alldeles utmärkt även vintertid med en liten solpanelsinstallation på nominellt 200-300 watt och en spänningsregulator. Kostnad sisådär mellan tummen och pekfingret några tusenlappar upp till kanske tiotusen? Sagt utan att ha kollat upp i detalj, men du bör kunna komma undan med en summa i den storleksordningen i alla fall. Eftersom det i så fall blir fråga om lågspänningsinstallation (12-24 volt) så kanske du till och med kan komma undan utan att behöva dra ut en elektriker, om du är eller har någon bekant som är lite händig med elektricitet.

Kylförvaring går ju att lösa med jordkällare och kallskafferi, men frys är svårare om man vill ha det. Du kanske vill ha en tvättmaskin? Även mindre modeller av bägge drar ganska mycket ström periodvis när de jobbar, även om snittförbrukningen inte blir hög.

Klart att man kan bo i ett hus utan indragen el, och det kan säkert till och med bli ganska mysigt ibland. :) Men mitt råd är att du sätter dig ner och funderar igenom ordentligt vad du faktiskt vill ha som "normalt sett" går på elektricitet. Till exempel tvättmaskin, kyl/frys, rinnande vatten, spis, värme inomhus när du vaknar på morgonen mitt i smällkalla vintern, belysning, och så vidare. Plita så ner den listan i ett inlägg (kanske här i tråden) så kan vi säkert slå våra kloka huvuden ihop och komma fram till vilka el-fria alternativ som finns till vad, samt vad som faktiskt behöver el (på något sätt) och hur mycket. Kanske blir det inte mer än att ett par mindre solpaneler på ett tak i soligt söderläge och några fritidsbatterier räcker fint, men det är svårt att säga utan att veta vad du vill ha för att tycka att man kan bo i torpet!
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #7 skrivet: 22 maj-12 kl 08:27 »
Tvättmaskin kan bli betydligt energisnålare om man, som jag, koplar den till ved och solvarmt vatten. Finns ju numera solceller som ger både varmvatten och el. Själv har jag 8m2 solfångare och har haft varmvattnet sedan början på mars till disk, dusch och tvätt. På vintern är det vedpannan som står för varmvattnet med tillskott av förvärmt vatten i solfångarna.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Källtorp

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #8 skrivet: 22 maj-12 kl 20:06 »
Intressant ämne. :)

Överväger själv ett åretruntboende utan befintlig el. I mitt fall skulle det betyda tillverkning av egen hushållsel (gärna 12 Volt).
Platsen för boendet kommer troligen att vara områdena kring Södermanland, Västmanland, Örebro län, Uppland eller Gästrikland.

Den största utmaningen är naturligtvis elförsörjningen vintertid.
Har funderat på om det finns någon, inte alltför dyrbar, veddriven elgenerator (gengas) att köpa färdig (har inte tid eller kunnande att bygga egen) som skulle kunna lösa det problemet.

Om jag skulle göra en lista över mina önskemål för huset skulle de vara som följer (de flesta av dessa som kräver el skulle jag tro går att lösa med solceller – med undantag för den mörkare och kalla perioden då man behöver elen som bäst; små vinkraftverk, till överkomliga priser, lär få svårt att täcka energibehovet den perioden – eller?):

Uppvärmning och Hygien:
Tappvatten: Tillgång till rinnande, gärna varmt, tappvatten (vatten från grävd eller borrad brunn).
(solfångare/ved för värme; el från solcell under solperiod, men vintertid?).
Uppvärmning: Helst vattenburen värme – ackumulatortank - via ved/solfångare
(lär finnas system som går på självtryck, annars solcellsdriven vattenpump, men vintertid?)
Avträde: Mulltoa eller vanligt utedass.
Avlopp: Miljövänligt och enklast möjliga
(antar att det måste bli 3-kammarbrunn)
Tvätt: K.A.J´s lösning i inlägget ovan låter ju intressant, annars kan jag tänka mig att tvätta externt när det inte är möjligt att göra det hemma.

Hushåll:
El till dator med tillbehör som, TFT-skärm, skrivare och scanner etc. (jobbar i datormiljö - stationär och laptop, via vilka jag också kommer att sköta telekommunikationen (Skype]), d.v.s. de måste laddas på boplatsen.
El till enkel radio – och så länge elen räcker även till en musikanläggning (finare stereo).
Att skippa TV är ingen större förlust (om det ens hade funnits täckning på de platser jag helst vill bo på).
(Solcell, men vintertid?)
Belysning: LED-belysning drar inte särskilt mycket. Fotogen och stearin kan ersätta, men ur den senare frigörs en hel del skadliga ämnen vid förbränningen enl. nyare forskning.

Kök och Livsmedelsförvaring:
Matkällare och kallskafferi.  Ett gasoldrivet kylskåp som reserv.
Frys vore bra, särskilt då man bor isolerat och gärna vill frysa ned; elförbrukningen lär väl dock vara för hög för ett boende av den här sorten. (Torkning, rökning, mjölksyrning kanske kan ersätta en del?)
Matlagning: Vedspis och vedugn. Gasolspis som reserv.
Hushållsmaskiner: I den mån elen räcker – annars handkraft.

Verkstad:
Det mesta går att göra med handkraft. Men det är klart att borrmaskiner, etc. är trevliga, laddbara eller ej.
Ett enklare elverk (bensin eller dieseldrivet) kanske kan vara en lösning. Speciellt om man tänkt sig att skaffa någon enklare traktor, vilket kanske kan vara en god investering beroende på ställets skick och belägenhet.

Det var i korthet min lista.
Under den ljusa delen av året är det nog inga större problem. Frågan är ju hur man löser elbehovet under november – februari.
Gengas? Vindkraft? Eller helt enkelt acceptera att det blir en period utan el och rätta sig efter det?
Några tips?
Alla synpunkter och idéer är intressanta!

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #9 skrivet: 29 maj-12 kl 03:18 »
Tja...

Som du säger är det främst november, december och januari som är de magra månaderna om man har solpaneler, i alla fall för mig. Visst räcker strömmen som kommer in till en viss belysning, och underhållsladdning av batterierna. Men inte så väldigt mycket mer. Ett elverk är bra att ha för att skicka i lite ampere i batterierna någon gång per vecka, beroende på hur mycket man gör av med. Jag använder även elverket de få gånger jag använder elmaskiner, så det är en bra investering.

Vindkraft skulle kunna vara ett alternativ och komplement under denna tid på året. Jag har dock fått för mig att det kan uppstå en hel del problem med dessa, och att de inte alls är lika underhållsfria som solpaneler, som i princip sköter sig självt när de är monterade. Lättare då om man kan att acceptera att klara sig med det man har.

Vatten: Har en grävd brunn som ger vatten året runt. På vår sommar höst via kran in i stugan. Under vinter hinkas det från brunnen.
Avträde: Utedass med separering av urinet. Enkelt och bekvämt enligt mig  ;D
Uppvärmimg: Kamin och vedspis, som även är bra för matlagning.

Är utrustad med stor gammal jordkällare. Frys är väl det enda bekymret om man inte har obegränsat med ström att slösa på, under sommarhalvåret då. på vintern fryser det ändå.

För hygienen kan man som jag ha en vedeldad bastuugn med vattenbehållare som ger varmvatten till duschen. Utmärkt året runt.

Vår, sommar och höst får man enligt mig ut väldigt mycket ström från paneler beroende på storlek då såklart. I slutänden handlar det dock om vilka behov man har.

Kanske finns det någon som provat ett litet vindkraftverk som kan uttala sig om driftsäkerheten. Om de fungerar bra tror jag ett sådant skulle räcka som komplement under den mörka tiden, till belysning i alla fall.  :)


peloqin

  • Inlägg: 468
  • Lätt stukad...
    • Lappland
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #10 skrivet: 18 jun-12 kl 04:28 »
Det är möjligt att detta räknas som reklam, men jag representerar inte EgenEl, utan tycker helt enkelt att de har kommit väldigt långt när det gäller lösningar för småskalig elproduktion. De flesta svaren på dina frågor finns här: http://egenel.etc.se/sites/all/files/documents/egenel/egen_el_katalog_20111.pdf
"Never try to teach a pig to sing, it will just waste your time and annoy the pig."

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #11 skrivet: 21 jun-12 kl 10:21 »
Det som stör mig med EgenEl är priserna, på de lösa panelerna ligger de ca 80% över det man kan köpa tysktillverkade för via ebay.de, inklusive frakt.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

silvervarg

  • Inlägg: 18
    • Östergötland
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #12 skrivet: 22 sep-12 kl 20:08 »
Källtorp tar upp rätt bra vilka behov man oftast har och lite om hur man kan lösa dem.

I princip kan man lösa allt med el, men att kunna generera el som räcker till allt med solceller även vintertid blir DYRT. Dessutom skulle en så stor solcellsanläggning ta stor plats, oftast mycket större än man har takyta.

Nästa steg är att få en känsla av vad som tar mycket el och se om man kan lösa den biten på annat sätt.
Mängden solceller och årstiden bestämmer hur mycket snittenergi man kan ta ut.
Storleken på batteripaketet bestämmer hur mycket energi man kan ta ut över kortare tid och kan användas för att jämna ut energin mellan soliga och molniga dagar ganska väl.

Saker som genererar värme eller kyla är väldigt energikrävande.
I första hand är det uppvärmning, och där måste man ha en annan lösning än solceller.
Nästa är varmvatten, och där kan solfångare (detta är alltså helt skilt från solceller) fungera del av året. Solfångare är dock känsliga och kan lätt ta styrk vid rejäl Svensk vinter.
För permanentboende så måste man ha ett annat sätt att värma vatten.
Tvättmaskin och diskmaskin går in i den här kategorin för varmvattnets skull.
För sommarboende så finns riktigt enkla och billiga sätt att värma varmvatten tillräckligt för dush, disk, tvätt vid soligt väder.
Sist i denna kategori är kyl och frys. Som tumregel så drar en frys 3-5 gånger mer energi än en kyl.
Sommartid så är det fullt möjligt att driva en kyl från solceller. Även de kombinerade kyl/frysar som är optimerade för solcellsdrift är ganska rimliga att driva.

Nästa kategori är motorer av olika slag som drar ganska mycket energi i startögonblicket och dessutom rätt mycket när motorn går.
Oftast är det så att motorerna går kort stund, och då är effektförbrukningen (=energi gånger tid) inte så stor.
Här finns allt från damsugare, motorn i tvättmaskin/diskmaskin, borrmaskin, elvisp, elmoped, etc.
För att kunna köra vanliga 230V apparater så behövs en inverter som gör om från tex 12V likström till 230V växelström.
Inverters finns dels olika kraftfulla (medeleffekt och toppeffekt) men även två olika sorter, en som ger ren sinusvåg (samma som i vanliga eluttag) och en som ger modifierad sinusvåg, vilket är en trappstegsformad "våg". Alla 230V apparater klarar av att köras på ren sinusvåg och många apparater går hyfsat att köra på modifierad sinusvåg.
Generellt är ren sinusvåg att föredra, men fördelarna med modifierad sinusvåg är följande: Bättre verkningsgrad (dvs mindre förluster i omvandlingen); Mindre värmeutveckling (mindre och lättare inverter); Mycket mycket billigare.

Sista kategorin är övrigt, som främst består av småförbukare som tex 12V LED-lampor.
Helst väljs här saker som går på 12V direkt så att man slipper driva dessa via en inverter.
Tex så kan man köpa billiga laddare för laptops som är gjorda för 12V för inkoppling i bilar etc.
En del TV apparater och bildskärmar kan drivas på 12V.
Generellt så kan man säga att allt som har en liten extern transformator oftast kan drivas genom att man köper en motsvarande transformator för 12V.
Oftast är det inte större problem att driva saker i denna kategori från solceller.
När det gäller ljudutrustning, som radio, TV, stereo etc så kan den orena vågen från en modifierad sinusvågs inverter ofta ge störningar som letar sig in i ljudkretsarna, vilket gör att det låter illa. Lösningen är antingen att ha en anläggning som kan drivas på 12V eller köpa en inverter som ger ren sinusvåg.
Om det bara gäller en radio (drar väldigt lite effekt) så kan man ofta driva dem på batterier.

För att klara vintertid samt långa perioder med väldigt lite sol så rekommenderar jag att man har en hyfsat stor batteribank och ett litet elverk.
Elverket används dels för att ladda upp batteribanken då och då under vintern samt körs då man behöver driva något som kräver hög effekt på 230V.
Tex tvättmaskin, elmotorsåg, vedklyv, cirkelsåg, rejäl borrmaskin, ...
Det gör att man antingen helt kan skippa inverter eller att man kan köpa en mycket mindre och enklare och billigare inverter.
Ett litet vindkraftverk kan till viss del uppväga att man får lite ström under vintern, men det är långt ifrån problemfritt och del löser inte problemet att köra stora förbrukare, så jag tycker att man fortfarande kommer behöva ett elverk. Dessutom så är en av de stora poängerna med att bo utanför fasta elnätet att det oftast är lugnt och tyst. Att ha en vindsnurra på tomten som låter nästan jämt går då bort. Att köra ett bensindrivet elverk 1gång/vecka under vintern går att stå ut med.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #13 skrivet: 23 sep-12 kl 09:15 »
Man kanske också ska tillägga att det finns en del inverters som ger en ren fyrkantvåg (alltså inte ens trappstegsvåg). Jag har framför allt stött på sådana i UPS:er av äldre modell (från 80-talet) och en del billiga småinverters på 100-150 W som är avsedda att kopplas in till cigarrettändaruttag i bil.

De är lömska eftersom förhållandet  mellan toppvärde och effektivvärde hos spänningen inte stämmer överens med en riktig sinus. Utrustning med switchade nätdelar (t ex datorer, lågenergilampor och moderna lysrörsarmaturer med elektroniskt drivdon) fungerar utmärkt på den spänningen, men elmotorer och glödlampor går sönder pga överspänning och i utrustning med nättransformator blir denna kraftigt överhettad.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #14 skrivet: 23 sep-12 kl 10:22 »
Hej

Har ett antal år erfarenhet med ett torp utan 220 V och måste säga: det är inte lätt, men det går.
Jag bor inte permanent där, men vistas mycket även under vintern i torpet.

Det finns nu ca 600 W solpaneler och så länge det inte snöar så ger de tillräklig även under vintern att ha belysning och någon timme laptop.
Kylskåp på sommaren enbart men även en hel del annat.
Det finns även en vindsnurra på 300 W, men läget är inte bra i skogen men visst, har du fritt mot vinden, så ger det oavsett om solen skiner eller om det är natt.
Jag själv vill inte ha ett elverk, men det är rent ekonomiskt en billig lösning.

Batteribanken kostar en bra slant on du vill ha bra kvalitet (köpte just hos Conrad en Excide 230 Ah för 6500 kr.)

Värme är ett annat kapitel. Bor man fast så är det bara att elda och håller värmen. Men borta några dagar, och borta är värmen den med.
Under övergångsperioden kanske en luft-solfångare fungerar. Jag har just byggd och installerat en sådan. Får se!

Så här efteråt: kanske jag skulle ha satsat på en inverter med 220 V. Även om den i sig förbrukar el, så blir kringutrustningen så mycket billigare, urvalet större, ledningarna mindre. Bättre att lägga pengar på ännu en solpanel i stället.

Akta dig för ”egen el” de skinnar folk och är enligt min uppfattning oseriösa!
Googla efter ”24 volt” t.ex. Bra priser där!


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #15 skrivet: 23 sep-12 kl 10:47 »
Precis som på bilden ovan, så placerar ju de flesta solpanelerna på väggen eller på taket, men det ger ju sällan den allra mest optimala vinkeln mot solen. Är det så komplicerat att bygga separat mera optimalt stativ?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #16 skrivet: 23 sep-12 kl 20:04 »
Om man har en fast monterad solpanel så går det ju ändå inte att hitta en "ideal" vinkel för den, egentligen skulle den ju behöva vinklas om i både höjd- och sidled beroende på klockslag och årstid. Så jag misstänker att man i praktiken inte tjänar så mycket på att bygga ett särskilt stativ för solpanelen, om man ändå har ett tak eller en vägg i någotsånär rätt riktning.

Viceversa

  • Inlägg: 9
    • Uppland
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #17 skrivet: 23 sep-12 kl 21:31 »
Så här efteråt: kanske jag skulle ha satsat på en inverter med 220 V. Även om den i sig förbrukar el, så blir kringutrustningen så mycket billigare, urvalet större, ledningarna mindre. Bättre att lägga pengar på ännu en solpanel i stället.

Vilken typ av konverter skulle du ha valt? Ren eller modifierad sinus?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #18 skrivet: 23 sep-12 kl 21:45 »
Vilken typ av konverter skulle du ha valt? Ren eller modifierad sinus?

Om man vill kunna koppla in vilken 230 V-utrustning som helst utan att behöva fundera på hur den är konstruerad osv, så bör man välja en inverter som lämnar ren sinus.

Fördelarna med en inverter för modifierad sinus (trappstegsspänning) är att den är billigare och borde ha bättre verkningsgrad, framför allt lägre belastningsförluster,  än en motsvarande för ren sinus. Eftersom en inverter för modifierad sinus är en enklare konstruktion så kan man också vänta sig bättre driftsäkerhet hos den.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Ingen el i torpet. Finns lösning?
« Svar #19 skrivet: 23 sep-12 kl 23:45 »
Om man vill kunna koppla in vilken 230 V-utrustning som helst utan att behöva fundera på hur den är konstruerad osv, så bör man välja en inverter som lämnar ren sinus.

Fördelarna med en inverter för modifierad sinus (trappstegsspänning) är att den är billigare och borde ha bättre verkningsgrad, framför allt lägre belastningsförluster,  än en motsvarande för ren sinus. Eftersom en inverter för modifierad sinus är en enklare konstruktion så kan man också vänta sig bättre driftsäkerhet hos den.

Bra moderna ren sinus-invertrar bör komma upp i i alla fall 97% verkningsgrad och en tomgångsförbrukning under 3W, min Victron klarar det och det är inte den allra bästa på marknaden längre.

Ett tips är att innan man börjar investera i diverse utrustning och batteribänkar så kolla vad det kostar att bli ansluten till elnätet, av alla saker jag har provat mig genom som självhushållare så är egen elproduktion antingen en pina eller jävligt dyrt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser