Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Flytta kycklingar till gamla flocken?  (läst 1396 gånger)

ToveNilsson

  • Inlägg: 12
    • Småland
Flytta kycklingar till gamla flocken?
« skrivet: 06 jun-20 kl 13:42 »
Hej! Jag har 5 st kycklingar som är 6 veckor nu varav 3st hönor som jag ska behålla. När kan jag släppa ihop dem med mina vuxna höns (två hönor och en tupp, 4år gamla) och hur gör jag det på bästa sätt? Tupparna ska jag ge bort, så de tänkte jag inte släppa in till de andra vuxna utan de får flytta när det är dags för hönorna. Kycklingarna är maskinkläckta så de har aldrig träffats

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Flytta kycklingar till gamla flocken?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-20 kl 20:40 »
Jag släpper ihop dem så tidigt som möjligt men inte före 4 veckors ålder (om de är ensamma).

Släpp ihop dem nu, alla på en gång bara, tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Flytta kycklingar till gamla flocken?
« Svar #2 skrivet: 08 jun-20 kl 10:35 »
Jag gör lite annorlunda.

Jag har en bur i hönsgården där de unga får vara några veckor 2-4 beroende på hur gamla de är och hur väl de anpassar sig. De har eget skydd för regn och sol.

Efter de veckorna de är i sin egna bur så öppnar jag helt sonika för dem att gå ut om de vill. Jag har kvar regn- och solskydd ganska länge så de kan söka skydd där på natten eftersom de vuxna sällan släpper in dem i hönshuset den första tiden. De ser det ju inte som deras hem heller.

På detta sätt har de stor koll på varandra som individer vid hopsläpp och de vuxna är oftast väldigt snälla mot de "små". De har sett dem en längre tid och vet vilka de är. De säger till på ett mycket bra sätt som inte är överdrivet och inte elakt men de vill inte ha dem supernära, speciellt inte vid mattid.

Jag tycker detta fungerar bättre än att bara släppa in dem på natten.

ToveNilsson

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Flytta kycklingar till gamla flocken?
« Svar #3 skrivet: 10 jun-20 kl 09:09 »
Tack för tipsen!
Permission: slåss de inte då? Är rädd för att de små blir mobbade
Efwa: hurdan bur har du till kycklingarna? Jag har dem i en kaninbur i stallet nu, men det blir väl lite kallt för dem i den på natten om de ska vara kvar i hönsgården?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Flytta kycklingar till gamla flocken?
« Svar #4 skrivet: 10 jun-20 kl 10:23 »
Tack för tipsen!
Permission: slåss de inte då? Är rädd för att de små blir mobbade
Efwa: hurdan bur har du till kycklingarna? Jag har dem i en kaninbur i stallet nu, men det blir väl lite kallt för dem i den på natten om de ska vara kvar i hönsgården?

Jag delar av hönsgården med ett kompostgaller från marken och upp i tak (eller så pass att de inte vill/orkar flyga över).

Ett provisoriskt regn- och solskydd som ju inte behöver vara annat än just det. Senast hade jag ett tält av dammplast som låg så att inte ens det värsta regnet rann in på marken under.

Jag personligen har testat både mitt och permissions sätt och jag föredrar detta då det går snabbare att få in dem i flocken, när man väl öppnat, utan att de måste hålla sig undan ordentligt en längre tid.

Jag har haft kvar skyddet ett tag och gett dem möjlighet att komma undan från de stora genom lite hinder i hönsgården men helt klart blir det mindre jobbigt för de små på detta vis kan jag tycka.

Dock, jag har bara gjort dessa båda en gång var, så......så himla stor erfarenhet har jag inte.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Flytta kycklingar till gamla flocken?
« Svar #5 skrivet: 10 jun-20 kl 10:25 »
Glömde skriva att mina är fullfjädrade och har varit ute i väder före dess men med värmelampa.

Då jag flyttar ut dem till hönsgården har de växt från värmelampan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser