Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurhem som tar emot rymmarfår för omplacering till "förevigt hem?  (läst 2164 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Nu undrar jag om det finns någon organisation som omplacerar lantbruksdjur till "för evigt hem" som dom brukar säga i USA.

Såg en annons om ett billigt Gotlandsfår.

Hon var den sista av sin ras på gården.
Hon trivdes inte med de nya fåren utan rymde till husfolket.

Här hemma gick det bra i början men så började hon rymma även här och springer runt huset och vill åka bil eller komma in i huset.
Hon är en riktig höjdhoppare och klättrare/ ålare.

Det är bara hon som tar sig ut, de andra är snälla och stannar inne.

Funderade på att skaffa en kraftigare elapparat och tråd som ger en redig knall, det verkar dock väl dyrt för ett enda fårs skull.

Så ville någon ta hand om henne så hade både fåret och vi blivit glada.

Vill ju inte avliva henne bara för att hon är listig. 

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Jag känner inte till något sådant ställe. Det kan fungera med ett välspänt fårnät med en eltråd överst. Men också mycket jobb för ett får om man inte redan har ett sånt stängsel.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Jag känner inte till något sådant ställe. Det kan fungera med ett välspänt fårnät med en eltråd överst. Men också mycket jobb för ett får om man inte redan har ett sånt stängsel.

Kan glädjande nog berätta att gubben gav sig inte utan hitta alla hennes ställen hon hittade först. Så nu äntligen blir hon inne i hagen. Min gubbe och grannen spände inte nätet som jag gjorde, de satte det för löst så hon trampade och knäade ner det tills hon kunde hoppa över. Ingen av gubbarna är uppfödda med djur så deras kunskaper om hur man hägnar är väl därefter.  ;) Å nu har jag slängt på massor av gräsgödning så det växer så det knakar.

Houdini är född på ett ställe där hon gick i en flock som café gästerna fick klappa och mata. Inte undra på att hon alltid sökte sig till folk. Förre ägaren köpte 7 st av den flocken och hon var den enda som var kvar när jag köpte henne. Å dumt nog så gav vi henne alltid knäckebröd som muta när hon rymde för att få in henne i hagen igen. Klart hon rymde då.  :-[

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Skönt att det löst sig! Det gäller att ligga steget före de där houdinisarna.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Jag satte antenner av ståltråd på en sådan tacka en gång. Det fungerade, och efter någon vecka slapp hon åskledarna.

Och hon var ju egentligen listig hon med, hon skulle ju ta med flocken till bättre bete. Bara att hon inte riktigt förstod att sådant kan leda till frysboxen... Men det är ett nederlag att inte överlista fårskallarna.


Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
Nu kan hon inte ta sig ut, men trivs hon? Har hon blivit en i flocken eller går hon för sig själv?

 

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Jag satte antenner av ståltråd på en sådan tacka en gång. Det fungerade, och efter någon vecka slapp hon åskledarna.

Och hon var ju egentligen listig hon med, hon skulle ju ta med flocken till bättre bete. Bara att hon inte riktigt förstod att sådant kan leda till frysboxen... Men det är ett nederlag att inte överlista fårskallarna.


Funderade på åskledare jag också men hagen är ju egentligen tre hopslagna så det hade blivit massor av elrep. ;)

Nu kan hon inte ta sig ut, men trivs hon? Har hon blivit en i flocken eller går hon för sig själv?

Hon är den borne ledaren som hela tiden drar runt de andra för att hitta bästa betet. Helst grannens åker och min trädgårds häck.  ::) Det var ju inte så lyckat. Nu växer gräset så det knakar så mat är där i överflöd. :)

Skönt att det löst sig! Det gäller att ligga steget före de där houdinisarna.  :)

Ja verkligen. Finns nog många som slitit sitt hår med sådana tackor.  Inte lätt att få stopp på.  (:)

Svaren dröjde tyvärr  :-\ hittade dem i spammen när jag kollade den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser