Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tilläggsisolera eller luftvärmepump  (läst 2118 gånger)

Tannis

  • Inlägg: 1
    • -
Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« skrivet: 03 jul-20 kl 18:22 »
Hej!
Jag har ett attefallshus med isolering i tak och golv.
Huset är tänkt att vara gäststuga. Inget vatten.
Det står utanför Fagersta i Västmanland.
Skulle vi behöva isolera väggarna också eller är det tillräckligt med endast isolering i tak och golv?
Kan man annars lösa det med tex en luftvärmepump eller annan smart lösning?
Tack!

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 03 jul-20 kl 19:02 »
skall det användas vintertid? Och vad består väggarna av? Hur mycket isolering i tak? Luftvärmepump är ett alternativ förutsatt  att byggnaden ÄR isolerad. Annars lär det gå åt el oavsett. minimistandard är minst 20 cm isolering i tak och 15 i väggar,sedan beror det på om huset är byggt på platta eller med torpargrund hur mycket som behövs i golvet. skall huset användas året runt bör isoleringen än mer ökas på. Kanske en vedeldad lösning i kombination med luftvärmepump den kallaste årstiden?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 03 jul-20 kl 20:06 »
Lite gissning bara.

Antar att det är någon form av plankvägg med minst 2 tum i tjocklek. Även om väggarna blir kalla så håller du kylan ute med en överdimensionerad värmepump. Så som gäststuga med några enstaka övernattningar fungerar det ju.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 03 jul-20 kl 20:23 »
Efter 5 år i husvagn året runt har jag lärt mig en sak.
Till mina 15 kvm går det åt 2kWh att hålla omkring 18-25 (Svårt att hålla exakt jämt) den kallaste årstiden och nätterna.
Eftersom en husvagn läcker en del värme :) så vill jag tillgodose mig den värme som blir fort, alltså innan den försvinner. Det löste jag genom att ställa in ett konvektorelement med fläkt. Nu roterar luften och innan de försvinner ut hinner jag känna den. Den har tre effekter, 700w/1250w/2000w. Kostar 299:- på Jula och håller omkring 2år om den står lite snett. Jag är inne på år tre denna vinter och nu står den här i våg :) (Ja husvagnen lutar lite...)

Från +16 till -10 klarar jag att hålla sjyst värme på 700w. Mellan -10 till -17 klarar jag mig på 1250w. Från -15/17 beroende på blåst vill vagnen har 2000w.

Min poäng är... Är du säker på att lägga 15-20 tusen på en värmare som som du använder mindre än 50% om året?

Den elpatron som sitter standard i vagnen måste upp på 2000w redan vid 0 gradigt då originalelementen sitter utmed väggarna och således tar längre tid på sig att tillgodoses. Vagnen är en Kabe från -81, inget nytt alltså.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 04 jul-20 kl 10:39 »
Isolering i tak gör alltid dubbelt så stor nytta som i vägg och golv. Så det kanske räcker till din användning. jag skulle sätta dit en luftavfuktare som skulle sättas på 30% luftfuktighet. Då blir huset lätt att värma upp även om det blir utkylt. Mitt tipps är att sätta dit en bastukamin. Dom är billiga och också bra till uppvärmning. Godkänd skorsten till bastu är inte heller så dyrt. Sen är det trevligt att sitta och titta på brasan genom glasluckan.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 04 jul-20 kl 10:43 »
När jag köpte bastukamin och skorstessatts för några år sen, kostade det mej 600o kr.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 04 jul-20 kl 11:36 »
Ja, en bastukamin för ett par tusen värmer upp 25 m2 på kort tid, direktverkande el har man råd med några veckor och problemet med fukt fixar en billig avfuktare för en tusing.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 04 jul-20 kl 13:21 »
Om nu väggarna är oisolerade så bör de åtminstone vara väl tätade så det inte drar kallt tvärs genom huset.
Jag tror ju för min del att en isolering av väggarna skulle löna sig i vilket fall - även om man bortser från den rent snödt ekonomiska sidan, så ger ju isolerade väggar ett mycket trevligare och jämnare inomhusklimat.

För ett sånt här litet attefallshus finns det ingen anledning att kosta på en luftvärmepump av dyrt och fint märke för uppåt 20000 kr , det duger gott och väl med en lågprisvärmepump för 5000-6000 kr eller en begagnad.

Ingen mening att kosta på avfuktare i ett hus som ofta och länge ska stå kallställt, vanliga billiga kylavfuktare fungerar inte alls vid minusgrader och har högst begränsad funktion under +10-15 grader.  Det är ju fysiskt omöjligt för en sådan att få ner luftens daggpunkt under 0 grader.
Överhuvudtaget ställer man aldrig dit en avfuktare innan man har bekantat sig med byggnaden under en längre tid, gärna loggat temperatur och luftfuktighet, och fått svart på vitt att inomhusklimatet är sådant att en avfuktare har en rimlig chans att förbättra det till måttlig kostnad.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 04 jul-20 kl 14:12 »
jag känner en änka som bodde ett par vintrar i ett hus utan fungerande vattenledningar, toalett och utan att värma upp med ved. dock hade hon elen fungerandes och jag tror det fanns 2, 3 eller 4 st fungerande element från 50_talet eller något, säkert max 500W styck. men ett olje-element på 1000W gjorde det helt dugligt och det blev faktiskt nästan lite bastuvärme många dagar under vintern med den.  eller dvs nog iaf över 25 grader. hon hade ställt den precis mellan köket och sitt sovrum.

huset var rätt stort, familjen hade köpt det för nästan 100 år sedan, säkert 150kvm inräknat övervåningen som inte hade någon dörr man kunde stänga till nedervåningen. dessutom dåligt tätad ytterdörr, man såg ljuset i springorna.  men jag kommer inte ihåg att det drog kallt inne i huset direkt.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 04 jul-20 kl 14:47 »
Håller med dej om allt Torbjörn, utom om luftavfuktare. Den behöver inte fungera till lägre temperatur än +15 grader. Den ger också en hel del värme (5 gånger insatt effekt mer ju fuktigare det är) Ett tort hus fodrar bara hälften så mycket värme för att bli uppvärmt.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 04 jul-20 kl 15:26 »
Håller med dej om allt Torbjörn, utom om luftavfuktare. Den behöver inte fungera till lägre temperatur än +15 grader. Den ger också en hel del värme (5 gånger insatt effekt mer ju fuktigare det är) Ett tort hus fodrar bara hälften så mycket värme för att bli uppvärmt.

Varifrån skulle den ytterligare värmen komma, menar du? En luftfuktare kan ju inte hämta värme utifrån som en luftvärmepump gör, skulle den leverera mer värme än vad som tillförs den från elnätet så bryter den mot termodynamikens huvudsatser. Och vad har invändiga luftfuktigheten med energibehovet för uppvärmning att göra? Varför behöver den inte fungera vid lägre temperatur än 15 grader? Så länge temperaturen är högre än så finns ju ingen anledning att värma upp huset.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #11 skrivet: 04 jul-20 kl 20:32 »
Om den varma luften i det uppvärmda huset avfuktas kan luften fortsätta torka ur huset när värmen stängs ned. Om luften inte är avfuktad blir huset åter fuktigt. Avfuktare kyler ned luft för att kondensera vattnet. Då har den tagit värme från luftens vatten. Den är en värmepump. Det går åt mindre energi att värma torr luft än fuktig. Ett tort rum ger inte heller samma kyliga känsla när det är kallt.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #12 skrivet: 04 jul-20 kl 21:08 »
Men avfuktaren tillför ändå ingen värmeenergi utöver vad den har förbrukat från elnätet.  Torr luft har ju också sämre värmekapacitivitet och sämre värmeledningsförmåga än fuktig luft, så även om det inte behövs så stort energiutbyte för att ändra temperaturen på en viss volym torr luft, är den torra luften sämre på att dela med sig av sitt värmeinnehåll.

Ett hus är ju aldrig hermetiskt tillslutet, om man stänger av avfuktaren eller upphör med fuktalstrande verksamhet i huset dröjer det inte många timmar innan den absoluta luftfuktigheten är lika med dito hos uteluften.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #13 skrivet: 05 jul-20 kl 09:14 »
Det jag vet är att det är stor skillnad om vi har haft avfuktare igång. Det rummet återfuktas inte. Om avfuktares värmande effekt skriver tillverkarna själva så bra. Sen har jag egen erfarenhet som stämmer med tillverkarnas beskrivning, att värmepumpen ger värme, ju fuktigare ju mer värme.
kretslopp

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #14 skrivet: 05 jul-20 kl 11:15 »
Men avfuktaren tillför ändå ingen värmeenergi utöver vad den har förbrukat från elnätet. 

Det har väl ältats på några forum.
Liiite mer värmeenergi ut än elenergi in får man, pga (som jag förstått det) ångbildningsentalpin av vattenångan man gör till vatten.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #15 skrivet: 05 jul-20 kl 14:06 »
Det jag vet är att det är stor skillnad om vi har haft avfuktare igång. Det rummet återfuktas inte. Om avfuktares värmande effekt skriver tillverkarna själva så bra. Sen har jag egen erfarenhet som stämmer med tillverkarnas beskrivning, att värmepumpen ger värme, ju fuktigare ju mer värme.
jag har samma erfarenhet. har avfuktare i verkstan sen höst o tidig vår istället för den vanliga värmefläkten. avfuktaren klarar bra att dels avfukta och hålla värme . dock klarar den inte att hålla uppe värmen  när utetempen kryper nära nollan men det beror snarast på att isoleringen i verkstan är undermålig. Där får istället den vanliga byggfläkten ta vid. avfuktaren är på 600w och fuktstyrd. inställd på 40% vilket är den nivå som känns torr i verkstan.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tilläggsisolera eller luftvärmepump
« Svar #16 skrivet: 06 jul-20 kl 01:24 »
Vanliga avfuktare fungerar ju nedåt 5 grader om det inte är så fuktigt att de behöver gå mycket. Och den värme man tar från vattnet när det går från gas till vätska (rummet får in gas och man leder/häller ut vätska) kommer ju rummet tillgodo.

Men framför allt så slipper man mögel och dålig lukt i ett hus som man snålvärmer. Och man kan förvara fuktkänsliga saker där. Järn rostar t ex inte under 40% RH, och väldigt sakta under 50%.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Frida Hagman, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser