Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattnet frusit trots droppande kran  (läst 2125 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Vattnet frusit trots droppande kran
« skrivet: 04 jan-24 kl 04:55 »
Jag fattar inte hur det är möjligt. Men pga av det bistra kylan har vi haft vattnet i båda kranarna droppande på natten. Ändå frös vattnet i natt, är det ens möjligt?
Jag har kollat andra alternativ som om pumpen slagit ut, jag har kollat även alla säkringar och där finner jag inget fel.
Men om man har vattnet i rörelse ska de väl inte frysa?jag försöker värma upp rören nu och hoppas få loss ev ispropp men jag förstår fortfarande inte hur det är möjligt.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #1 skrivet: 04 jan-24 kl 05:55 »
Jag har nu lokaliserat att det måste vara en ispropp eller något som inträffat mellan huset och stallet där pumpen är, detta då jag har vatten i stallet och pumpen som står i stallet drar igång som den ska när jag spolar vattnet i stallet. Har satt hårfön på maxeffekt inne där rören går ner i marken. Borde ha något den utsidan också men värmepistolen är paj. Men förhoppningsvis har ut vatten om ett par timmar igen i huset.
Men frågan kvarstår hur är det möjligt att Vattnet kan frysa trots att kranen var på och stod och droppade?
Blir å ha rinnande kran i natt istället då…
« Senast ändrad: 04 jan-24 kl 06:56 av Leva mer »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #2 skrivet: 04 jan-24 kl 07:14 »
Är rörelsen för liten så fryser det ändå.
Vattendrag kan ju frysa också.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #3 skrivet: 04 jan-24 kl 07:18 »
Hur många timmar kan det ta att tina rör med hårfön? 3 timmar har gått nu….

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #4 skrivet: 04 jan-24 kl 08:29 »
Hur stort utrymme är det där det frusit? Finns det möjlighet så häll över kokande vatten. Det borde tina vattnet i röret mycket snabbare, här tinas motorer med hetvatten om de ska köras igång när de stått länge i sträng kyla. Likaså andra saker som frusit fast.
Men vattnet måste kunna rinna bort och inte stanna kvar.
Sedan när du fått bort isproppen i röret så försök att isolera bättre runt röret, kan du bygga en låda och fylla med halm?

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #5 skrivet: 04 jan-24 kl 08:41 »
När jag fantiserar om ett mer "alternativt" boende väljer jag att glömma alla såna komplikationer. Jag är inte helt handfallen, men jag känner i hela kroppen hur trött jag skulle bli om vattnet frös. Bra jobbat, alla som håller modet uppe!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #6 skrivet: 04 jan-24 kl 09:05 »
Hur många timmar kan det ta att tina rör med hårfön? 3 timmar har gått nu….
Det kan gå skitfort eller så tar det en jävla tid..
Beror helt och hållet på förutsättningarna.

Kan vara bättre med värmekabel och isolering.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #7 skrivet: 04 jan-24 kl 10:54 »
Har du någon aning om var i röret isproppen sitter? Är det rimligtvis i någon av ändarna, eller ligger det hela vägen på icke frostfritt djup så det kan vara en lång ispropp?
Vad är det för typ av rör? Järn, PEM, ...?
Ibland kan man tina upp en svåråtkomlig eller långdragen ispropp genom att lossa röret i ena änden, skicka in en tunn slang så långt det går och spola vatten genom den tunna slangen, sen skjuta in den längre allteftersom isen smälter.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #8 skrivet: 04 jan-24 kl 11:28 »
Är röret av järn kan man använda sig av en svetsapparat.
Bara att koppla in dig på vet sida om stoppet och brassa på...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #9 skrivet: 04 jan-24 kl 11:52 »
En del pemslang har ingjuten värmetråd..
Då kan man koppla på en trafo och värma tills man får flöde.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #10 skrivet: 04 jan-24 kl 14:01 »
Är röret av järn kan man använda sig av en svetsapparat.
Bara att koppla in dig på vet sida om stoppet och brassa på...

Det gäller bara att det inte finns någon rostig skarv på vägen, så all värme hamnar i den och svetsen aldrig lyckas driva fram tillräcklig ström för att resten av röret ska bli varmt. Har man otur så kan den där rostiga skarven bli glödande och sätta eld på något brännbart i närheten.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #11 skrivet: 04 jan-24 kl 14:17 »
Många eldsvådor vintertid startar vid kreativt tinande av fruset vatten.
Var försiktig!
Det kanske är läge att planera in en vecka i sommar för att isolera och frostsäkra vattenförsörjningen. Det är det viktigaste vi har.
Använd snö som extra isolering. Gratis och försvinner av sig själv när den inte behövs längre.
Låt snön vara orörd där det går vatten- eller avloppsledningar i marken. Skotta på extra snö mot väggen där ledningarna kommer ut.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #12 skrivet: 04 jan-24 kl 15:01 »
Om jag var du skulle jag  vara uppmärksam på läckor efter att vattnet börjar flöda igen. Is spräcker alla tänkbara rör och ventiler.
Ispropp kan bli lång på kort tid i hård kyla så hårtork och diverse måste ske direkt över proppen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #13 skrivet: 04 jan-24 kl 16:57 »
Som esten skrev, varmvatten är bäst. Varmluftpistol på PEM-slang kan bli byte av slang när man smälter den. Och Torbjörns modell med tunn slang med varmvatten (hink, vindrutespolarpump och styv 8 mm slang har jag kört med) när proppen är några meter in i slangen (typ under stenfoten till huset eller under skottad gång).

Fick förresten liv i grävmaskinen nyss med några liter hett vatten, så det var kul att komma in och läsa att fler körde den metoden.


Här har vattnet till köket frusit (inte i år) fastän jag lämnat kranen med en tunn stråle, precis så att det rinner istället för att droppa. Satte dit elvärmekabel och isolerade (det är långt att krypa för att nå dit), och det fungerade ett par år, men så blev det fel på kabeln, givetvis längst in. Men det här är bara en köldknäpp på 10-15 minus här hos oss, så jag chansar på att ha kranen avstängd om det inte kryper neråt -20.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #14 skrivet: 04 jan-24 kl 17:01 »
Kranen på eller kranen av? Ledningarna ska ju vara isolerade eller grävda på frostfri djup? Här är det minus 30 och behöver inte ha någon kran på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #15 skrivet: 04 jan-24 kl 17:53 »
Om allt vore som det skulle, så vore världen perfekt ;D

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #16 skrivet: 04 jan-24 kl 18:43 »
Ja då vore vi i paradiset och kunde ställa termostaten utomhus samma som inomhus!

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #17 skrivet: 04 jan-24 kl 19:10 »
Ja då vore vi i paradiset och kunde ställa termostaten utomhus samma som inomhus!
Vi har olika uppfattningar om paradiset, jag föredrar att nån vattenkran ute fryser ibland. Att ha +22°C utomhus en januarikväll är inget jag önskar mig här i norra Götaland.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #18 skrivet: 06 jan-24 kl 18:32 »
Här blev det lite kallare än väntat, så jag lät diskmaskinen köra en omgång vid fyratiden natten till idag, så vattnet inte stod still för länge. Isolering är ju bra, men det saktar bara ner nedkylningen om man inte har någon värme inifrån.

Råkade ut för en överraskning mitt på dagen. En fläkt som jag har i källaren hade stannat, och kall uteluft rann ned genom den och frös ett rör som var lite oturligt placerat för den kalluften. Lätt åtgärdat, men först trodde jag det frusit ute vid borrhålet.


Det finns ett och annat att åtgärda i mitt paradis, men blir jag 200 år så fixar jag nog det ;D

Berberis

  • Inlägg: 1601
    • Närke
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #19 skrivet: 06 jan-24 kl 19:31 »
Här blev det lite kallare än väntat, så jag lät diskmaskinen köra en omgång vid fyratiden natten till idag, så vattnet inte stod still för länge. Isolering är ju bra, men det saktar bara ner nedkylningen om man inte har någon värme inifrån.
...
Ja, det är ett tips - tack för det!

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #20 skrivet: 06 jan-24 kl 20:19 »
Det finns ett och annat att åtgärda i mitt paradis, men blir jag 200 år så fixar jag nog det ;D
Ytterst få blir ens hundra, engagera ättlingarna i förbättringarna redan nu så det inte finns en massa ogjort kvar när du blir gammal.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #21 skrivet: 07 jan-24 kl 15:05 »
Tillsammans så kan de nog lista ut vad som gjorts och vad som behöver göras. Men du har en poäng, helt klart.


Jag pratade med en kamrats pappa för några år sedan och frågade varför han bytte taket när det inte var slut än. Han sade att det är mycket lättare att göra det när man är 60 än 80... Så framförhållning är bra. Tänker ibland på den gubben när jag står inför en del liknande val.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #22 skrivet: 07 jan-24 kl 16:39 »
Kan inte låta bli att berätta en gammal historia.
En 75-åring här i tiomilaskogen hade problem med taket på sin jordkällare och anförtrodde en granne att han tänkte bygga ny källare helt i sten.
Grannen tyckte att det var att ta och föreslog att han istället skulle renovera sin gamla källare och lägga på ett trätak igen.
- Då är jag lika utan källartak igen om 25 år blev svaret.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #23 skrivet: 07 jan-24 kl 17:01 »
Kan inte låta bli att berätta en gammal historia.
En 75-åring här i tiomilaskogen hade problem med taket på sin jordkällare och anförtrodde en granne att han tänkte bygga ny källare helt i sten.
Grannen tyckte att det var att ta och föreslog att han istället skulle renovera sin gamla källare och lägga på ett trätak igen.
- Då är jag lika utan källartak igen om 25 år blev svaret.
Antigen är dina trakter ovanligt fattiga eller så utspelar sig din historia för länge sedan, de senaste kanske 75 åren har ju Eternit, galvadplåt och lertegel räddat många jordkällare och andra uthus från rötan och frekventa takbyten, för hundra eller hundrafemtio är sedan hade man kanske inte annat än faltak eller spåntak att ta till och då stämmer det säkert att källartaket behövde omläggning vart 25e år.

En äldre släkting 85+ anser inte att det är nån brådska att skaffa modern bekväm uppvärmning utan bär ved och eldar, och det har ju fungerat utan några nämnvärda problem i de senaste 40 åren eller så, kanske fungerar det i 2 eller 20 är till?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #24 skrivet: 08 jan-24 kl 09:47 »
Stämmer både med fattigdom och länge sedan. Tiomilaskogen består av magra moränmarker som en gång koloniserades av svedjefinnar. Så småningom fick skogen värde för Uddeholmsbolaget vilket ledde till att flera hemman slutade som bolagstorp med i stort sett livegna innevånare. Händelsen med jordkällaren utspelade sig för snart 100 år sen.
85+ släktingen kommer förmodligen att få sällskap av flera som får återgå till obekväm livsstil. Såg nyss reportage från Försvarskonferensen i Sälen. Nu är frågan inte längre om Sverige kommer att drabbas av ofred utan när. Det pratas om ett fåtal år. Med andra ord hög tid att säkra försörjning av dricksvatten och uppvärmning. Helst utan att vara beroende av el vilket förmodligen likt i Ukraina ryker tidigt.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #25 skrivet: 08 jan-24 kl 19:37 »
Helst utan att vara beroende av el vilket förmodligen likt i Ukraina ryker tidigt.
Utan att göra politik av denna tråd anmäler jag en helt annan uppfattning, kärnkraften i Ukraina skonas av de ryska bombningarna men skolor, sjukhus och bostäder jämnas med marken.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #26 skrivet: 09 jan-24 kl 12:49 »
Spelar ingen roll om Putin sparar kärnkraftverken i Ukraina, för det gör han bara så länge han tror att han skall ha jordbruksmarken själv i sitt imperium. Han siktar rätt mycket på el- och vattenförsörjningen, bortsett från att han tydligen tror att det skall gå att införliva ett land i sitt storrike när man gjort dem till ovänner genom att bomba civilbefolkningen. Civilbefolkning är förresten ett konstigt ord, som om de andra som tvingats dra på sig uniform och gå i försvar var några som hade sin högsta önskan att göra det.

När jag varit i Forsmark och på andra strategiska ställen, så ser jag hur lätt man lamslår ett samhälle. Så att bo som en del av oss gör, enskilt på landet med diverse backupsystem, känns relativt tryggt när det brakar löst, även om jag inte kan lösa mitt problem med den köldutsatta slangen till köket genom att ställa diskmaskin till att diska mitt i natten... Men å andra sidan kommer sådana små problem att försvinna ur tankarna.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #27 skrivet: 10 jan-24 kl 13:26 »
Av det som hjärtat är fullt talar munnen, är ett gammalt ordspråk.
De ryska höjdarnas återkommande kommentarer om vad som sägs och görs i Sverige gör mig lite fundersam.
Vore vi ointressanta skulle de knappast bry sig.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #28 skrivet: 10 jan-24 kl 17:15 »
Oj va den här tråden kom utanför ämnet nudå.
Nu med mild väder har väl ispropparna släppt för er.

Men varför inte bara göra om och göra rätt angående rören. Riv upp och isolera och paradiset är här. I gamla hus vill man ändå ha rören synliga elle snyggt gömda vid taket, tids nog börjar dom läcka och då vill man se det innan det blir för stor skada.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #29 skrivet: 10 jan-24 kl 17:19 »
Ska man vara så miljömedveten som man ska i detta land, varför vid varje köldknäpp, i ett land med 6 månader vinter, ska man ha fint dricksvatten rinnande hela natten eller köra diskmaskin som drar både vatten och ström. Slöseri om man ska tycka sig vara miljömedveten vilket jag trodde man var på det här forumet. Använda resurserna man har rätt, och återanvända det man kan inom bygg. Mycket går att riva upp och renovera om utan att det ska kosta skjortan eller behöva använda nytt material.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #30 skrivet: 10 jan-24 kl 17:22 »
Ska man vara så miljömedveten som man ska i detta land, varför vid varje köldknäpp, i ett land med 6 månader vinter, ska man ha fint dricksvatten rinnande hela natten eller köra diskmaskin som drar både vatten och ström. Slöseri om man ska tycka sig vara miljömedveten vilket jag trodde man var på det här forumet. Använda resurserna man har rätt, och återanvända det man kan inom bygg. Mycket går att riva upp och renovera om utan att det ska kosta skjortan eller behöva använda nytt material.
Om man har egen brunn och enskilt avlopp så blir det bara ett lokalt kretslopp och man byter vatten i brunnen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #31 skrivet: 10 jan-24 kl 18:31 »
Men den teorin så borde inte brunnen ta sinat under torråret 2018 då?...
Vattnet tar sin tid, men det blir ett kretslopp ja teoretiskt, om det är förutsättningar för det.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #32 skrivet: 10 jan-24 kl 18:47 »
Men den teorin så borde inte brunnen ta sinat under torråret 2018 då?...
Vattnet tar sin tid, men det blir ett kretslopp ja teoretiskt, om det är förutsättningar för det.
Var i tråden framgår det att brunnen sinat 2018?

Jag tror inte så mycket på att låta vattnet rinna hela vintrarna,det är slöseri och riskerar att överbelasta avloppet. Att isolera ytterväggen eller släppa in varmluft i schaktet borde vara det rätta.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Markus_K

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #33 skrivet: 10 jan-24 kl 19:20 »
Att brunnar sinade 2018 var skrivet till inlägget innan, inte angående tråden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #34 skrivet: 10 jan-24 kl 19:22 »
Ska man vara så miljömedveten som man ska i detta land, varför vid varje köldknäpp, i ett land med 6 månader vinter, ska man ha fint dricksvatten rinnande hela natten eller köra diskmaskin som drar både vatten och ström. Slöseri om man ska tycka sig vara miljömedveten vilket jag trodde man var på det här forumet. Använda resurserna man har rätt, och återanvända det man kan inom bygg. Mycket går att riva upp och renovera om utan att det ska kosta skjortan eller behöva använda nytt material.

Nu är det ju inte en nackdel att låta diskmaskinen diska på natten då elnätet inte belastas så hårt, snarare en fördel. Självklart drar diskmaskinen ström och vatten, svårt att få den att diska annars.

Sedan är det ju inte så att alla har en sjö med pengar att ta ur när något behöver göras, inte heller hur mycket tid eller ork heller. Bor man i ett gammalt hus kan det bli perioder när oväntat mycket pockar på uppmärksamhet.

När det gäller miljömedvetenheten så är det bättre att åtgärda fel som kan vänta då annat skall göras i samma område. Helt enkelt att samordna för att belasta miljön så lite som möjligt. Det kan mycket väl motivera att låta en kran rinna och släppa ut ett par hundra liter dricksvatten per vinter för att byta rören när golvet ändå skall brytas upp.

Berberis

  • Inlägg: 1601
    • Närke
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #35 skrivet: 10 jan-24 kl 20:10 »
En modern diskmaskin har en timer, som kan användas vid behov. Maskinen är rimligtvis redan knökfull och skall helst köras före nästa frukost, till exempel. Med timern lägger man in en fördröjning med ett valt antal timmar.

När jag var lite yngre, hade vi en "diskmaskin med två händer och skägg". Han tyckte om att diska - det var så avkopplande. Numera är han för gammal och valhänt. Det känns lite vemodigt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #36 skrivet: 10 jan-24 kl 21:21 »
Men den teorin så borde inte brunnen ta sinat under torråret 2018 då?...
Vattnet tar sin tid, men det blir ett kretslopp ja teoretiskt, om det är förutsättningar för det.
Min brunn sinade 2018-19, vattnet frös också.
Rätt jävla rejält då det var dåligt med vatten även på vintern.
Efter det så gjorde jag ett par förändringar.
Jag har en ballofix i brunnen som jag öppnar, den släpper ut 1 liter i timmen.
Jag har även satt en elektrisk kran inne som spolar 1 dl var kvart om jag vill det.

Givetvis måste man se till just de förutsättningar som finns för en själv.
Därför har jag den lösning som jag har.
Jag har även möjlighet att ta vatten från tank och trycksätta det bara genom att koppla på slang och slå om två ventiler.
Det är jäkla smidigt när brunnen sinar på sommaren.

« Senast ändrad: 10 jan-24 kl 22:28 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #37 skrivet: 11 jan-24 kl 08:55 »
En modern diskmaskin har en timer, som kan användas vid behov. Maskinen är rimligtvis redan knökfull och skall helst köras före nästa frukost, till exempel. Med timern lägger man in en fördröjning med ett valt antal timmar.

När jag var lite yngre, hade vi en "diskmaskin med två händer och skägg". Han tyckte om att diska - det var så avkopplande. Numera är han för gammal och valhänt. Det känns lite vemodigt.

Och en äldre diskmaskin med mekaniskt programverk kan man mycket väl köra via en stoppa-i-väggen-timer för att få den att starta vid önskad tidpunkt.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Vattnet frusit trots droppande kran
« Svar #38 skrivet: 11 jan-24 kl 14:07 »
Hur gick det för TS då?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser