Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla plastmattor  (läst 4189 gånger)

Nicklas_gbg

  • Inlägg: 11
    • Halland
Gamla plastmattor
« skrivet: 06 sep-19 kl 00:16 »
Hej!

Vi har precis börjat flytta ut till vår nyinköpta lilla gård på landet och mitt i flyttstöket funderar jag även på framtida renoveringar. Saken är att boningshuset har plastmattor i alla rum och jag funderar på detta bäst hanteras. Tyvärr hittar jag väldigt lite information om detta när jag googlar. Men eftersom att nästan alla hus vi har sett på när vi letade gård har just plastmattor på golven så anar jag att det är en och annan hör som har ställts inför samma problem.

Huset har en krypgrund (i stenj och är flyttat till platsen kring 1937. Det är oklart när plastmattorna lades in. Hur som helst så tycker jag att det verkar väldigt olämpligt att ha en fuktspärr ovanpå det gamla plankgolvet. Så min tanke är att ta bort plastmattorna och slipa upp det gamla plankgolvet vilket sedan behandlas med såpa. Skulle golvet bli allt för kallt så föreställer jag mig att det i så fall är bättre att isolera underifrån med cellplast.

Eftersom att huset delvis har värmts med ved under hela sin livstid (och murstocken går ner i grunden) så tror jag att plankgolvet och trossbotten är i rimligt gott skick. Fuktkvoten i träet i grunden var vi besiktning på gränsen till för hög, vilket är bättre än de flesta hus vi har sett på där fuktkvoten vanligtvis tycks vara just lite för hög. Vi har nog aldrig stött på ett besiktigat hus med låg fuktkvot...

Så tänker jag rätt när det gäller detta?

Dessutom så funderar jag på det här med asbest. Min tanke är att skicka prov av de olika mattorna på asbestanalys och att anlita en saneringsfirma om det visar sig att någon av mattorna innehåller asbest. (Mattorna är i övrigt limmade mot masonit ser det ut som, som i sin tur förhoppningsvis är spikad mot plankgolvet.) Är det någon här som har erfarenhet av att riva ut plastmattor med asbest? Tanken är såklart att både mattor och underliggande masonit skall ut,

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #1 skrivet: 06 sep-19 kl 05:57 »
huruvida mattorna innehåller asbest beror på hur gamla de är. asbest i mattor har inte använts sedan 70-talet. Nyare mattor är pvc baserade . att isolera underifrån med cellplast ger samma effekt som att ha plastmattor. du får en spärr som inte andas. I trähus skall organiskt material användas typ cellulosa som uppför sig som trä gör.Är krypgrunden välventilerad och fuktfri gör en plastmatta ingen skada. Då ventileras allt underifrån. Det handlar ju också om huruvida trossbotten är isolerad och när. Är allt original sedan 1937 ligger det troligen ett tunt lager spån/torv eller annat som isolerar dåligt. Den bör i vilket fall kompletteras men som sagt med material som andas . Mineral/stenull gör inte det och cellplast funkar också som fuktspärr vilket ofta ger problem i trähus. Sedan finns ju givetvis miljöaspekterna. cellplast tillhör de värre materialen att använda. kommer man åt underifrån och inte vill röra golvplank är jobbet utförbart men inte särskilt roligt. Ett alternativ är att spruta in cellulosaisolering i trossbotten. Finns företag som utför sådana arbeten. de kan också komplettera isolering i väggar m.m om dessa är isolerade med spån. Har du ett timmerhus finns andra metoder men en timmervägg brukar klara sig utan tilläggsisolering. det är tak o golv som är värmebovarna.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #2 skrivet: 06 sep-19 kl 07:23 »
Det var inte först och främst plastmattor utan korkmattor (även linoleum, tror jag) som kunde innehålla asbest. Det fanns dock mattlim, oavsett typ av matta, som innehöll asbest.

Hade jag varit du hade jag låtit plastmattorna vara kvar över vintern åtminstone, och känt hur det funkade. Rent krasst - har de täta plastmattorna gjort att undergolvet har ruttnat, har det ruttnat för länge sen och en vinter mer eller mindre gör ingen skillnad - är golvet friskt trots x antal år med mattorna är det ju ingen fara :) . Renoveringsprojekt gissar jag att ni kommer ha ändå...

Man kan förstås resonera olika, men jag tycker att det som ska bytas ut är det som inte fungerar, är trasigt eller opraktiskt. Att något är äckligt är också ett byta-ut-kriterium för min del. I det här huset fick vi riva ut alla ytskikt, inkl golv, eftersom tidigare boende hade haft katter och hundar som pinkat inne hej vilt - t o m i garderoberna, där några av de stackarna verkar ha varit instängda :'( .
Därmed tycker jag att det är fullt försvarbart att låta något icke tidsenligt vara kvar i ett gammalt hus så länge det fungerar och fyller sitt syfte. Det är ju i ärlighetens namn rätt skönt att bara ta fram moppen och svabba av ett plastgolv, eller hur?
Huset jag själv bor i har stått här i ungefär 160 år, och jag kan tycka ur byggnadsvårdsperspektiv att många av de saker som gjordes med det här huset på 1950- och 60-talen var fruktansvärda, men samtidigt kan jag förstå dem. De hade en jättemurstock som tog upp flera kvadratmeter, en eldstad i varje rum och ett evigt eldande överallt hela vintern, och ändå var det kallt varje morgon igen. Jag förstår att man rev ner murstocken och murade upp en ny av tegel, satte in en panna i köket och drog vattenburen värme i hela huset. Det måste ha känts som en välsignelse att bara behöva elda på ett ställe för att få både värme och varmvatten! (Det var inte samma personer som renoverade huset som plågade djuren ovan, djurplågarna var enbart hyresgäster under en tid.)

Man behöver inte ha så bråttom med att sätta kofoten i det ena och det andra, utan det går fint att bo in sig ett tag, fixa det som är absolut nödvändigt först (läckande tak, livsfarliga elinstallationer och sånt), och låta det rent kosmetiska vara tills tid, pengar och ork (eventuellt) infinner sig.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gamla plastmattor
« Svar #3 skrivet: 06 sep-19 kl 12:26 »
Om plankgolvet lades in 1937 när huset flyttades till sin nuvarande plats, så är det mycket troligt att det från början lades med tanke på att det skulle ligga en linoleummatta eller liknande ovanpå. Det är alltså långt ifrån säkert att det är så snyggt lagt som det skulle ha varit om meningen vore att det skulle vara synligt. Masoniten kan ibland vara MYCKET tätt spikad, svår att riva bort och hela plankgolvet blir perforerat av spikhål.

Det här med om det har eldats med ved i huset eller inte, spelar ingen som helst roll för hur trossbotten klarar sig i längden. Många gamla hus har klarat sig bra i långa tider fastän det inte har eldats regelbundet (t ex bagarstugor, drängstugor etc som inte har varit ständigt uppvärmda och bebodda), likaså hus som har använts som fritidshus de senaste 60 åren eller så. Det avgörande är hur torr och väl dränerad marken under huset är, och hur väl ventilerad stengrunden är.
Man bör också komma ihåg att fuktkvoten i trävirket varierar med årstiden, så om man ska bedöma vad som står i ett mätprotokoll ska man också ta hänsyn till när på året mätningen gjordes, och om t ex vädret var onormalt torrt eller fuktigt under månaden närmast innan.

När det gäller risken för asbestrester i mattorna, så tänk också på möjligheten att även om nuvarande plastmattor är asbestfria, så kanske det finns asbestfibrer kvar efter de mattor som låg där tidigare.

En bekant har ett hus troligen byggt på 1860-talet, där tidigare ägare vid en renovering på 1980-talet ersatte de flesta plankgolv i bottenvåningen med spånskiva. Ovanpå spånskivan lades PVC-matta i en del rum, laminatgolv i andra rum. Genomgående var att man av någon anledning hade lagt byggplast eller plastsopsäckar under golvspånskivorna! Inte konstigt att golvet verkade lite mjukt i ett rum, och det sedermera visade sig vara rejäla rötskador i trossbotten. MEN, och nu kommer det intressanta: Det var bara ett enda rum som hade rötskador trots att hela bottenvåningen hade samma dumma lösning med plast och spånskivor. Och intill huset vid det rötskadade rummet växte en stor björk vars rötter hade gått in under huset och tryckt upp marknivån så att jord i princip låg an mot undersidan av trossbotten.  I de övriga, icke rötskadade delarna av huset var det rejält med utrymme i krypgrunden och inte mycket organiskt material i ytan.

Nicklas_gbg

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #4 skrivet: 21 sep-19 kl 01:24 »
Tack för många bra synpunkter!

Generellt sett så tycker jag också att det är dumt att riva sådant som fungerar, men i detta fall så har jag många skäl att vilja plocka bort mattorna:

* Husets kök är sjukt opraktiskt, speciellt för en barnfamilj, då det saknas förvaring, saknas arbetsytor och man i princip måste gå någon slags hinderbana för precis varje moment som görs. Att elspisen dessutom står mitt i köket och är nåbar från tre sidor för ettåringen är inte heller speciellt lyckat. Detta måste alltså byggas om något relativt snart. Känslan är att en del av köket är original från 1937 medan annat är tillbyggt senare (50-60-tal kanske?) och sedan har en slags "kökshalvö" med med diskbänk och elspis satts in 2005 och vedspisen bytts ut ytterligare lite senare. En del av ombyggnaden blir att ta bort en dörr till köksförrådet (som man slår huvudet i när man passerar), utöka dörröppningens storlek och ta bort tröskeln. Jag vill efter denna ändring inte ha två typer av matta med träplank däremellan. Matta (och masonit) saknas dessutom på ett annat ställe i köket, troligtvis efter att vedspisen byttes ut. Dessutom är kökets matta rent allmänt mycket sliten...

* I vardagsrummet har mattan bubblor (förtvålat lim?) och saknas (tillsammans med masoniten) på sidorna av kaminen (efter att denna byttes ut för 10+/-5 år sedan).

* I ett tredje rum uppfattar jag en tydlig mögeldoft. Jag har inte känt den tidigare när vi tittade på huset (och min sambo känner den fortfarande inte...), men den finns där. Detta är också det rum där jag tror att marknivån är närmast golvet så misstänker att det är störst risk för fukt underifrån här. Det är dock oklart om doften kommer från marken, tapeterna eller textilierna i rummet. Tänker mig att en del att få bort detta är att plocka bort mattan, och att en annan del skulle kunna vara sanering mha ozon.

* Rent allmänt är jag också lite fundersam kring emissioner från de gamla mattorna.

Besiktningsmannen som tittade på huset rekommenderade en kombination av att rensa bort organiskt material i grunden, sätta en avfuktare där, lägga plast på marken och att isolera undertill med cellplast. Efter att ha läst här och på andra sidor så låter det som att cellplast kanske inte är någon bra idé. Att rensa bort organiskt material däremot känns som något som bör göras. Kanske i kombination av att isolera lite mot marken med lecakulor (som jag läste om någonstans)? Dessutom så låter det som en god ide att byta ut eller komplettera isoleringen i trossbotten med cellulosa, och eventuellt göra samma sak med vindsbjälklaget. Troligtvis borde vi också investera i en avfuktare tänker jag.

Att andra hus har klarat att stå ouppvärmda osv säger ju inget om just detta hus. Detta hus har under hela sin livstid eldats och därmed haft murstocken uppvärmd. Och jag är lite orolig för vad som händer när vi ändrar dessa betingelser genom att elda mindre än tidigare. Dessutom så sker ju en del förändringar av utomhusklimatet också så vi får nog räkna med både perioder av mer torka än tidigare och perioder av mycket mer väta. Det är hur som helst tydligt så att inomhusklimatet blir klart bättre när man eldar lite i huset. Har skaffat en sådan där trådlös hygrometer med ett antal givare som jag har tänkt att placera i krypgrunden, men just nu står givarna i huset. Och jag noterar att de ofta visar 65-75% luftfuktighet om man inte eldar alls i köksspisen medan det kan krypa ner till 45-50 i köket och 55-60 i övriga rum om man eldar dagligen.

Att huset kan ha varit byggt med matta från början hade tidigare inte slagit mig. Men efter att ha läst på om att linoleum började tillverkas redan i mitten av 1800-talet och att 3/4 av alla bostadsytor hade plast/kork/linoleummatta i mitten av 40-talet så känns det ju fullt möjligt att så är fallet. Jag antar att jag borde kunna studera hur golvet det är lagt för att få lite ledtrådar här. Om huset är byggt för matta från början så borde väl masoniten gå under golvlister och i annat fall borde väl golvlisterna gå ner till planket, eller? Mattorna som ligger nu är hur som helst skurna vid golvlisternas kanter, så att det bildas en liten springa mellan matta och list.

När det gäller frågan om asbest så misstänker jag att mattorna är äldre än 80-tal (då sådant ju förbjöds), men vi har lite kontakt med husets förrförra ägares son som växte upp här under 50-talet och som lär ha bra koll på huset och gården. Så han kanske kan hjälpa oss att sprida lite ljus över när olika arbeten gjordes. När det gäller eventuella asbestrester från gamla plastmattor sedan tidigare så föreställer jag mig att detta borde vara mycket små mängder som väl borde vara relativt bundna mellan masoniten och nuvarande mattor, eller? Min tanke är ju att både masonit och matta skall avlägsnas i ett stycke. Hur väl masoniten är spikad återstår dock att se tänker jag. (Det enda stället där masoniten syns tydligt är klädkammaren, eftersom att man inte har brytt sig om att lägga någon matta ovanpå alls här. Men där ser jag inte heller några spikhål alls...)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #5 skrivet: 21 sep-19 kl 19:03 »
Hade samma själv. Dock en jordkällare under. Den plastmattan var bara att lyfta bort. All nubb var bort rostad.
Och det blev en mycket bättre luft också. Innan luktade det... ja vet inte ord då jag nästan saknar luktsinne.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Nicklas_gbg

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #6 skrivet: 22 sep-19 kl 00:14 »
Som av en händelse dök faktiskt mannen som är uppvuxen här upp idag så vi fick möjlighet att bjuda på kaffe och ställa lite frågor.

Det visade sig mycket riktigt att köket var om/tillbyggt i ungefär den ordning jag trodde, 30-tal, 60-tal och 00-tal. Det var också så att huset alltid har haft mattor och de mattor som ligger på golven idag lades in på 70-talet. De ersatte då gamla korkmattor (dvs den gamla tidens linoleummattor). Min gissning är att de då ersatte de ursprungliga mattorna från 1937 då 40 år låter som en rimlig livstid för en golvmatta. Följaktligen är också de nuvarande mattorna en risk när det gäller asbest medan de förmodligen inte finns sådant i de gamla. (Min bild är iaf att detta blev riktigt populärt i byggmaterial först efter kriget.)

Intressant det du skriver om luften mattias_33, eftersom att jag hoppas på en liknande effekt här.

Fler synpunkter på hur jag bör hantera mattorna och grunden tas tacksamt emot!

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #7 skrivet: 22 sep-19 kl 05:36 »
Grunden ska du hålla städad. Inget förvaringsutrymme. kan ligga en sån där bra att ha plankhög i nån vrå.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Nicklas_gbg

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #8 skrivet: 22 sep-19 kl 12:08 »
Grunden ska du hålla städad. Inget förvaringsutrymme. kan ligga en sån där bra att ha plankhög i nån vrå.
Finns ingen möjlighet att använda som förvaringsutrymme. Det är både för lågt och för trånga luckor in för det. Men det ligger kvar en massa sågspån och bråte i grunden från när huset byggdes 1937. Skulle dessutom inte förvåna mig om de stora träden utanför har tryckt upp jorden i grunden lite.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #9 skrivet: 22 sep-19 kl 16:30 »
Sånt där spån och bråte är nåt som håller fukten kvar längre.
Men har det snart legat i hundra år så ser du ju om du lyser uppåt och ser hur golv virket ser ut. Ibland är det ju onödigt med både hängslen och svångrem.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

 

Nicklas_gbg

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #10 skrivet: 22 sep-19 kl 17:10 »
Sånt där spån och bråte är nåt som håller fukten kvar längre.
Men har det snart legat i hundra år så ser du ju om du lyser uppåt och ser hur golv virket ser ut. Ibland är det ju onödigt med både hängslen och svångrem.

Har inte varit och krupit där själv ännu men besiktningsmannen kröp runt och tog lite foton, och det är lite påväxt på bräderna underifrån, så nog är det onödigt fuktigt där nere. De som bodde här innan eldade dessutom så att huset enligt uppgift var ”varmt som en bastu”, vilket vi inte kommer att göra. Så lär inte bli lika mycket spillvärme neråt från oss.

Så min tanke med grunden (just nu) är att rensa bort organiskt material. Eventuellt köra ozonsanering, eventuellt lägga lecakulor på marken som isolering, ta bort plastmattorna ovanför, eventuellt fylla på med cellulosa i trossbotten och eventuellt installera avfuktare. Första steget blir dock att skruva upp några hygrometergivare där nere så att jag kan hålla koll på luftfuktigheten.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #11 skrivet: 23 sep-19 kl 05:48 »
Mögel är som rost på en bil. Sprider sig snabbt vid rätt förutsättningar.
Kan vara värt för dig att kika på dom där brädorna. Om dom ska bytas ut. Om du ändå ska ner i golvet och riva.
Är ni i barnafödande ålder så är det ju viktigare. Närmare pension. Låt nästa ägare bekymra sig.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Nicklas_gbg

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #12 skrivet: 07 nov-19 kl 00:22 »
Har fortsatt att fundera över hur jag skall hantera golven här hemma. Har dessutom fått lite ny information. Tydligen är det så att både masonit och mattor är från 70-talet. Tidigare låg tydligen den gamla sortens linoleummatta (det som brukade kallas "korkmatta", som jag förstår det, direkt mot undergolvet.

Jag vill som sagt ha massivt skurgolv i alla rum. Min ursprungliga tanke var ju att slipa upp golvplanken men nu funderar jag istället på om man skall fortsätta låta undergolvet fortsätta vara just undergolv och lägga ett massivt golv ovanpå istället. Tanken är då att lägga grålumppapp som utjämning och stegdämpning direkt på det gamla plankgolvet och sedan ett tunt massivt golv ovanpå detta (jag tänkte mig 14 mm furu eller gran). Detta golv bör i så fall bli några mm tjockare än nuvarande golv men det känns inte som någon nackdel med tanke på hur väldigt höga alla trösklar är. Både grålumppappen och trägolvet skall ju vara hygroskopiska material som eventuell fukt kan vandra igenom. Synpunkter på denna idé tas tacksamt emot?

När det slutligen gäller det rum där jag uppfattar viss mögeldoft så har jag testat att köra ozonsanering i rummet. Detta gjorde situationen mycket bättre men inte helt bra. Har dessutom pratat med en granne som säger att han också kände en svag sådan doft i rummet för kanske 20 år sedan eller så. Detta tyder ju om inte annat på att situationen är relativt stabil, och nu när det är den tid på året då luften rent allmänt har blivit kallare och torrare så lär ju det inte heller vara någon större risk för ökad mögeltillväxt. Har också krupit lite under huset och kommit fram till att man i princip inte kommer åt något alls under grunden. Så om jag (efter att ha tömt rummet och fått bort golvmatta och masonit) inte hittar någon tydlig källa till den där doften så funderar jag faktiskt på att ta upp hela eller delar av golvet i just detta rum. Detta borde ju dels ge mig möjlighet att städa under delar av grunden och dels ge möjlighet att inspektera/byta ut golvet i rummet.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #13 skrivet: 07 nov-19 kl 06:57 »
Jag kanske har missat det i tråden men är du säker på att det är undergolv? Det är vanligt men om husets ursprung är mycket äldre än 37 så har nog golvet följt med. Höga trösklar tyder ju på ålder. Sen är det halvbra att slipa om man vill ha traditionellt skurgolv. Man vill inte lyfta fibrerna säger de lärda. Om det är råsmutsigt kan man hyra skurmaskin och ge det en omgång.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #14 skrivet: 07 nov-19 kl 07:50 »
Sen kan du kolla på Hasopor som ett alternativ till leca. Det verkar dock ha blivit bökigare att köpa i mindre mängder iaf här i Roslagen.

Nicklas_gbg

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: Gamla plastmattor
« Svar #15 skrivet: 07 nov-19 kl 13:05 »
Jag kanske har missat det i tråden men är du säker på att det är undergolv? Det är vanligt men om husets ursprung är mycket äldre än 37 så har nog golvet följt med. Höga trösklar tyder ju på ålder. Sen är det halvbra att slipa om man vill ha traditionellt skurgolv. Man vill inte lyfta fibrerna säger de lärda. Om det är råsmutsigt kan man hyra skurmaskin och ge det en omgång.
Det är ju svårt att säga säkert såhär 82 år senare. Men vi har kontakt med en man som är uppvuxen på gården och vars far köpte stället 1947. Enligt mäklarens uppgifter var huset flyttat hit 1937, men enligt han som är uppvuxen här så var det kanske snarare så att huset byggdes nytt med timmer från det hus som stod på platsen tidigare. Han säger att det alltid har legat mattor på golven vilket tyder på att golvet var tänkt som undergolv när huset uppfördes på nytt i alla fall. Trösklarnas höjd varierar något men de är i alla fall ett par cm (uppskattningsvis 2-5 cm beroende på vilken sida av vilken tröskel man mäter...) ovanför matta och masonit idag. Om jag lägger ett nytt massivt golv ovanpå det gamla så slipper jag ju förresten att slipa, men i annat fall så skulle jag absolut vilja slipa, att döma av hur golvplankorna ser ut på de ställen där man kan se dem. (Man har under de senaste 15 åren bytt vedspis i köket, kamin i vardagsrummet samt byggt en tillbyggnad. Bl.a. eftersom att de nya eldstäderna tar mindre plats än de gamla så har detta lämnat ytor utan matta och masonit i tre rum där istället brädorna syns.)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser