Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Metangas av gräsklipp i växthus  (läst 2668 gånger)

Björkåsen

  • Inlägg: 46
    • Västergötland
Metangas av gräsklipp i växthus
« skrivet: 23 feb-09 kl 18:14 »
Skall bli med växthus i vår, ca 11 kvm. Har snöat in på att jag skall odla i sand och gräsklipp. Blev dock lite avskräckt av att läsa att klippet avger metangas som kan döda alla växter i växthuset. Är det någon som har erfarenheter av odlingssättet att dela med sig av? Tacksam för svar!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Metangas av gräsklipp i växthus
« Svar #1 skrivet: 23 feb-09 kl 18:53 »
Hej!
Jag har inte provat men det låter otroligt att det skulle avge metan. För att det ska bildas metan så krävs det anaeroba förhållanden. Lägger du måttligt tjocka lager så är det ingen risk. Tänk på att ca 25% av kvävet försvinner upp i luften så ett litet kvävetillskott skadar inte.
MVH
Jan

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Metangas av gräsklipp i växthus
« Svar #2 skrivet: 23 feb-09 kl 18:57 »
För att det ska bli metangas krävs det först att det bli uppåt 40 grader varmt i gräset, och det kan det bli om lagret  är tjockt.
Sedan måste det vara syrefri miljö,(och mycket blött) för att metangas ska bildas, och det blir det inte om det först inte är ett tjockt lager och att det är så tätt att det inte kommer in syre.  

Vad sanden gör i sammanhanget vet jag inte.

Rör man om i det ska det inte bli syrefri jäsning.


Att odla i gräsklipp, vet jag lite om, men känner tveksamhet.
Komposterar du gräset, får du ju näringen ändå.

Jag är dessutom tveksam om det kan bildas skadliga mängder i ett växthus, som ofta ändå vädras.

Växterna kanske bränns upp när du tänder en sticka ;D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Björkåsen

  • Inlägg: 46
    • Västergötland
SV: Metangas av gräsklipp i växthus
« Svar #3 skrivet: 23 feb-09 kl 19:22 »
Jag tackar för svaren och känner mig lite mindre bekymrad. Vad gäller sanden så skall den ersätta jord i växthuset. Man lär kunna odla i samma sand i många,många år. Gräsklipp och ev.lite nässelvatten skall stå för näringstillförseln.

hildegard

  • Moderator
  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Metangas av gräsklipp i växthus
« Svar #4 skrivet: 24 feb-09 kl 11:57 »
Det funkar hur bra som helst att odla i sand med gräsklipp. Både ute och i växthus. Har kört så i några år och är nöjd. Mycket enklare än i den tunga leran vi annars har.

Björkåsen

  • Inlägg: 46
    • Västergötland
SV: Metangas av gräsklipp i växthus
« Svar #5 skrivet: 24 feb-09 kl 13:57 »
Jag tänkte börja med tomat och gurka i sandbäddarna i växthuset. Hur mycket klipp skall man lägga och i hur många omgångar?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Metangas av gräsklipp i växthus
« Svar #6 skrivet: 24 feb-09 kl 23:24 »
Jag brukar försöka hålla gräsetklippet på 10 cm tjocklek. När det har packat ihop sig så fyller jag på till 10 cm igen.

Enda problemet som jag upplevt är att gräsklippet har fruktansvärt med näring i sig. Så det passar inte riktigt till alla växter.

När jag lade på massor av gräsklipp i kanten för att dom läga kantväxterna så lite taniga ut så blev dom 60cm höga.  ;D
Fast att det stod på påsen att dom skulle bli 15 cm höga.

Jag drar igång växthuset för första gången i år och det blir sand och gräsklipp.
Förut har jag bara odlat utomhus med gräsklipp och jord. Men det funkar bra det också.

 

hildegard

  • Moderator
  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Metangas av gräsklipp i växthus
« Svar #7 skrivet: 25 feb-09 kl 16:25 »
Jag brukar hellre lägga på mindre mängd gräsklipp åt gången och lite oftare, så får inte sniglarna så lätt att gömma sig.

Björkåsen

  • Inlägg: 46
    • Västergötland
SV: Metangas av gräsklipp i växthus
« Svar #8 skrivet: 25 feb-09 kl 18:40 »
Tänk, jag har inga sniglar... än.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser