Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man börja med krukkryddor?  (läst 3385 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
När kan man börja med krukkryddor?
« skrivet: 05 feb-08 kl 19:56 »
Just nu lyser solen ca 7 timmar om dagen men det blir ljusare för var dag och befinner mig i växtzon 7. Då jag har två stora fönster i söderläge har jag tänkt odla kryddor i krukor där men jag vet inte när jag törs börja... det är basilika, oregano, gräslök och bladmynta. Undrar också ungefär hur många frön man bör stoppa i varje kruka  ???.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: När kan man börja med krukkryddor?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-08 kl 10:08 »
Om du har extra ljus kan du börja nu. Annars hade jag nog väntat en månad till. Hur stora är krukorna? Jag brukar alltid lägga i för många frön i varje kruka men, då gallrar jag ut efter hand. Även små kryddor går ju att krydda med.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: När kan man börja med krukkryddor?
« Svar #2 skrivet: 06 feb-08 kl 12:16 »
Hej med extra ljus menar du lampor som hänger ovanför krukorna eller 60w rumsbelysning mitt i rummet? Krukorna är 12 cm i diameter ungefär.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: När kan man börja med krukkryddor?
« Svar #3 skrivet: 17 feb-08 kl 21:58 »
Det har inte gått en vecka ännu och några enstaka röd basilika och gräslök har kommit några milimeter. Blandmyntan är mysko då det ska stå 1 vecka i kylskåp först (?). Några av de röda basilika växer inte rakt uppåt ska jag galra ut dessa redan nu?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Parkettodlaren

  • Inlägg: 50
    • Parkettodlaren
SV: När kan man börja med krukkryddor?
« Svar #4 skrivet: 18 feb-08 kl 10:10 »
Extraljus brukar vara lysrör som man hänger ca. tio cm ovanför det översta bladet på plantan.  (Ibland kan man få ta till oortodoxa metoder - min sådd är just nu belyst av två skrivbordslampor med energisparlampor, det fungerar sådär.) Det går bra att skaffa vanliga fullfärgslysrör, de är billigare än de speciella växtlysrören man kan köpa och ger samma resultat. Det syns väldigt väl på de vuxna växterna om de behöver extraljus eller inte. Blir de långa och rangliga har de _nästan_ tillräckligt med ljus, ligger de förkrympta och småväxta mot jorden råder kraftig ljusbrist. Jag har räddat citronmeliss och salvia som varit krympta till musöron genom att sätta upp en växtlampa, så det går att göra något åt.

Om du har söderfönster kan du ganska snart släcka extraljuset. Jag är en nervös typ och låter det vara på fram till Maj (bor i zon 4).

Vänta med att gallra tills det som kommit upp blivit miniplantor, dvs. de har fått några riktiga blad istället för hjärtbladen och blivit litet kraftigare. Jag är notorisk på att gallra för tidigt och har haft ihjäl många småplantor i mina dar...

(Var inte rädd för att göra misstag, dock. Det är så man lär sig  ;)  )

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: När kan man börja med krukkryddor?
« Svar #5 skrivet: 27 feb-08 kl 13:20 »
Hmm vissa av basilikan har vikt sig :(. Jag tog kort så kanske nån här kan klura ut orsaken jag har inget extraljus för närvarande.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Tur-Johan, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser