Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av kombimskiner tvätt/tork?  (läst 780 gånger)

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
Erfarenheter av kombimskiner tvätt/tork?
« skrivet: 03 okt-23 kl 08:07 »
Då vår torktumlare ju gick i graven (tidigare tråd) & jag varken kan eller orkar lägga tid på en resa utan karta i saharas öken.

Så har vi nu beslutat att sälja tvättmaskin inkl trasig tumlare om köparen vill ha den.

Tänker oss nu köpa en ny (begagnad) maskin & har hittat en kombimaskin tvätt & tork i ett från 2018.

Någon med erfarenheter av kombinerade tvätt & tumlare? Vore skönt med någon input innan vi gör bort oss. Men då vi säljer nuvarande maskin & har hittat en kombimaskin för samma pengar så kvittar vi bara grejerna & saknar tyvärr kapital idag till andra alternativ.

Tack
« Senast ändrad: 03 okt-23 kl 08:57 av Robertvartaget »
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Erfarenheter av kombimskiner tvätt/tork?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-23 kl 10:04 »
Min erfarenhet av en kombimaskin som vi valde för att även kunna torktumla trots att vi bara har plats för en maskin:

Vi tumlade kanske tre gånger. Det funkade någorlunda men inte så bra och eftersom det saknades luddfilter hamnade väl luddet någon annanstans. Troligtvis i maskinens inre av lukten att döma för det blev dålig lukt på tvätten efter ett tag. Jag drog sen om utloppsslangen och tvättar ibland 90 grader i den nya maskinen så kanske kunde jag ha minskat luktproblemen i kombimaskinen.

Kombimaskinen var bredare än en vanlig tvättmaskin. Jag tvingades ta ner dörrkarmen för att få in den, för att få ut den och tvingades göra lagningar i ett trångt badrum för att slippa ta ner karmen för att få ut den och laga den i större rum. Troligtvis inte ett stort problem för andra, men här är det trångt och blev ett besvär.
Vi använde kombimaskinen som skötbord så det var ändå ganska bra att den var bred.

Runt den perforerade metalltrumman finns ett plasthölje som håller vatten inne. Det sprack och allt rann ut på golvet, då rev jag ut kombimaskinen. Kanske höll i fem-sex år? Försökte ta hand om den och inte tvätta mattor, och lagade smågrejer som dök upp. Inspirerad av Torbjörn här på forumet tog jag isär kombimaskinen och sparade allt som verkar kunna bli användbart. Hittade mycket ruttet ludd på diverse ställen. Kanske är det så ialla tvättmaskiner, jag har bara delat på en. Men det var inte underligt att den luktade.

Vi köpte en vanlig tvättmaskin istället och torkar tvätt överallt, på ställning och stolar och utemöbler :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Erfarenheter av kombimskiner tvätt/tork?
« Svar #2 skrivet: 03 okt-23 kl 10:58 »
Angående luddet så har jag förstått det som att det åker ut med vattnet i avloppet. Hur bra det är, det vet jag inte.

Hursom blev jag nu tvungen att ge det en chans & hämtar en imorgon. Har även upprepat ett hundratal gånger för tjejen här hemma att MAN KAN INTE TVÄTTA 35KG TVÄTT I EN MASKIN GJORD FÖR 7. Troligtvis därför även vår torktumlare tvärdött. Men hon lyssnar liksom med ena örat & sen vet jag inte vad hon gör med det jag säger. 😅😅😅😅 Försöker se det som lite charmigt istället för att bli irriterad.
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av kombimskiner tvätt/tork?
« Svar #3 skrivet: 03 okt-23 kl 13:46 »
Jag har en del erfarenheter av en kombinerad tvättmaskin/torktumlare. Toppmatad, fabrikat Kenny (troligen egentligen tillverkad av franska Thomson). Bör ha varit tillverkad någon gång 2005-2010, räddades från en miljöstation omkring 2017 (jag tyckte inte den passade i konservburksbingen). Jag plockade bort den strumpa som hade fastnat i avloppspumpen och bytte den avklippta nätsladden, sedan fungerade den utmärkt och gjorde tjänst i mitt föräldrahem fram till i vintras då huset såldes.

Enda svagheten med den (men det är ju naturligt för en sån där kombinationsmaskin) är att den klarar mycket mindre tvättgods för torkning än för tvätt. I praktiken kördes torktumling nästan aldrig för vanlig tvätt, möjligen om det var något enstaka grovt och tungtorkat plagg som det var bråttom med. Eller om det var mycket fuktigt och dåligt torkväder t ex i rötmånaden. Ett syntettäcke var alldeles för stort för att lyckas med torktumling men en eller två kuddar eller en måttlig trasmatta gick bra. Luddfiltret är ganska litet men lättåtkomligt, och MÅSTE rengöras efter varje torktumling.

Jag har fått intrycket att Thomson tycks ha lyckats bättre med kombinerade tvättmaskiner och torktumlare än de flesta andra stora märken. Man bör ha klart för sig att Thomsonmaskinerna säljs under många olika märken, förutom Kenny som redan har nämnts så kan de t ex också heta Blomberg.
Men som med andra franska produkter så är handhavandet inte helt självklart. Man MÅSTE läsa igenom bruksanvisningen (den var för övrigt lätt att googla sig till) för att inte bara bli irriterad på maskinen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av kombimskiner tvätt/tork?
« Svar #4 skrivet: 03 okt-23 kl 16:17 »
Har också lurat mig själv en gång att köpa en kombimaskin, och den fungerade bra som tvättmaskin, men som torbjörn säger, man fick inte tvätta mycket om tumlaren skulle klara fortsättningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
Ek

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser