Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 kubik på 1000 kvadrat, är det som att pissa i nilen?..  (läst 1586 gånger)

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Jag har en potatisodling som ligger i skogen en bit hemmifrån. Där finns inte tillgång till vare sig el eller vatten. Förra sommaren var det torrt under blomningen  :'( och det fanns inget jag kunde göra åt det. Att det sedan är sandjord gör ju inte saken bättre. Storleken på potatisen blev ju därefter.
Funderade över om ifall jag införskaffade mig två 1 kubiks dunkar och fyllde ifrån den grävda brunnen hemmavid och körde ner en kväll i veckan eller så. Har en gammal albin brandspruta som drivs av traktorns kraftuttag  som isåfall kunde komma till användning samtidigt.
Så, min enkla fråga är ifall någon har en uppfattning om det skulle vara värt det? Ifall dessa två kubik en eller två ggr i veckan skulle göra någon betydande skillnad på dessa 1000 kvadrat?  ???
Tycker det borde göra det men tänkte någon kanske har bättre insikt...
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: 2 kubik på 1000 kvadrat, är det som att pissa i nilen?..
« Svar #1 skrivet: 27 feb-09 kl 09:23 »
2000 liter / 1000 m2 = 2 liter/m2 = 2 mm regn.

2 mm regn befuktar endast översta cm av jorden och mycket avdunstar direkt av den varma jorden.
Det är en god idé att vattna på natt eller morgon då jorden är som kallast, liten adunstning.
Det är kanske en bättre idé att låta vattnet rinna ut på jorden istället för att spruta ut det i luften. Samt att vattna på halva arealen itaget. Så att vattnet kan tränga ner till potatisen.

Mvh:Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 2 kubik på 1000 kvadrat, är det som att pissa i nilen?..
« Svar #2 skrivet: 27 feb-09 kl 09:58 »
2 mm nederbörd är bättre än ingenting, men kan du få dit 5 mm är det mycket bättre, även om du då vattnar lite mer sällan, och gör det på kvällen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: 2 kubik på 1000 kvadrat, är det som att pissa i nilen?..
« Svar #3 skrivet: 28 feb-09 kl 18:27 »
Hej!
Använd droppbevattning istället.
MVH
Jan

andtol

  • Gäst
SV: 2 kubik på 1000 kvadrat, är det som att pissa i nilen?..
« Svar #4 skrivet: 28 feb-09 kl 19:14 »
Hur ska man göra droppbevattning på ett potatisland? Är inte droppslang (eller vad det heter) ganska dyrt?

Kanske en 1000 l dunk som står lite upphöjd och ett virrvarr av slangar som sprids ut över landet.


Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: 2 kubik på 1000 kvadrat, är det som att pissa i nilen?..
« Svar #5 skrivet: 01 mar-09 kl 09:57 »
Hej!
Det är alltid ett val när det gäller odling. Lönar det sig att vattna? Är det torrt men man vill ändå ha en bra skörd så måste man vattna. Har man inte tillräckligt med vatten så är droppbevattning ett alternativ. Man droppbevattnar alltid kommersiella frukt och bärodlingar. Det kan vara lönsamt att minska odlingsarealen och ta ut en högre skörd per ytenhet istället.
MVH
Jan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
Rörsbjär

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser