Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen lamm!!  (läst 1880 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Äntligen lamm!!
« skrivet: 05 feb-07 kl 22:42 »
I helgen anlände 4 av de 8 lammen!  :) Ena tackan klarade av det själv, men på den andra fick sambon rätta till ett bakåtslaget framben. (Jag försökte först, men orkade inte putta tillbaks lammet tillräckligt mycket.) Tre baggar och ett tacklamm såhär långt, och de sista 4 beräknas anlända inom en snar framtid.  ;D

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Äntligen lamm!!
« Svar #1 skrivet: 05 feb-07 kl 22:59 »
Grattis Falin! och honnör för din duktige sambo :D

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Äntligen lamm!!
« Svar #2 skrivet: 05 feb-07 kl 23:36 »
Vad kul, grattis! Skönt att det gått bra!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Äntligen lamm!!
« Svar #3 skrivet: 06 feb-07 kl 01:14 »
Tack, tack! Ja, utan sambon hade det nog inte slutat så lyckligt för Beda. Vilken kraft det var i värkarna!  :o Lammet hade hunnit ganska långt ut, och så fort jag stack in handen krystade hon oavbrutet. Det var första gången han drog ut ett lamm, men så har han ju tränat på ett antal hundra kalvar innan....  ;)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Äntligen lamm!!
« Svar #4 skrivet: 06 feb-07 kl 05:18 »
Och nu ringde sambon och rapporterade två lamm till! (Jag jobbar natt.) Även här var ett framben åt fel håll, som han fick rätta till. Hur vanligt är det egentligen?

ninna b

  • Gäst
Re:Äntligen lamm!!
« Svar #5 skrivet: 06 feb-07 kl 07:07 »
Lustigt, dom flesta av vårra getter har killat och på dom förlossningar som jag har bevittnat, sådär 25 stycken , så har det ena frambenet varit bakåtslaget. Jag har funderat på vad som orsakar det. Förra året kom dom som dom skulle. Märkligt....får se om det blir likadant med fåren.
Jag undrar också om det finns någon förklaring..?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Äntligen lamm!!
« Svar #6 skrivet: 06 feb-07 kl 11:08 »
Vad spännande med lammen Falin! Skumt det där med bakslaget framben men, skönt att det gick bra i alla fall. Jag väntar otåligt och nervöst på våra första lamm men, de första bör inte dyka upp förrän i början av april. Så det blir till att vänta ett tag till.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Äntligen lamm!!
« Svar #7 skrivet: 06 feb-07 kl 12:11 »
Bakåtslaget framben är inte alls skumt  :) det är ett vanllgt felläge på lammungar.
En av anledningarna till att det är bra att ha lite mer kontrollerade lammningar än utelammningar  ;D

Kul med årets första lamm hos dig förresten Malin !

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Äntligen lamm!!
« Svar #8 skrivet: 08 feb-07 kl 03:04 »
Nu är de sista två lammen också födda, utan komplikationer. Jag tycker allt lite synd om den enda tackan som kastade, och därmed inte har några lamm. Kan det bli problem att ha henne ihop med de andra, nu när de lammat?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 3 användare
skogaliten, von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser