Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omkopplare mellan olika drivlinor  (läst 1181 gånger)

kmatbu

  • Inlägg: 2
    • -
Omkopplare mellan olika drivlinor
« skrivet: 21 okt-12 kl 21:51 »
Funderar på att förse min gamla volvo 940 med en extra drivlina (el) för statskörning. Men samtidigt behålla befintlig bensinmotor. Eldrivlinan verka vara relativt enkel att bygga, eftersom alla prylar (batteri, regulator, motor) är standardkomponenter. Den enda komponen som jag inte kan hitta som är någolunda komplicerad är en omkopplare, typ en växellåda, där man kan välja mellan drivlinorna. Dvs två motorer in och en drivning ut. Det går naturligtvis att bygga en egen men jag skulle hellre vilja köpa en färdig modul, efterom jag inte är något mekaniskt geni.
Är det någon som vet vad man skulle kunna använda? Tillämpningen att kunna välja mellan två olika motorer (eller tvärtom, välja att driva olika prylar med en motor) borde kunna finnas någon annanstans, men jag kan inte riktig komma på var den mekanismen jag precis beskrivit skulle kunna heta.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Omkopplare mellan olika drivlinor
« Svar #1 skrivet: 21 okt-12 kl 22:27 »
inom båtsektorn finns det ett otal kombinationer med antal motorer och propellrar, men det blir nog mest grövre grejer...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Omkopplare mellan olika drivlinor
« Svar #2 skrivet: 22 okt-12 kl 14:12 »
Förmodligen skulle det - åtminstone teoretiskt sett - gå att använda en fördelningsväxellåda från något terrängfordon för detta ändamål, men det blir nog svårt hitta något bra ställe att montera den på, hur man än gör så kommer någon av de ingående eller utgående axlarna att peka åt fel håll.

Men varför skulle du koppla bort elmotorn när du kör på bensin? Låt den hänga med hela tiden, den innebär ju inga nämnvärda förluster om den får rotera fritt utan magnetisering. Dessutom kan den ju i det läget få gå som generator för att ladda driftbatteriet och ge fordonet vissa hybridegenskaper. Bensinmotorn kan ju enkelt kopplas ur genom att du lägger växellådan i friläge.

En annan möjlighet är att du inför eldrift på den av fordonets axlar som inte drivs av bensinmotorn. Men det blir nog enklare om du utgår från en bil som har bensinmotor och drivning i samma ände, än om du ska utgå från en Volvo 940.

kmatbu

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Omkopplare mellan olika drivlinor
« Svar #3 skrivet: 22 okt-12 kl 20:49 »
Tack för svaren.
Min tanke var att utforska ett nytt(?) koncept där jag placerar batterier, regulator och elmotor i en släpkärra bakom bilen och plockar in den mekaniska energin via ett kraftintag som sitter monterat ovanför dragkroken. Dvs omvändningen mot kraftuttaget på en traktor. Tänkte att man kan använda traktorkomponenter i en prototyp.
Finnessen blir då att man kan koppla på "kraftkärran" och köra på el när man känner för det (tex vid pendling till jobbet) och när man behöver köra bensin tex vid långkörning eller när man ska dra släp så kopplar man bort "kraftkärran" och bilen blir i princip som innan.
Det enda som behöver vara fast monterat på bilen är kraftintag, en axel fram till befintlig drivaxel, och sen omkopplaren mellan bensin/el.

Fördelen med konceptet är att man inte behöver göra så stora ingrepp på bilen och därmed kan bruka den som vanligt vid behov samt att man har (i princip) obegränsat lastkapacitet för batterier (blybatterier med andra ord som väger mycket men kostar lite). Samt att man kan haka på i princip vilken alternativ kraftkälla som helst om man inte gillar el.
Nackdelen är att man helst inte kör runt med en släpkärra, i synnerhet när man ska parkera. Så då får man fundera på om det går att gömma undan kärran på något bra sätt, tex konstruera den så man får in den under bilen vid parkering eller, kanske enklast, vika upp den bakom bilen så att den står på högkant på något sätt. Där är inte tankegången riktigt klar ännu.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 5 användare (1 dolda)
torbjorn, Hantverkare92, skräptanten, Sonesson.mikael@gmail.com

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser