Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra elvärk längre tid  (läst 1763 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Köra elvärk längre tid
« skrivet: 05 jan-19 kl 15:59 »
Hade en liten tanke på att skaffa enhusvagn och ställe ute vid torpet. Detta för att öka tiden jag kan vara där och fixa med saker och ting.
Nu på vintern är värme ett stort bekymmer. För att slippa köra på gasol 24/7 funderar jag på om det skulle gå att köra ett elvärk kontinuerlikt några månader.

Någon som har erfarenhet eller tankar om vilken typ som skulle klara detta?

Efter denna tanke blev jag skitnödig och insåg att en enklare toa behövs. Duscha kan man köra på badhus. Fast det känns lite som om att det är bättre att bo på håll och åka dit och renovera när tid och lust faller rätt.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Köra elvärk längre tid
« Svar #1 skrivet: 05 jan-19 kl 16:14 »
En vattenkyld marindiesel brukar vara det bästa valet om du skall ta vara på spillvärme samtidigt som du får el från generator.
Docka till en acctank i någon form och vattenburen värme/aerotemper eller liknande inomhus.
Till toa kan mulltoa/komposttoa kanske funka i ett "utedass" där generatorn står.

Batteribank hjälper för daglig elförbrukning (belysning, kyl/frys mm)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Köra elvärk längre tid
« Svar #2 skrivet: 05 jan-19 kl 16:43 »
Har flera gånger suttit i arbetsbodar med dieselvärme. värmaren består av en mindre tunna utanpå boden,diesel droppar ner genom ett matarrör till  botten av tunnan där den brinner. Lågorna värmer sedan upp en mindre behållare i tunnan som leder luft in i boden.ett varmluftsystem med andra ord. El användes inte utan allt fungerade mekaniskt.Skorsten behövdes inte heller då tunnan hänger utanpå.Insugsröret till luften måste vara lägre än tunnan. Varm luft stiger och på det viset behövs heller ingen fläkt. Ventilation i boden behövs dock för att få luften att röra sig.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Köra elvärk längre tid
« Svar #3 skrivet: 05 jan-19 kl 18:51 »
Att köra ett elverk konstant enbart till uppvärmning blir nog dyrare än gasol.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Köra elvärk längre tid
« Svar #4 skrivet: 05 jan-19 kl 21:05 »
Ja just ja, Dieselvärmaren har jag ju glömt helt. Tack. Ska kolla mer på det!
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Köra elvärk längre tid
« Svar #5 skrivet: 06 jan-19 kl 09:39 »
Borde inte en pelletskamin som eldar med sparlåga hela tiden och boostar när det behövs bli billigare i längden.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Köra elvärk längre tid
« Svar #6 skrivet: 06 jan-19 kl 11:05 »
Borde inte en pelletskamin som eldar med sparlåga hela tiden och boostar när det behövs bli billigare i längden.
behöver inte de flesta sådana 220V? eller finns det elfria? smidigt i så fall.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Köra elvärk längre tid
« Svar #7 skrivet: 06 jan-19 kl 11:34 »
en pelletskamin behöver oftast el till matning och styrning. en fläkt behövs också. En av anledningarna jag en gång valde bort det alternativet till uppvärmning hemma.Det finns dock kaminer med tolvvoltssystem för batteridrift.  Har man tillgång till el finns flera olika alternativ men TS har ingen el. Gäller det bara att värma upp ett utrymme typ arbetsbod kan en enkel vedkamin vara en lösning. den värmer snabbt upp ett mindre utrymme. större utrymmen kan värmas med en dieselkanon,dvs en oljebrännare med fläkt. värmer snabbt upp större ytor. Elen tas då ifrån ett elverk. Det är dock ingen lösning för kontinuerlig drift,kostnaderna är höga.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köra elvärk längre tid
« Svar #8 skrivet: 06 jan-19 kl 12:05 »
Det här hemmabygget verkar funka utan el och med pellets.

https://www.facebook.com/groups/139593006725957/permalink/245271889491401/

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Köra elvärk längre tid
« Svar #9 skrivet: 06 jan-19 kl 12:19 »
behöver inte de flesta sådana 220V? eller finns det elfria? smidigt i så fall.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

De flesta går på 220v. Men fläkten går att anpassa till att vara batteridriven.
Tändningen av kaminen brukar vara på 230v och runt 400w. Men tänder man manuellt så slipper man detta.
Så då återstår matningen som också går att köra på batteri.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Köra elvärk längre tid
« Svar #10 skrivet: 06 jan-19 kl 19:33 »
Kan en gammal Husqvarna Varmvind fotogenkamin vara en lösning? Jag minns en sådan i drift i en fjällstuga under min barndom, sedan hittade jag två stycken på loppis för många år sedan, som tyvärr blev skrot innan jag kom mig för att provköra dem. En sak som skrämde mig var någon kallade dem för "villabomb", men har man ordning på prylarna borde de inte vara allt för osäkra. Fotogen är väl dyrt nuförtiden, men modern diesel kanske funkar?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 8 användare (1 dolda)
Anders Flix, Tur-Johan, von tratt, Lillskiten, simon.arvestrand, LimJans, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser