Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna hackad av tupp  (läst 1477 gånger)

Karlsro

  • Inlägg: 14
    • Uppland
Höna hackad av tupp
« skrivet: 07 jan-19 kl 11:29 »
Jag har en liten grupp dvärghöns, 2 tuppar och 5 hönor. Den ena tuppen är ca 9 månader och har nu börjat ge sig på en av de äldre hönorna, sin mamma. Han hackar henne på huvudet så det blöder mycket. Efter att ha haft henne avskild några dagar för att läka fick hon idag komma ut igen. Hon hoppade genast upp på högsta pinnen och satt där tillsammans med gammeltuppen och ett par av de andra hönorna. Jag höll tummarna, men efter ett par timmar kom jag ut och då satt bara hon och ungtuppen på pinnen i hönshuset. Hon hängde ner med huvudet under vingen, sönderhackad igen. Nu är hon tillbaka i sin karantän i ett hörn av hönshuset.
Antar att det bara är att ta bort tuppen...? Vad säger ni som har mera erfarenhet av höns?
/Anneli

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Höna hackad av tupp
« Svar #1 skrivet: 07 jan-19 kl 12:24 »
Det är väl kanske lite för få hönor för 2 tuppar så jag hade nog tagit bort den tuppen

Karlsro

  • Inlägg: 14
    • Uppland
SV: Höna hackad av tupp
« Svar #2 skrivet: 07 jan-19 kl 17:55 »
Ja det är väl så jag tänker också...
Det var nog aldrig meningen att vi skulle ha mer än en tupp, men han har liksom bara hängt kvar... Gammeltuppen är en väldigt lugn och vänlig herre, så det blir han som ensam får styra och ställa i fortsättningen också 🙂

Karlsro

  • Inlägg: 14
    • Uppland
SV: Höna hackad av tupp
« Svar #3 skrivet: 09 jan-19 kl 11:44 »
Liten uppdatering...
Nu är tuppen borta. Vad bör jag tänka på innan jag släpper henne till de andra igen? Hon var med de andra inne i hönshuset en liten stund men verkade lite osäker så hon är tillbaka i sitt "reservat".

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Höna hackad av tupp
« Svar #4 skrivet: 09 jan-19 kl 17:53 »
Liten uppdatering...
Nu är tuppen borta. Vad bör jag tänka på innan jag släpper henne till de andra igen? Hon var med de andra inne i hönshuset en liten stund men verkade lite osäker så hon är tillbaka i sitt "reservat".

Hur lång tid har det gått sen hon blev skadad?

Det kan ju vara bra att det får läka hyfsat mycket så inte de andra får för sig nått, jag har haft det fenomenet med unghönor, en börjar hacka lite och en stund senare är alla på och hackar

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Höna hackad av tupp
« Svar #5 skrivet: 09 jan-19 kl 18:04 »
Höns tycker väl att blod och kött smakar gott?

  Hur funkar höns, "glömmer de bort" rangplatsen för en kompis som varit borta ett tag?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Karlsro

  • Inlägg: 14
    • Uppland
SV: Höna hackad av tupp
« Svar #6 skrivet: 09 jan-19 kl 18:49 »
Det är en knapp vecka sedan första gången. Då visste jag inte vem det var som hade skadat henne. Efter ett par dar i avskilt hörn i hönshuset (2 dar sen) hade hon läkt såpass att jag släppte ut henne men efter nån timme var lilla tuppen på henne och då tog jag undan henne igen. Nu är tuppen borta och hon ser någorlunda läkt ut så jag har nu ikväll öppnat upp till hennes krypin så hon kan gå ut till de andra. Fått för mig att det är bättre på kvällen när det är mörkare och hönsen är lugnare

 

Karlsro

  • Inlägg: 14
    • Uppland
SV: Höna hackad av tupp
« Svar #7 skrivet: 14 jan-19 kl 20:01 »
Peppar peppar, det verkar som det hjälpte. Sen 4-5 dagar är hon med i gruppen igen. Fjädrarna på huvet börjar växa ut och jag hoppas verkligen att allt funkar nu. 😊


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser