Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försäkring  (läst 829 gånger)

Colleen

  • Gäst
Försäkring
« skrivet: 04 mar-09 kl 19:40 »
Hmm, jag satt och funderade..jag har hästförsäkring, hundförsäk, bilförsäk etc etc men, har man sina får försäkrade? och hur är det med kor, finns det kreaturs försäkringar??

louise

  • Gäst
SV: Försäkring
« Svar #1 skrivet: 04 mar-09 kl 19:44 »
du kan försäkra besättningen hos Agria, men det är inte mkt mening med det. man får ut nån liten peng om .. de dör eller måste avlivas pga sjukdom. å en vetrinär måste inspektera eller avliva. dvs först vetrinär för 1000 spänn, sen .. ja, vad man nu får ut på försäkringne. Men den är billig, själva premien.

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: Försäkring
« Svar #2 skrivet: 04 mar-09 kl 20:32 »
Men om hela besättningen får någon form av sjukdom och måste avlivas :( då handlar det om en hel del pengar.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Försäkring
« Svar #3 skrivet: 05 mar-09 kl 11:50 »
Det är nog väldigt ovanligt att en hel besättning får måste avlivas..

Man får ersättning (om alla djur är försäkrade även lammen) vid:
- Maedi-Visna (om du är med i mv-programmet) 500 kr per djur.
- Salmonella  (80% av "det värdebelopp som SJV anger", vid skadetillfället)
- Tuberkulos, paratuberkulos (80% av "det värdebelopp som SJV anger", vid skadetillfället)
- Mul o klöv, mjältbrand, (ersätts med "marknadsvärdet")

Man kan reflektera över ersättningen man får, dvs 80% av "det värde som SJV anger vid skadetillfället"
liksom "marknadsvärdet" inte det försäkringsvärde man satt själv alltså,
vad jag förstår.

tidigare tråd om fårförsäkringar
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=40663.0
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser