Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får och grisar!?  (läst 877 gånger)

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
Får och grisar!?
« skrivet: 06 apr-08 kl 16:22 »
Har ett gammalt svinhus som jag tänkte utnyttja. Ena "rummet" i huset (gammal tvättstuga) bygger vi just nu om till hönshus. En dörr finns till det andra "rummet", där det finns 3 svinkättar med utgödslingsdörrar direkt från kättarna ut till baksidan. En av dessa dörrar tänkte jag använda till att grisarna kan gå ut och in själva. Men för att komma till sak; har fått en fundering om att man kan ha grisar i dessa kättar från sommaren till tex november, då man slaktar dem. Då är det lagom tidpunkt att ta in fåren för vintern (tänkte ha ett litet hus i fårhagen också men  men). Sen får de vara i kättarna till våren (med ev utegång om det är fruset för grisarna lär ju ha bökat upp ordentligt utomhus) och sen när fåren åker ut på bete, köper man grisar o.s.v.
På detta viset utnyttjar man ju huset maximalt året om. Men det jag undrar är om det är olämpligt på något vis? Smittor? Finns det någon som har det så här?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Får och grisar!?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-08 kl 19:16 »
Låter som en god idé att maximera användandet av byggnaderna.
Jag tror, precis som du säger, att det blir alldeles för geggigt för fåren att gå i den uppbökande marken. kanske att du kan spara en bit av marken utanför till fåren, typ som två olika hundgårdar?

Det jag tror kan vara problem är att får kräver mycket god luftväxling. De ska inte stå för varmt och luftfuktigheten ska vara låg. Annars är risken överhängande att de får problem med luftrören med lunginflammation som följd...

Vad tror ni andra?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser