Det finns ju både för och nackdelar med allt.
Grov kabel = Mindre risk för spänningsfall, överhettning vid hög belastning och att den går av om man vickar på den, som det blir med veka kablar.
Nackdelen är att det blir värre kortslutning.
Då får man överväga vilket som blir bäst för ändamålet och för mig blir det att grov kabel är bäst, då risken för kortslutning är minimal.
Om det av någon anledning skulle ta slut på ström i det batteri invertern är ansluten till och det blir hög belastning på den.
Då skulle det bli hög belastning på något av de batterier som är parallellkopplade med veka kablar, vilket medför att de veka kablarna blir varma och kan ta eld utan att det är kortslutning.
Jag har sett det med egna ögon. Det var en kille som hade en gammal trögstartad Mercedes diesel. Han hade ett lastbilsbatteri i skuffen kopplad till sin värsting stereo och en tunn kabel fram till startbatteriet för att ladda det i skuffen medan han körde.
Han var i mitt garage och höll på att koppla in extraljus, vilket medförde att han drog ur startbatteriet.
Sen började han att glödga och när han försökte starta motorn så tog det eld i den tunna kabeln till batteriet i skuffen.