Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka (döda) höns?  (läst 3428 gånger)

*Emil*

  • Inlägg: 14
Sjuka (döda) höns?
« skrivet: 25 maj-09 kl 13:16 »
Hej, jag hade en höna som har varit lortig i baken i några dagar. Hon har också haft svårt att lägga ägg och det sista ägget hon la var blodigt. Hönan har vart hängig i några dagar och vägrat äta, hon har stått för sig själv både inne och ute. Imorse hittade jag henne död. För några veckor sen dog en annan höna och visade samma symtom som denna.

Jag misstänker värpnöd, eller kan det vara nånting annat?

Mvh

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Sjuk höna
« Svar #1 skrivet: 25 maj-09 kl 13:52 »
Låter mer som de fått i sig någon bakterieskit. Vad är det för sorts höns? Hade de illaluktande flytningar ur kloaken? Isf var det nog äggledarinflammation de drabbades utav. :( . Hybrider får lätt detta som värper mycket men även andra höns kan drabbas om de får in smuts i kloaken när de lägger ett ägg (den vänds ju ut och in vid äggläggandet och då kan skit passa på att sätta sig på slemhinnan och följa med in).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Sjuk höna
« Svar #2 skrivet: 25 maj-09 kl 13:57 »
Kan också vara coccidius. Då magrar de av, får diarre, ibland blodig. Står och hänger.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

*Emil*

  • Inlägg: 14
SV: Sjuka höns?
« Svar #3 skrivet: 02 jun-09 kl 11:52 »
Det är blandningar som vi fått från en bekant. Vet inte vilka raser, de som dött ser ut som vanliga vita värphöns (produktion).

Vad gör man vi coccidius? Du skrev också att det kunde vara bakterier, ska jag städa och tvätta med Vircon S i hönshuset?

Mvh

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Sjuka höns?
« Svar #4 skrivet: 03 jun-09 kl 10:54 »
Hur går det med dina hönor?

Om de har äggledarinflammation får de pingvinhållnig, dvs går med stjärten nedåt och vaggar fram lite som en anka. De får även illaluktande vita flytningar från kloaken. Men smittar sådant mellan hönor?

Coccidos behandlas med Esbetre som veterinär kan skriva ut. Finns att läsa om på sva.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Sjuka höns?
« Svar #5 skrivet: 03 jun-09 kl 13:55 »
När de går som pinviner har det hunnit gått väldigt långt. Då har deras buk blivit fylld med var, slutar med att de dör i blodförgiftning.
Höns som inte hunnit haft inflammationen så länge har endast illaluktande flytningar. Det går att bota med antibiotika har jag för mig, går även att skölja dem med saltlösning i baken men hjälper ungefär på 1 av 5 hönor, och då får det som sagt inte ha hunnit gått långt.
Vad jag vet så smittar inte äggledarinflammtion. Den klassas som  en produktionssjukdom då de flesta höns som drabbas är produktionshöns. Deras äggledare blir extra känsliga på grund utav allt värpande.
Bakterier kan de få i sig när de värper om redet är smutsigt. T.ex. om någon höna suttit och bajsat i redet. Så värper en där och då kan det följa med bakterier in i den värpande hönan.


Coccidius botar man med Esbetre (tror jag det heter? Har aldrig själv använt det) som skirvs ut av VET. A-fil är bra att ge som förebyggande syfte.
Coccidius smittar genom avföringen.

Du har ingen bild på någon drabbad höna?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Sjuka höns?
« Svar #6 skrivet: 03 jun-09 kl 14:13 »
Om det skulle varit det Emils hönor dog av så skulle det ju i så fall ha gått så långt.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Sjuka höns?
« Svar #7 skrivet: 03 jun-09 kl 14:27 »
Mjo... Fast jag tycker det låter mer som coccidius.
För det smittar ju också. Kan gå väldigt snabbt.

Min kille fick coccidius på sina ungdjur i höstas... 4st dog på väldigt kort tid från att man hittade en enda klutt med blod i .
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
SV: Sjuka höns?
« Svar #8 skrivet: 05 jun-09 kl 15:28 »

Om de har äggledarinflammation får de pingvinhållnig, dvs går med stjärten nedåt och vaggar fram lite som en anka. De får även illaluktande vita flytningar från kloaken. Men smittar sådant mellan hönor?

Jag läste någonstans att man misstänkte att tuppen kan vara boven om flera hönor får äggledarinflammation. Att han för bakterier (eller vad det nu är) vidare från höna till höna vid påsättning.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
O
« Svar #9 skrivet: 05 jun-09 kl 16:14 »
Hum, aldrig varit med här men om det vore så (även fast man tänkt tanken ibland) så borde den sjukdomen kanske klassas som sexuellt överförbar könssjukdom hos höns. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Sjuka höns?
« Svar #10 skrivet: 06 jun-09 kl 21:46 »
Mjo... Fast jag tycker det låter mer som coccidius.
För det smittar ju också. Kan gå väldigt snabbt.

Min kille fick coccidius på sina ungdjur i höstas... 4st dog på väldigt kort tid från att man hittade en enda klutt med blod i .

det måste ha varit coccidius jag fick en vinter! det jag berättade om (Linkoso) som jag anmälde till SVA en gång i början på hönskarriären. minns inte riktigt men jag tror det var blod i avföringen ialla fall, av ca 20 ungdomar dog 15. kan  det ha varit det då?

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Sjuka höns?
« Svar #11 skrivet: 06 jun-09 kl 23:03 »
Jo, det kan det ha varit?

Hur gamla var kycklingarna? För just kycklingar är EXTRA känsliga för sjukdomen och kan gå fruktansvärt fort.

En dv kochinkyckling fick sjukdomen för mig förra hösten, 1 dygn från att den började visa symtom med diarre... Sedan var hon död dagen efter.  :'( Gav resten fil och städade buren och de klarade sig tack och lov! ( Var Wall-Es kullsyskon Eve som dog... En blå liten höna... Enda blåa jag hade med ) :'(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Sjuka höns?
« Svar #12 skrivet: 06 jun-09 kl 23:51 »
Dom var ca 2,5 månad tror jag (var rätt länge den). och eftersom dom är känsliga var et säkert så. yay 5 år senare gar vi rätt ut problemet  :-X

visst, det går jätte fort! tråkigt att just den "ovanligare" dog. men brukar ju alltid vara så att dom man gillar mest ska dö, tror det finns ågon hönsgud här som hör oss  ??? fast tur att wall-e och kompanie klarade sig, dom är ju så vackra idag  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser