Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar och höns  (läst 841 gånger)

9514

  • Gäst
Grisar och höns
« skrivet: 19 maj-13 kl 19:03 »
Hej! är en kille på 18 år, jobbar som grisskötare och vill nu börja med höns på "hobbynivå". Men en sak jag funderar över bör man ha höns närliggande grisstallarna? Vilka sjukdomar kan smittas mellan djuren?Vad ska jag tänka på? och om det nu inte går att ha dom närliggandes varandra hur långt bort från grisstallarna/gödselbrunn/foderkvarn vågar man ha hönsen? frigående utomhus eller inomhus?

Vore schyst om någon kunde ge svar eller råd (gärna långa svar)

TuppenRut

  • Inlägg: 106
    • Västergötland
SV: Grisar och höns
« Svar #1 skrivet: 20 maj-13 kl 11:59 »
Här finns en annan tråd om ämnet: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=1848.0

Om det är i en kommersiell besättning du jobbar så fråga ägaren, hen bör veta vad som gäller. Beklagar om svaret är för kort! ;)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Grisar och höns
« Svar #2 skrivet: 20 maj-13 kl 15:57 »
Det är grisarna som ska skyddas från hönsen, men det var väl så det menades i frågan :-)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

9514

  • Gäst
SV: Grisar och höns
« Svar #3 skrivet: 20 maj-13 kl 20:34 »
Hej! ja det är kommersiellt. Jo jag har frågat honom men han trodde inte man fick det. Imorgon ska jag ringa till djurhälsovården och fråga hur det ligger till jag återkommer med svar!
« Senast ändrad: 20 maj-13 kl 20:46 av 9514 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser