Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svullet, blekt ansikte? BILDER  (läst 15848 gånger)

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
svullet, blekt ansikte? BILDER
« skrivet: 24 apr-11 kl 10:00 »
Kom ut till hönsen idag och såg att två maran hönor hade tappat färgen på ena sidan av ansiktet. De är båda även svullna på den sidan oxå.
Den ena verkar ha svårt att se av det. De verkar pigga och äter som vanligt.
Vad kan det vara?
« Senast ändrad: 25 apr-11 kl 21:14 av supersnällasilversara »
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: svullet, blekt ansikte?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-11 kl 12:13 »
Du får nog precisera lite mer om man ska kunna komma med ideer  ;)

Sitter svullnaden vid näbbroten, runt ögat, runt örat/öronskivan eller är det hela ansiktet?

Rinner det ur näsborrar eller öga?

Är dom kladdiga i örat?

Lutar dom med huvudet eller bär dom det som vanligt?

Har du kollat om dom har ohyra i fjädrarna runt ansiktet?

En bild vore kanon så man verkligen fick se hur dom ser ut.

Hoppas dom kryar på sig i alla fall  ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: svullet, blekt ansikte?
« Svar #2 skrivet: 24 apr-11 kl 12:42 »
Runt ögat och öronskivan. Färgen har blivit blekt på de ställena.
Ska se om jag kan fota dem. De är lite skygga och inte så lätta att ta.
Såg att en av orpingtonen verkar ha det samma. Fast där syns det inte så mycket ännu.
Hon är lättare att ta så jag får väll börja med att kolla ohyra på henne.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: svullet, blekt ansikte?
« Svar #3 skrivet: 24 apr-11 kl 18:34 »
Har haft dem i knät och studerat dem nu. Ser inget tecken på ohyra. De är rena och fina i kloaken.
Svullnaden sitter helt klart runt ögat och öronskivan.
Ser ut som om de har blivit stuckna av en geting. Verkar konstigt dock om allihopa har blivit det.
Har slarvat bort kameran men återkommer med bild om jag hittar den.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: svullet, blekt ansikte?
« Svar #4 skrivet: 24 apr-11 kl 19:23 »
kan ju varit att de jagat en geting och den har blivit riktigt arg och stuckit dem
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: svullet, blekt ansikte?
« Svar #5 skrivet: 25 apr-11 kl 08:21 »
Men inte kan den väll ha stuckigt 4-5 stycken?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: svullet, blekt ansikte?
« Svar #6 skrivet: 25 apr-11 kl 10:01 »
Kanske inte av samma geting men dom kanske har hittat ett getingbo?

Hur ser dom ut idag? Bättre?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: svullet, blekt ansikte?
« Svar #7 skrivet: 25 apr-11 kl 13:14 »
Som innan... :(
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Torry

  • Inlägg: 931
SV: svullet, blekt ansikte?
« Svar #8 skrivet: 25 apr-11 kl 14:54 »
Om det är getingstick tar det lång tid innan svullnaden går ner, upp till två veckor, så misströsta inte om dom är pigga för övrigt.
//Torry

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: svullet, blekt ansikte?
« Svar #9 skrivet: 25 apr-11 kl 17:29 »
Tittade igen på den hönan som ser värst ut. Nu har det liksom börjat fjälla lite som psoriasis om ni förstår vad jag menar.
Hon har det på halsen och på huvudet oxå. Känns som att man vill smörja eller tvätta med något.
Tuppens öga har börjat rinna. Han ser inte blek och svullen ut utan bara som att han är tårögd.
Stackarn är väll precis som jag orolig över hans hönor...
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: svullet, blekt ansikte?
« Svar #10 skrivet: 25 apr-11 kl 17:46 »
inte för att skrämmas men håll koll på om ögonen "kladdar ihop". Som du beskriver det kan det vara några symptom på ILT....  :-X Men det finns ju andra anledningar också, så jag hoppas de är getinstick eller så... :P
ILT ögon:


 o:)
« Senast ändrad: 25 apr-11 kl 17:50 av VarggraV »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #11 skrivet: 25 apr-11 kl 21:12 »
Första bilden är på den som är sämst. Hon kändes faktiskt lite mager oxå nu när jag kunde jämföra en annan höna.
Ser inget kladd i ögonen utan hon är snarare helt torr.

Nästa bild är en annnan från sidan. Här ser man tydligt den svullna öronskivan.

Bild 3 är på samma höna som 2 fast då framifrån. Här ser man skillnaden på sidorna.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: svullet, blekt ansikte?
« Svar #12 skrivet: 25 apr-11 kl 21:13 »
Kolla skillnaden på färgen på höna ett och två.
Tror inte att den första har börjat värpa ännu så hon var nog lite ljusare från början iof.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #13 skrivet: 25 apr-11 kl 21:18 »
Fler bilder.

Första bilden. Min stackars gråtfärdiga tupp :'(. Lite svullen men normal färg.

Bild 2 stor öronskiva som dessutom är ljus.

Bild 3 svullet öga.

Bild 2 och 3 är från olika hönor.

Hoppas någon kan tipsa mig om vad det är och vad man kan göra.

Samtliga beter sig normalt!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #14 skrivet: 26 apr-11 kl 08:59 »
Jag har också varit med om något liknande! Så svaren är intressanta!

En höna hade för någon vecka sedan blod på sin kam och ett igenmurat öga, svullet... hennes vänstra... Trodde att hon mist ögat och att det varit en rovfågel eventuellt. Efter en tid såg vi att ögat var kvar och nu är hon fullständigt återställd.
Var ute i hönshuset idag och såg vår Blommetupp Bo sitta med sitt vänsteröga igensvullet och han såg lite hängig ut... en annan höna hade också ett igensvullet vänsteröga. Vad kan detta vara?

mvh Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

 

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #15 skrivet: 27 apr-11 kl 19:29 »
några ideér någon? Har börjat badda med vatten. Hönan med skrovlig hud har jag smörjt med zinksalva
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

HannaK

  • Inlägg: 127
    • Blekinge
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #16 skrivet: 29 apr-11 kl 17:51 »
Men hjälp.. :( Min ena höna har varit lite hängig ett par dagar nu, och idag var hon också svullen på ena sidan i ansiktet, ögat är inte kladdigt på något vis men det är helt igensvullet :'( Hur har det gått för dina höns silversara?
Vad gör man?

Mvh

fauve

  • Gäst
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #17 skrivet: 29 apr-11 kl 18:07 »
Din höna 1 ser för mig ut att ha en mjukdelsinfektion i ansiktet, med en massa var under skinnet.

Är det så, så behöver hon penicillin av något slag för att bli fri eländet.

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #18 skrivet: 29 apr-11 kl 19:38 »
Svullnaden har gått ner lite. Men hon är väldigt torr och fnasig.
Hon är rädd för sina gruppmedlemmar och håller sig för sig själv. De andra är riktigt elaka vid henne.
Har nu gjort iordning ett eget ställe till henne så hon får äta och dricka ifred. Hon sitter gärna i mitt knä och äter äpple.
Synd att hon ska vara själv bara...
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

reuben

  • Inlägg: 70
    • Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
SV: svullet, blekt ansikte? BILDER
« Svar #19 skrivet: 02 maj-11 kl 12:55 »
Kanske det har varit gräl i hönshuset? Hackskador?
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser