Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ.nu inget för telefonmodem  (läst 1656 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Alternativ.nu inget för telefonmodem
« skrivet: 12 jul-07 kl 00:05 »
Ibland tvingas jag gå tillbaka till telefonmodem. Som nu när blixten verkar ha tagit mitt ADSL. Det går inget bra. Sidorna är för tunga. Och på tok för mycket waiting for www.alternativ.nu.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Alternativ.nu inget för telefonmodem
« Svar #1 skrivet: 12 jul-07 kl 09:11 »
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Bandbredden ut spelar in också. När många är inloggade så går det långsamt, oavsett vad man har. Prova på olika tider så får du se. Nu på morgonen t.ex. går det hur bra som helst med mitt analoga modem här ute i skogen. Och igår kväll, kunde jag gå ut och koka kaffe mellan klicken.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Alternativ.nu inget för telefonmodem
« Svar #2 skrivet: 12 jul-07 kl 11:37 »
Mycket tid uppkopplad att betala för blir det i varje fall. Men det följer ju av forumets grundläggande val av teknik. Som kanske ändå är det bästa valet för just det här forumet. Annars hade ett antal epostlistor varit mer anpassade till dem som kör telefonmodem. Det ökar möjligheten att läsa och skriva inlägg off-line. Ffa minskar det navigeringstiden on-line till ca noll. Detta är dock inget jag förslår. Snarare var avsikten att be de som ansvarar för tekniken att se över sidornas tyngd och serverkapaciteten. Dock förmodar jag att det förstnämnda följer av grundläggande teknikval plus vad vi lägger in, medan det sistnämnda kostar pengar.

Eulalia

  • Gäst
Re:Alternativ.nu inget för telefonmodem
« Svar #3 skrivet: 12 jul-07 kl 11:52 »
...8<.....Annars hade ett antal epostlistor varit mer anpassade till dem som kör telefonmodem. Det ökar möjligheten att läsa och skriva inlägg off-line.

du! det var ingen dålig ide det!
Undrar om det inte går att ordna på nåt sätt? en lightvariant av forumet för de med trög uppkoppling..
som du säger, så sitter ju inte alternativare alltid på feta uppkopplingar..och färre lär det bli..
« Senast ändrad: 12 jul-07 kl 11:53 av Eulalia »

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Alternativ.nu inget för telefonmodem
« Svar #4 skrivet: 12 jul-07 kl 13:48 »
När jag läser från telefonen använder jag browsern lynx. Sidorna man får då är lightare än de vanliga; dvs inte bara för att lynx inte visar bilder, utan innehållet är mer kortfattat.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Alternativ.nu inget för telefonmodem
« Svar #5 skrivet: 12 jul-07 kl 23:39 »
du! det var ingen dålig ide det!
Undrar om det inte går att ordna på nåt sätt? en lightvariant av forumet för de med trög uppkoppling..
som du säger, så sitter ju inte alternativare alltid på feta uppkopplingar..och färre lär det bli..

Lätt att säga men svårt att göra på ett bra sätt kanske?

Eulalia

  • Gäst
Re:Alternativ.nu inget för telefonmodem
« Svar #6 skrivet: 12 jul-07 kl 23:49 »
Lätt att säga men svårt att göra på ett bra sätt kanske?

ingen aning, men det tror jag inte. Handlar bara om teknik och protokoll..
Det finns ju sajter som har flera varianter av sina sidor, en för varje browser, eller en för vanlig browser och en för telefonbrowser osv osv..
Men det får experterna ta hand om

Ulric, hur går det där till? att Lynx ger mer kortfattad info..

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Alternativ.nu inget för telefonmodem
« Svar #7 skrivet: 12 jul-07 kl 23:56 »
Ulric, hur går det där till? att Lynx ger mer kortfattad info..

Jag antar att sajten detekterar vilken browser man använder och anpassar svaren efter det. Största skillnaden jag sett är att "senaste inläggen" bara är 20 till antalet, som det var innan sidan gjordes om. Jag experimenterade lite med att låta Firefox låtsas vara Lynx. Då blir det fortfarande 50 senaste inlägg fast utan bilder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 4 användare
köksträdgård, Tur-Johan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser