Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sellerifluga  (läst 1225 gånger)

korren

  • Inlägg: 230
sellerifluga
« skrivet: 15 nov-22 kl 13:42 »
Har i år fått kraftiga angrepp av vad jag tror är sellerifluga. Både libbsticka och bladselleri får angrepp med vissnande bruna blad. Detta började lite förra året men har varit mycket värre i år. Det gäller småskalig odling på ca 100 plantor.

Tar gärna emot lite råd angående lösning, ni kanske har andra metoder. Någon som vet om selleriflugan överlever på annan värdväxt? I så fall kanske den kommer tillbaka även om man tar ett uppehåll på ett år.

-Antingen skippar jag bladselleri helt nästa år och gör mig av med libbstickan.
-Alternativt använder jag fibernät över plantorna.

Vill gärna fortsätta odla bladselleri och libbsticka men det är inget kul när man väntat ett halvår och att plantorna innan skörd får bruna blad.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: sellerifluga
« Svar #1 skrivet: 16 nov-22 kl 00:52 »
Vi täcker över sellerin med odlingsväv direkt efter utplantering i början av juni. Väven får vara på under några veckor. Sedan brukar det inte vara några problem senare under säsongen, trots att, enligt flera uppgifter, en andra generation av flugan är värre än den första. Angreppen av första generationen gör mer skada eftersom plantorna är små vid utplanteringen.
Libbstickan är ju perenn, så den låter vi sköta sig själv. Det blir mycket angripna blad, men när blomstjälkarna kommer, skär vi ned hela plantan och de nya bladen klarar sig bättre.

Sellerin får man flytta till ny plats varje år, eftersom flugorna övervintrar som puppa i jorden.

Bladen på palsternacka kan också angripas, men hos oss är det inte i samma utsträckning som selleri och libbsticka. Förmodligen angrips några vilda flockblommiga växter också, t.ex. kvanne, jag har faktiskt inte kollat.

 

korren

  • Inlägg: 230
SV: sellerifluga
« Svar #2 skrivet: 16 nov-22 kl 18:05 »
Tack för svar!
Då får det bli täckning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 3 användare
addebadde, skogaliten, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser