Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag klippa?  (läst 997 gånger)

Ranni

  • Inlägg: 145
    • Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Hur ska jag klippa?
« skrivet: 15 okt-09 kl 15:34 »
Är nu på gång att klippa mina får(texel/dorset/gotland) men undrar hur man ska klippa egentligen för att det ska bli  så som dom som vill ta reda på ullen blir nöjda? Jag har börjat klippa redan och har gjort så att jag har först dragit ett långt drag från hals till svans längs ryggraden. Sen har jag klippt horisontellt bit för bit ner mot magen där jag avslutat INNAN ev smutsig ull finns. Gjort så på båda sidorna. Sen klippt baktill och ner mot benen, och det är oxå ull jag sorterar bort. Hals, nacke, bringa, lite bog och ner på frambenen sparar jag det som e rent, men det är ju liksom inte i ett "stycke".

Känns lite som att det kanske är enklare att klippa först horisont för att sen ta det lodrätt när man närmar sig rundningen på nederdelen av magen..  Men gör det något att man ändrar "vinkel" på klippningen?

Ska kanske oxå säga att jag klipper mina djur stående.

Hoppas någon förstår hur jag menar och kan ge mig svar. :-[

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Hur ska jag klippa?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-09 kl 20:21 »
Utan att vara expert på något vis tycker jag din strategi låter ganska bra. Hörde någon som sade att ull som ska spinnas, mm skall vara jämnt klippt. Inte en massa småhack med en liten sax utan allt klippt i ett långt, jämnt svep. Smutsig ull och dålig ull ner på sidor, mage har man nog ingen större anledning att ta vara på. Säkert bättre att bara skicka in eller ta vara på det bästa och renaste på ryggen. Ull är väl oftast ingen bristvara...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

bloke1

  • Inlägg: 54
    • Östergötland
SV: Hur ska jag klippa?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-09 kl 21:25 »
var för klipper du dem inte sittande? mycket enklare, kanske något svettigare. gå en kurs - man lär sig snabbt. jag använder motsolsmetoden och då får du all ull i ett sjok (om du har kontroll på djuret under hela klippningen). den ull som man skall kassera är buken från ljumske till ljumske. du kan också slänga lårullen från ljumske bak till svansrot. inga omtag!

Ranni

  • Inlägg: 145
    • Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
SV: Hur ska jag klippa?
« Svar #3 skrivet: 16 okt-09 kl 12:55 »
Bloke- Jo, jag ska försöka gå en kurs. Tror inte det ordnas alltför ofta där omkring jag bor men visst, det händer och då ska jag nog passa på. Jag får ner vissa av fåren i sittläge, lammen som inte e så tunga, men då klipper jag mest magen och lite ben. Och verkar klövar. Resten kör jag stående. Fast jag tror jag e mest dum med mig själv och framför allt min rygg som kör stående... Ajajaj, det känns nu riktigt illa ska jag säga...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 4 användare (1 dolda)
ninanna, Tångräkan, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser