Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allt för lägerplatsen  (läst 3700 gånger)

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
Allt för lägerplatsen
« skrivet: 04 dec-08 kl 22:42 »
Vad har ni för fiffiga lösningar på er lägerplats ??  ställning över elden där man kan hänga grytor eller ett stekbord etc...     bra att ha verktyg på en lägerplats
Hur gör ni med förvaring av produkter som behöver hållas kalla /varma ??
Ja alla bra tips och ideer för en trivsam och väl fungerande lägerplats.

Vår lägerplats skall byggas vid en liten å, dit vi kommer att rida med våra grupper för att övernatta i tält eller vindskydd. Allt från 3-10 personer.

Vad har ni för bra tips & råd ??
 :)
« Senast ändrad: 04 dec-08 kl 22:44 av Vildjäntan på Lugnet »
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Allt för lägerplatsen
« Svar #1 skrivet: 05 dec-08 kl 23:18 »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Par

  • Inlägg: 62
    • Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
SV: Allt för lägerplatsen
« Svar #2 skrivet: 16 dec-08 kl 12:49 »
Vad har ni för fiffiga lösningar på er lägerplats ??  ställning över elden där man kan hänga grytor eller ett stekbord etc...     
bra att ha verktyg på en lägerplats
Hur gör ni med förvaring av produkter som behöver hållas kalla /varma ??
Ja alla bra tips och ideer för en trivsam och väl fungerande lägerplats.

Vår lägerplats skall byggas vid en liten å, dit vi kommer att rida med våra grupper för att övernatta i tält eller vindskydd. Allt från 3-10 personer.

En mindre pressening (4x6 m, typ), uppsatt med en ryggås, och elden i mitten i ena änden är bra att ha. Vanlig markisväv duger utmärkt, den bvehöver inte vara 100% vattentäg, bara så att det inte regnar in i stora mängder.

Fixa en rejäl stång över, och använd grytkrokar i trä (med rejäl hamplina) för att hänga grytorna. Barka gärna av denna för att slippa bös i maten.

En murikka är trevlig, det beror på vad man vill laga för mat. En billig gjutjärnsstekpanna från loppisen duger ofta gott, och är billigare.

Jag impulsköpte en "fältugn" (Skeppshults Dutch oven) när en butik hade 20% rea, guld värd om du kan transportera den (10 kg!).

Yxa, huggkubbe, kanske sågbock och såg. Gärna något för att hålla veden ute ur regnet (flätade slanor och ett tak?). Ett par svetshandskar för att kunna hantera varma grytor är också bra att ha.

Matlagningsutrustningen för mig är ett par skärbrädor, ett par knivar, kanske ett rivjärn, samt några slevar.  Samt ett gott urval kryddor. Allt går in en rejäl trälåda, som står upp från marken. Fundera på ditt behov av grytor, jag klarar mig själv med en enda, kanske också en stekpanna för brödbak, för upp till ett tiotal så är det 3-4 grytor (från 3-15 liter), en stekpanna för bröd och helst en kaffepanna för varmvatten (te, disk, osv).

Kylförvaring finns det många varianter på; en mini-jordkällare (grop i marken med stenväggar), en säck med fuktiga trasor upphängd i ett träd, en back nere i bäcken...

Tänk sedan på sitt- och arbetsplatser: vad behöver du/ni, vad behöver era gäster. Om du ändå skall bygga timrade vindskydd kan du kanske fixa all "infrastruktur" i och med detta, annars är det bra med ett tak för folk att sitta under när vädret är dåligt.

Jag har hållt kök åt upp till 12 pers under medeltidsveckor, osv med ungefär ovanstående under flera år. Glöm inte kokboken om du inte kan allt du vill laga i huvudet (köp skäpkopior av dina favoriter och lämna i lägret i en plastback?)


Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Allt för lägerplatsen
« Svar #3 skrivet: 16 dec-08 kl 14:44 »

Du kan få köpa en tippi av mig för 5000..................Skilnaden mellan Moskosel kåtan och min tippis är som att jämnföra hushållspapper med pressening.

Ps du får en Måskoselkåta på köpet Ds
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Allt för lägerplatsen
« Svar #4 skrivet: 16 dec-08 kl 21:34 »
Tack Par för alla visa ord, ska inhandla en del av sakerna nu under julrean ,  ;D

tips på bra örter samtidigt kanske som man kan odla i små krukor ??
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

olleorama

  • Inlägg: 6
SV: Allt för lägerplatsen
« Svar #5 skrivet: 17 dec-08 kl 17:13 »
Appropå dutch ovens, det finns billigare och större dutch ovens hyfsat billigt från holland. Frakten blir inte så himla dyr heller. Är ni flera så tycker jag iaf att skeppshults dyrmodell är ganska liten. Jag har bara sett den i butik iofs. Min första dutch oven gjorde jag själv, ganska fult iofs. Jag köpte en skeppshult gryta på loppis, blästrade den, gav den omgång med en stålullstrissa och gassvetsade (med tillstatsmaterial) fast en ring av vanligt blötjärn på locket och fästen för en hänkel. Sen blev det ett tiotal omgångar med rapsolja i ugnen för att få upp stekytan på den igen. Inte så himla snyggt kanske, men det funkade. VIktigt att man spänner fast locket ordentligt (på nåt stort och tungt, i mitt fall en stor tjock riktplåt) och låter den svalna helt innan man släpper. Annars slår det sig lätt.

Murikkas är underbara (om man inte ska bära dem). Bra komplement till en dutch oven. Ska man ha steklaggar får man ha ett par om man är 10 pers. Sen är det ju trevligt med en REJÄL kaffekanna. Jag hade skippat trefoten och haft en stålstång över elden (vilandes i två y-klykor, av förslagsvis stål), som skulle vart lång (typ som en stockeld), då kan man hänga grytor och kaffekannor på olika höjd, samt variera glöden i ändarna för stekning.

Om ni planerar att sova tycker jag att ett baker tält (kallas shanty tält av Nessmuk, och campfire tält av Bill Mason) är ett mkt trevligt alternativ, har använt det på en kanottur för nåt år sen, ska sy ett nu under julen (mammas symaskin!), det är ganska enkelt. Ska man vara tio kan man ha två stycken som står motvarandra med en eld emellan. De ger också mkt utrymme för arbete under tak och man kan ju ha lite bänkar och bord ståendes på lägerplatsen. Men en teepee för 5000 går nog faktiskt inte att slå. Jag har en lavvu från bison, enligt mitt tycke mer prisvärt än tentipi, men inte bättre än körvens erbjudande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Anders Flix, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser