Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Basilika????  (läst 3645 gånger)

Rubinen

  • Inlägg: 197
  • Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Basilika????
« skrivet: 07 jan-07 kl 16:23 »
I dag när jag upptäckte att jag hade betalat 19.90 kr för en ynklig liten kruka basilika på vårat ica bestämde jag mig för<att odla min egna i sommar Det är ju så gott men Hur bevarar man den bäst Fryst eller torkad?????
Vill gärna ha andra tips om   basilikabra sorter odling i krukor mm
Älska din nästa så som dig själv

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Basilika????
« Svar #1 skrivet: 07 jan-07 kl 16:27 »
Fryst. Basilika förlorar i smak om du torkar den.
Jag har ingen vidare koll på sorter som är bra för krukodling, men det finns ju en hel mängd sorter, bara att välja och vraka!
Höns, stickning och pelargoner

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:Basilika????
« Svar #2 skrivet: 07 jan-07 kl 16:35 »
Mitt absolut bästa tips är Genovese, det är en "vanlig" basilika, men den ger oerhörda mängder. Klipper man dem bara ovanför ett bladpar grenar dom sig och ger ännumera.

Har provat ett par andra sorter, har inte hittat någon som vi har fastnat för, fast det kan nog vara värt att prova flera sorter.

Brukar göra pesto av det, jättegott.
Jon
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Rubinen

  • Inlägg: 197
  • Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Re:Basilika????
« Svar #3 skrivet: 10 jan-07 kl 09:01 »
Tack för tipsen ang Basilika :D
Älska din nästa så som dig själv

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Basilika????
« Svar #4 skrivet: 28 jan-07 kl 20:19 »
Brukar med jämna mellanrum så basilika i en kruka i köksfönstret, vanlig krukväxtjord i en vanlig blomkruka.
skörda regelbundet och när plantan ser blek och hänging ut efter några skördar så slänger du rasket och börjar på nytt i ny jord.
Jättegott på ostmacka! :)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
Re:Basilika????
« Svar #5 skrivet: 02 feb-07 kl 14:19 »
Ett bra tips tycker jag är att pensla olja på bladen vid infrysning, så fryser de inte sönder i småbitar.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Basilika????
« Svar #6 skrivet: 02 feb-07 kl 22:12 »
Brukar med jämna mellanrum så basilika i en kruka i köksfönstret, vanlig krukväxtjord i en vanlig blomkruka.
skörda regelbundet och när plantan ser blek och hänging ut efter några skördar så slänger du rasket och börjar på nytt i ny jord.
Jättegott på ostmacka! :)

Istället för att börja om från frö kan du ta sticklingar och sätta ner direkt i jord, dom rotar sig snabbt om det inte är kyligt och då har du nya plantor på bara några veckor. 4-5 sticklingar i en kruka brukar ge en fin buske ganska snabbt.

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Basilika????
« Svar #7 skrivet: 05 feb-07 kl 22:12 »

Vill gärna ha andra tips om   basilikabra sorter odling i krukor mm

Jag brukar odla en rödbladig basilika som gett bra skörd och är god


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 3 användare
RickardR, GE202, allimak

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser