Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Holkar på vintern  (läst 1788 gånger)

john

  • Gäst
Holkar på vintern
« skrivet: 29 okt-04 kl 11:53 »
Hej!

Jag har under sensommaren/hösten byggt och satt upp en handfull fågelholkar på tomten. Tänkte att småfåglarna skulle flytta in till våren.
Men redan idag är det skytteltrafik in och ut ur holkarna.
Hamstrar dom mat där inne, eller "bor" dom där under vintern?
Det är främst talgoxe jag sett använda holkarna redan nu.

/ john

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Holkar på vintern
« Svar #1 skrivet: 29 okt-04 kl 14:40 »
många fåglar använder holkar - och andra tillhåll- som övernattningsställen under vinterhalvåret. Detta av den enkla anledningen att det blir varmare för dem än att sitta på en trädgren e d. Talgoxar är enorma på att lägga upp och gämma mat till vintern på alla upptänkliga ställen, ungefär som ekorrar. Dock är det väl knappast troligt att de får ha maten i fred om de lägger den i en holk, men det är ju en annan historia.

Kontentan är i a f att holkar gör nytta för fåglarna året runt.
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare
Lillskiten, camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser