Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kebab.  (läst 6892 gånger)

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Kebab.
« skrivet: 09 sep-06 kl 19:47 »
Kebab är pressat fårkött om jag inte misstar mig. Men hur sjutton gör de? Köpte en påse med sumak härom veckan då jag skulle göra Fattoush, på påsen stod det "Sumak - kebabkrydda". Mina smaklökar kände inte igen kryddan, används den verkligen till kebab?

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kebab.
« Svar #1 skrivet: 09 sep-06 kl 21:57 »
Man bankar ut kött till skivor som man staplar och liksom trär på höjden på ett spett. I botten på spettet är det en skiva så att allt inte bara trillar av neråt.

Har dock ingen aaaning om sumak  :) Men det kan väl tänkas finnas fler kebabvarianter vi inte är vana vid.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Kebab.
« Svar #2 skrivet: 09 sep-06 kl 22:33 »
Hej!

Jag har fått uppfattningen att kebab är en beteckning för kött eller köttfärs i asiatiska länder.

Vi deltar i flyktingguideprojekt, och har en del vänner från Iran, samt kurder. En variant kebab var som något slags avlånga köttbullar uppträdda på platta grillspett.

Förmodligen kan sumak krydda någon kebabvariant någonstans.

Edgar

 

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Kebab.
« Svar #3 skrivet: 10 sep-06 kl 18:03 »
Man bankar ut kött till skivor som man staplar och liksom trär på höjden på ett spett. I botten på spettet är det en skiva så att allt inte bara trillar av neråt.

Menar du det där spettet som snurrar som de sedan skär  bitar från? Kanske man bara kan banka lite lamm hemma då och få något som liknar kebab, fattar bara inte hur de får den så där härligt flottig...


Jag har fått uppfattningen att kebab är en beteckning för kött eller köttfärs i asiatiska länder.

Vi deltar i flyktingguideprojekt, och har en del vänner från Iran, samt kurder. En variant kebab var som något slags avlånga köttbullar uppträdda på platta grillspett.

Ja, Kebab måste ju nästan syfta på att man pressar i hop köttet. Jag brukar göra Dam Ke Kebab som är en indisk rätt bestående av ett tunt lager köttfärs stekt i ugn med en hel radda kryddor.

När det kommer till Sumaken var jag mest förvånad över att den liksom översattes med Kebabkrydda som om vore det en självklarhet här i Sverige. Dessutom köpte jag den på Hemköp som ju ej är världens mest exotiska matmarknad.

/Valma
« Senast ändrad: 10 sep-06 kl 18:06 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Kebab.
« Svar #4 skrivet: 10 sep-06 kl 18:20 »
Hittade detta på Wikipedia (om nu någon förutom jag är intresserad):

Kebabköttet

"...malt kött, ister och kryddor som pressats samman till en cylinder."

Är inte det den billiga budget-varianten av kebab som säljs i mindre nogräknade pizzerior? Som jag ser det finns det två olika typer av kebabkött i sverige. Den ena är den billiga budgetvarianten med pressat köttfärs som är segt gummiliknande och som man får dålig mage av, och sedan den andra varianten av riktigt kött som faktiskt är god. Båda tillagas väl dock på ett stort spett och skärs med elektrisk eller vass kniv. Någon som kan förklara?

/XX

     ----------------

När jag var i turkiet kunde man äta kebab överallt. Eller rättare sagt, det var svårt att hitta nått annat än kebab. Det visade sig att min svenska uppfattning om vad som var kebab var långt ifrån sanningen. Det verkade helt enkelt som om kebab bara var betäckningen på grillat kött. Kan någon turk kommentera detta?

/Robban




Som sagt, vore intressant om någon som vet kunde bringa klarhet i ämnet.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

leifhh

  • Gäst
Re:Kebab.
« Svar #5 skrivet: 16 sep-06 kl 21:21 »
Jag har fått uppfattningen att kebab är en beteckning för kött eller köttfärs i asiatiska länder.

detta är min uppfattning också, kanske med specificeringen "grillat kött eller köttfärs".
personligen brukar jag göra shish-kebab som är en nordindisk variant (enligt min kokbok) gjord på lammfärs.
sedan förstår jag inte riktigt varför det skall behöva vara så förbenat svårt att hitta kebab gjord på lamm i sverige, i princip all kebab i de områden där jag rör mig är gjord på annat kött (mald nöt alt skivor av gris eller kyckling)

Sapmelas

  • Inlägg: 6
Re:Kebab.
« Svar #6 skrivet: 13 okt-06 kl 20:13 »
Sumak kebabkrydda marknadsförs av Gröna Bladet 08-75 46 033. Det är visst torkade malda bär från mellanöstern. Den är visst släkt med vår rönnsumak men jag törs inte säga att det är garanterat giftfritt eller för den delen smakar likt.

Kebabrecept har jag sett ett par där man utgår från mald kryddad köttfärs som man kavlar tunnt mellan två bakplåtspapper för att sedan ta bort det ena pappret och grilla köttfärsen i ugnen.

Principen är väl inte så långt ifrån - men sannolikt mycket mer hälsosam än - det som malda feta slaktavfallet som köps på snabbmatsställena.

Lycka till!


Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Kebab.
« Svar #7 skrivet: 14 okt-06 kl 07:05 »
hm...vet inte alls säkert, men jo kebab verkar vara ett samlingsnamn för grillat kött. Och ja det kan skilja sig från skivor uppställda på pinne till malda korvar som ser ut som kattskitar.
Köper man "kebab" i nordafrika eller mellanöstern så består den oftast av fårkött, i europa oftast av nöt och i övriga världen oftast av gris eller nöt. Detta är dock endast grundat på egen erfarenhet och upplevelse och bör inte betraktas som någon absolut sanning.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Sensation

  • Gäst
Re:Kebab.
« Svar #8 skrivet: 29 dec-07 kl 19:45 »
Kebab i  sverige är ofta skivad fläsk kare av sämsta sort,,,

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Kebab.
« Svar #9 skrivet: 29 dec-07 kl 19:46 »
Man ska över huvudtaget akta sig för färdigkryddat kött, för under den starka smaken kan det döljas allt möjligt äckel.

Tamdjuret

  • Inlägg: 97
Re:Kebab.
« Svar #10 skrivet: 29 dec-07 kl 22:01 »
Första Kebab-stället i Göteborg hade Sumak på grönsakerna de serverade till köttet. Jag minns de vackert upplagda tomaterna, gurkan och löken med strängar av sumak och persilja. Och den goda dressingen. mmm.

Redan de gamla grekerna
"2,000 years ago, the Greek physician Pedanius Dioscorides (c.40-90 AD) wrote in his voluminous "De Materia Medica" ("On Medical Matters") about the healthful properties of sumac - primarily as a diuretic and anti-flatulant when it was "sprinkled among sauces" and mixed with meat. Dioscorides served in Roman Emperor Nero's armies as physician, pharmacologist, and botanist."

http://www.uni-graz.at/~katzer/engl/Rhus_cor.html

Nå i alla fall. Sumak har jag i min bulgursallad.
Här är ett annan god sallad:

Fattoush:
2 pitabröd
3 salladslökar, ituskurna och skivade
1 st gurka. skalad och hackad
2 tomater, hackade
1 knippe bladpersilja, hackad
1 knippe mynta, hackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
6-8 msk olivolja, jungfruolja
1 citron - bara saften
havssalt
0.5 tsk sumak

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Kebab.
« Svar #11 skrivet: 30 dec-07 kl 20:10 »
Här är ett recept på kebabkött som vi brukar göra.
Kebabkött:
500 g köttfärs
paprikapulver
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
salt, peppar
Mixa allt i en matberedare. Kavla tunt, tunt med plastfolie över och under. Skär i bitar. Rulla till en rulle. Jag rullar upp det på en tom hushållspappersrulle. Frys. Vid användning ta fram en rulle, skär i småbitar medans den fortfarande är fryst. Stek i olja i en stekpanna.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kebab.
« Svar #12 skrivet: 29 okt-13 kl 17:30 »
dags o blåsa lite liv i  tråden, kebab är väl nötkött och det som ni tycker är flottigt gott är fläskkött( kallat gyros)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kebab.
« Svar #13 skrivet: 29 okt-13 kl 19:51 »
Traditionell kebak görs ju som påpekats på lamm. Men det gör kebab på allt som ha minst två ben, och kanske endel som saknar ben också

Broberg

  • Gäst
SV: Kebab.
« Svar #14 skrivet: 29 okt-13 kl 19:56 »
Svensk kebab, är säkert ihopapressat restavfall och diverse skit. Såg ett tvprogram, med han kocken Niklas i Turkiet. Där betydde kebab grillat kött typ, vad de sa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser