Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?  (läst 3205 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« skrivet: 12 jul-17 kl 14:45 »
Mitt get-planerande går långsamt men framåt. Hagarna står faktiskt klara med plan att hålla dom parasitfria, vindskydd och foderhäckar finns.

Men jag är så otroligt dålig på geografi... Vilken allmogeras är "mest rätt" om vi pratar norra Sörmland? Vet att det inte spelar så stor roll men det är lika bra att vara förberedd på vad förstå-sig-påarna kommer att säga.

Annars har jag mest löv-sly som jag vill bli av med och blandskog runt om ifall jag vill utöka hagarna åt något håll, stockar och stenar att klättra på i alla hagar. Som det är planerat nu kommer jag att slå ängsmarkerna innan jag släpper över dom för sommaren men det finns gräs, sly och skogsmark så att det räcker.

Vad tycker ni är lämpligaste rasen, spelar det någon roll?

Sen har jag läst någonstans att det finns allmogegetter som är kulliga, och det vore ju drömmen... Finns det bland alla raser?

Och oavsett ras så ska jag hitta trevliga individer också. Jisses, det är en utmaning det här...


Postat med Alternativ.nu´s app

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-17 kl 17:36 »
Vad tycker ni är lämpligaste rasen, spelar det någon roll?

Sen har jag läst någonstans att det finns allmogegetter som är kulliga, och det vore ju drömmen... Finns det bland alla raser?

Och oavsett ras så ska jag hitta trevliga individer också.

Du har verkligen förberett ditt getköp väl. Grattis  :)!
Göingegeten är anpassad till det magra, risiga och steniga betet i södra Sverige och skulle lika gärna kunna heta "Sydsvensk skogsget."
Jämtgeten är anpassad till ett bete på fäbodar. Den har en litet graciösare/spensligare kroppsbyggnad än göingegeten. Lappgeten är anpassad till det kargare betet och strängare klimatet i norra Sverige. Vilken ras du väljer har kanske inte så stor betydelse, utan som du skriver så är det viktigt att hitta trevliga individer. För några år sedan fanns det kulliga jämtgetter men jag vet inte hur det är nu.

Rasen Svensk Lantrasget som jag själv har haft, vanlig på mjölkgårdar, är också skyddsvärd och i den rasen är det ganska vanligt med naturligt kulliga individer.
Lycka till!

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« Svar #2 skrivet: 12 jul-17 kl 19:54 »
Hej och tack för svar! Fast det blev ju inte direkt enklare med ännu en ras för övervägande

Anledningen till att jag inte tittat närmare på svensk lantrasget (förrän nu) är att jag fått för mig att aveln varit lite hårdare driven för att få fram bra produktionsdjur, och min förutfattade mening var väl att de lättare blir sjuka och har svårare killningar (öh, vet inte hur det ordet böjs...) än allmogeraserna. Har jag fel?



Skickat från min iPad med Alternativ.nu

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« Svar #3 skrivet: 12 jul-17 kl 23:07 »
 :) Ja det är riktigt att svensk lantrasget är mer avlad med tanke på mjölkproduktion. Men att de skulle ha lätt för att bli sjuka eller ha svåra killningar har jag inte upplevt. De getter jag hade var friska och killade utan problem. Däremot kan de sätta juver och ge mjölk utan att först bli betäckta och få killing, särskilt om betet är saftigt och kraftigt. Har du möjlighet att besöka getfolk som har olika raser så blir det kanske lättare att välja?

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« Svar #4 skrivet: 12 jul-17 kl 23:30 »
:) Ja det är riktigt att svensk lantrasget är mer avlad med tanke på mjölkproduktion. Men att de skulle ha lätt för att bli sjuka eller ha svåra killningar har jag inte upplevt. De getter jag hade var friska och killade utan problem. Däremot kan de sätta juver och ge mjölk utan att först bli betäckta och få killing, särskilt om betet är saftigt och kraftigt. Har du möjlighet att besöka getfolk som har olika raser så blir det kanske lättare att välja?


Tack igen
Jo det vore ju såklart det bästa. Det har blivit lite väl mycket andra studiebesök så jag har inte orkat ta tag i det. Tänkte väl att när jag väl hälsar på där det finns getter som jag är intresserad av så blir det tid att ställa frågor, men då får man såklart hoppas på en ärlig och bra säljare.

Känner ingen alls med getter faktiskt, men jag letar väl rätt på någon som säljer och frågar om jag får komma på besök. Andra tips mottages tacksamt, här eller PM! Bor i Strängnäs (shit, nu måste jag kolla om det verkligen är norra Sörmland....eh) och åker oftast åt Stockholms-hållet.

Och om ni får ett trevande samtal de närmsta dagarna gällande getter så är det antagligen....jag!


Postat med Alternativ.nu´s app

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« Svar #5 skrivet: 14 jul-17 kl 05:18 »
Välkommen, välkommen!  Verkligen kul att du förbereder så väl, då finns chansen att dina getter får det riktigt bra, och om de trivs så trivs ju du!  Att de första är både trevliga och friska är viktigt, precis som du säger.  Trevliga mot dig, och trevliga mot varandra!

  skräptanten säljer ibland, har jag hört.  Men hennes djur är behornade.  Göingegetter tror jag.  Ett besök hos skräptanten rekommenderas - men se upp så att du inte råkar få med dig några avelsdjur därifrån, getter är väldigt lätta att bli vän med!   ;)

  Själv föredrog jag behornade, men köpte två kulliga bockar i följd, så min flock var nästan helt utan horn.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« Svar #6 skrivet: 15 jul-17 kl 19:05 »
Hej! Din flock "var" utan horn, betyder det att du inte har några kvar? Tror att Skräptanten bor ganska långt ifrån mig, även om ett besök vore kul och lärorikt. Jag har ringt runt lite... inget napp än men plötsligt händer det!


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« Svar #7 skrivet: 15 jul-17 kl 20:08 »
Din flock "var" utan horn, betyder det att du inte har några kvar?
Jupp, det betyder det.   :'( :'( :'(  Jag kommer nog aldrig riktigt över det.
Tror att Skräptanten bor ganska långt ifrån mig
Jag tror att du vinner så mycket på att besöka just skräptanten, att det betalar resan i form av färre problem och mera glädje senare.

  Förutsatt att hon vill och kan ta emot dig förstås!   ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« Svar #8 skrivet: 16 jul-17 kl 14:50 »
Jodå, jag tar emot besök, men det är en bit att åka. Säkert finns någon på närmre håll, men om du ändå har vägarna förbi kan du skicka ett PM :) .

Vad är grejen med kulligheten?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« Svar #9 skrivet: 17 jul-17 kl 00:37 »
Jodå, jag tar emot besök, men det är en bit att åka. Säkert finns någon på närmre håll, men om du ändå har vägarna förbi kan du skicka ett PM :) .

Vad är grejen med kulligheten?

Nämen! Hej!
Funderade på om jag skulle våga skicka iväg ett PM och på det viset såg jag din annons och innan jag hann mer än så så kom du hit!  :)

Grejen med kullighet är att de får jag haft med horn har fastnat i både det ena och det andra, och det vill jag undvika (bra hagar och stall, borde egentligen inte varit möjligt). Inga utan horn har fastnat. Inte vetenskaplig jämförelse kanske men om det nu är så så det skulle vara ett orosmoment mindre, om det gick att välja kullighet som bonus till alla andra egenskaper jag efterfrågar. Eller är getter smartare än får kanske..?  ;)

Sen har jag hört olika om det där med avhorning. En del säger att det är mycket traumatiskt, andra har inte reflekterat över det alls och verkar inte förstå frågan. Eftersom vissa avhornar så gissar jag att det är visst bekymmer med horn i alla fall?

Vill gärna höra din åsikt!

Skickar iväg ett PM.




skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« Svar #10 skrivet: 17 jul-17 kl 16:49 »
Förstår vad du menar, men har inte haft några större problem med djur som fastnar med hornen i saker. Här finns idisslare, och samtliga har horn, både getterna och korna. Visst kan hornen användas som vapen, men även som nyttoredskap för att klia sig t ex. Problem med att djuren bråkar mha hornen går att förebygga genom att ge djuren gott om rörelseutrymme och, om en har många djur, gruppindela dem klokt under stallsäsongen.
Getter är helt klart smartare än får. På gott och ont. Ibland är de smartare än människor också, så det är nyttigt för ens personliga ödmjukhet att ha getter.
Avhorning görs under lokalbedövning (och ibland sövning) av veterinär, som bränner bort hornknopparna när killingarna är små. På vuxna djur brukar en nöja sig med att såga av hornspetsarna. Tror inte att någotdera är särskilt traumatiskt.

Fick ditt PM, svarar lite senare :) .


Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« Svar #11 skrivet: 17 jul-17 kl 23:19 »
Bra talat, skräptanten!  Särskilt det där med smartheten och ödmjukheten ...   ;D

  Själv föredrog jag horn på mina, mycket praktiskt i många sammanhang, även när räven kommer på besök.  Behornade djur blir inte lika blodiga när de gör upp om rangordningen.  Bara vid slakt var hornen ivägen för mig.

  Ganska bra att inte blanda behornade med hornlösa, dock.  En rangstrid mellan en behornad och en kullig bock kan ge skärskador på den kulliga bocken, och getter slåss, när de slåss, med hornspetsarna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« Svar #12 skrivet: 17 jul-17 kl 23:27 »
Ok Trollmor, precis det där med att blanda behornade och hornlösa var min senaste fundering, nästan läskigt att du skrev så...


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kulliga allmogegetter till norra Södermanland?
« Svar #13 skrivet: 19 jul-17 kl 00:51 »
Som princip.  Men utan att överdriva!  Har du en bra individ som råkar vara annorlunda på skallen än de andra, så behåller du ju den ändå!  De viktigaste egenskaperna sitter ju inuti!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser