Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på getter (eller får??)  (läst 7020 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Funderar på getter (eller får??)
« skrivet: 08 jan-12 kl 19:31 »
Hej! Vi har länge gått och funderar på att skaffa getter eller får. och nu snart ska vi flytta och ser då chansen till att kanske skaffa några.
Då undrar jag, vad är bäst som sällskap? Get eller får? Alltså, vad blir personligast etc.

Jag vet att man håller getter och får på rätt olika krav. Men det behöver vi inte prata om i denna tråden. men vad tror ni blir bäst? får eller get?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

David97

  • Gäst
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #1 skrivet: 08 jan-12 kl 19:43 »
Får är lugna, men baggarna kan vara vääääldigt tjuriga.. Dom är jättemysiga och goá.. Vi hade får när jag var mindre (Är 14 nu) och dom var så gosiga, man kunde stå med dem i timmar!

Getter upplever jag mer spralliga, ska hoppa och klättra massa.. Dom behöver en stor hage för att kuna busa av sej och HÖÖÖÖGT nät/elstängsel då dom hoppar väldigt högt och bra..

Getter har den knasiga egenskapen att när dom blir rädda, stelnar bakbenens muskler, och dom faller åt sidan, = lätt byte för rovdjur..

Annars är ju båda djuren trevliga, men fåren är mer lätthållna tycker jag :)

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #2 skrivet: 08 jan-12 kl 19:44 »
Det är olika från person till person, smaken är som baken :)
Själv så tycker jag getter är mer personliga och helt underbara husdjur :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #3 skrivet: 08 jan-12 kl 20:01 »
Jag har bara erfarenhet av getter och de 2 jag har erfarenhet av var otroligt mysiga individer. Har läst att får inte blir lika personliga? Stämmer det?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #4 skrivet: 08 jan-12 kl 20:02 »
Mest personlighet tror jag ganska garanterat att getter har, på gott och ont. Men givetvis kan också får bli väldigt tillgivna med stor personlighet, speciellt om man föder upp dem som flasklamm.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Daniel1983

  • Inlägg: 167
    • Västergötland
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #5 skrivet: 08 jan-12 kl 20:19 »
Jag länkar till en liknande tråd jag atartade för ett tag sen.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=98421.msg860668#msg860668

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #6 skrivet: 08 jan-12 kl 20:21 »
Getter har den knasiga egenskapen att när dom blir rädda, stelnar bakbenens muskler, och dom faller åt sidan, = lätt byte för rovdjur..

Våra hade inte den egenskapen.

Däremot har jag sett det på Internet.

ninna b

  • Gäst
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #7 skrivet: 09 jan-12 kl 19:00 »
Getter är fräcka och framfusiga, kvicka, nyfikna och kan vara ganska elaka mot varandra.

Får är inte så påflugna utan lugnare, vänligare och snällare not varandra.

Getter är tystare, får kan hålla en jäkla låda.

Getter gillar sly, får vill ha gräs


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #8 skrivet: 09 jan-12 kl 19:13 »
Getter har den knasiga egenskapen att när dom blir rädda, stelnar bakbenens muskler, och dom faller åt sidan, = lätt byte för rovdjur..
Nej då, det är bara en ras, som har den egenskapen, och vi diskuterade för ett par år sedan om det är djurplågeri eller ej att avla på den rasen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

MittUtopia

  • Inlägg: 161
    • Skåne
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #9 skrivet: 09 jan-12 kl 19:24 »
Getter är vansinnigt sällskapliga, busiga, äter ALLT ( inte alltid bra).
Får har jag inte jättemycket erfarenhet av, men dom verkar mer egna än tillgivna.
Jämför lite med hundar och katter.
Hund-get
Katt -får.

Min åsikt.
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Per Gynt

  • Gäst
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #10 skrivet: 09 jan-12 kl 20:09 »
Getter har den knasiga egenskapen att när dom blir rädda, stelnar bakbenens muskler, och dom faller åt sidan, = lätt byte för rovdjur..

Nej, nej  :). "Fainting goats" har en ärftlig genetisk defekt, tror inte de finns i Sverige. Både getter och får blir tillgivna och personliga om man ägnar sig åt dem. De vill ha olika bete så kanske det avgör ditt val? Se svar från ninna b som jag tycker visar skillnaden på djuren.

taccotad

  • Inlägg: 376
    • Skåne
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #11 skrivet: 09 jan-12 kl 20:30 »
Har bara erfarenhet av får. Har haft våra nu sen i höstas, helt underbara. Tillgivna, mysiga, tama, keliga, lugna.... Är väldigt glad för dom!

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #12 skrivet: 09 jan-12 kl 21:55 »
Bara spekulerar lite, skulle det gå att ha ett får och en get? Tillsammans alltså? Eller bör jag ha minst 2 getter och 2 får isåfall?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Sussilo

  • Gäst
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #13 skrivet: 10 jan-12 kl 06:45 »
Jag skulle hålla mig till ett av djurslagen eftersom getter och får inte har något utbyte av varandra, utan kommer att bilda två olika flockar. De pratar inte samma språk, så att säga :). Jag skulle nog välja får till att börja med. Trots att de ska klippas tror jag ändå att de är enklare att hålla än getter.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #14 skrivet: 10 jan-12 kl 08:11 »
Jag skulle hålla mig till ett av djurslagen eftersom getter och får inte har något utbyte av varandra, utan kommer att bilda två olika flockar. De pratar inte samma språk, så att säga :). Jag skulle nog välja får till att börja med. Trots att de ska klippas tror jag ändå att de är enklare att hålla än getter.
Om det är svårt eller inte kvittar! Det är relationer som är i fokus nu ;D Vad som blir personligast lixom =) Lutar åt getter faktiskt :P
Att getter behöver en väldigt rymningssäker hage etc vet jag redan.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #15 skrivet: 10 jan-12 kl 09:48 »
Jag tror (och då har jag bara kort vana av getter och i stort sett ingen vana av får) att getter är mer personliga än får. En get som vet vart den bor kan du ju traska ut med på promenader och den följer med som en snäll hund :D. Dessutom är de mer skuttiga och underhållande att titta på, med både för och nackdelar ;)
Det blir vad du gör det till!

Per Gynt

  • Gäst
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #16 skrivet: 10 jan-12 kl 20:32 »
Om det är svårt eller inte kvittar! Det är relationer som är i fokus nu ;D

Nå, du verkar ju ha bestämt dig. Hur är betesmarken? En könsmogen get går i brunst ca var tredje vecka och kan då föra oväsen på det mest irriterande sätt, kan vara jobbigt för relationen  ;)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #17 skrivet: 10 jan-12 kl 21:06 »
Två kastrerade bockar?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #18 skrivet: 11 jan-12 kl 08:21 »
Jag tror (och då har jag bara kort vana av getter och i stort sett ingen vana av får) att getter är mer personliga än får. En get som vet vart den bor kan du ju traska ut med på promenader och den följer med som en snäll hund :D. Dessutom är de mer skuttiga och underhållande att titta på, med både för och nackdelar ;)
Getter betar över större områden än får.   Det är därför de följer med lättare på promenader.  Getterna har också lättare att acceptera flockmedlemmar av andra arter (människor t ex) än får, som för sitt välbefinnande kräver flock-kompisar som är just får.

Två kastrerade bockar?
Varför kastrerade, om de "bara" ska vara till sällskap?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #19 skrivet: 12 jan-12 kl 00:19 »
Varför kastrerade, om de "bara" ska vara till sällskap?

Varför inte?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Funderar på getter (eller får??)
« Svar #20 skrivet: 12 jan-12 kl 11:36 »
Två kastrerade bockar för att.
De luktar mindre bock och de slipper leta getter = en anledning mindre att vara på fel sida staketet. Är det personlighet man är ute efter så skulle jag ta två kastrerade bockar av någon av allmogeraserna. De är friska och tåliga för vårt klimat. Vill man sen utöka med getter och bockar så är de inte i vägen även om man byter ras eller inte passar i avelsplanen.

Ha det bra / Eva i Hensvik
Lappgetter och höns i Roslagen
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser