Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gödsla gammal betesmark  (läst 5886 gånger)

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
gödsla gammal betesmark
« skrivet: 13 feb-06 kl 12:42 »
Hej ! vi har tre tunnland bete som inte har blivit betat på många år förän i fjor då vi fick våra gutefår. Min fråga är om jag skall gödsla marken något nu till våren och i såfall med vad.

MVH  Göran   8)
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Arne Weise

  • Inlägg: 49
    • Blekinge
Re:gödsla gammal betesmark
« Svar #1 skrivet: 15 feb-06 kl 11:43 »
Det kommer att komma smått fint gräs under förnan, så se bara till att de kommer ut tidigt, typ mitten-slutet på april, så gödslar de själva till nästa år. Gödslar ni nu är nog risken att de får äta skit eller att gräset smakar piss. Min erfarenhet av gamla beten är att på en 2-3 år så är det full fart på dem igen, trots att jag inte lagt på nåt extra gödsel, bara betestrycket är stort nog.
 
Blommehöner, Linderödssvin, Finullsfår, Rödkullor, Fjällkor och Jersey.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:gödsla gammal betesmark
« Svar #2 skrivet: 16 feb-06 kl 16:42 »
Är det frågan om gammal ängs- och hagmark bör man inte gödsla alls.
Det medför bara att man förstör artrikedomen.
På åkermark kan man gödsla med fullgödselmedel (NPK) på våren, men det är väl inget alternativ för en alternativare.
« Senast ändrad: 16 feb-06 kl 16:43 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:gödsla gammal betesmark
« Svar #3 skrivet: 17 feb-06 kl 09:39 »
Hej ! det är gammal åkermark som man troligen har slått de senaste 20 åren men det har inte gått några djur där, vi har nu fem gutar som går ute hela året med vindskydd . dom kan inte hålla nere hela ytan men förhoppningvis blir det några lamm nu till våren så då blir dom fler. sedan går gässen där på sommaren tillsammans med fåren men det är väl marginelt som dom äter.

MVH  Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:gödsla gammal betesmark
« Svar #4 skrivet: 17 feb-06 kl 10:03 »
Om dina djur som du skriver inte kan beta ner allt som växer, så finns det ju ingen anledning att gödsla för att få mer foder.
Om du inte tänker ta hö från en del av ytan förstås.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Holma_gord

  • Inlägg: 92
  • HolmaGården
Re:gödsla gammal betesmark
« Svar #5 skrivet: 13 dec-06 kl 17:26 »
om ni kan,hugg det en gång spruta ner det kör gödsel plog harva och så det igen,ta en skörd(när det ha växt till reklet) kör ut urin typ 1 år efter men inte mycke kg/tunnlandet,

Fråga som typ på svenska foder /lantmännen
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:gödsla gammal betesmark
« Svar #6 skrivet: 18 dec-06 kl 16:06 »
du kan gärna slå av betet när det blir för långt gräs presis som Holma gård säger...  de gräs som fåren inte äter...
5 får på 1,5 ha låter som extremt lågt betes tryck...
Jag har haft mina 15 roslagsfår med lamm sammanlagt 30 djur på 1 ha...(2 tunnland) samt att de kunde gå upp i skogen...
 fick slå av och "betes putsa i allafall...

precis som det sägs här i forummet... fåren skall ut precis när de gröna grässtråna börja sticka upp i gammel förnan...
du kan hellre ge dem lite extra vinter foder i början... du ser ju när de inte längre bryr sig om höt...

Till 1,5 ha om du bara har får så behöver du minst 10 tackor + lammen... men det beror ju på betet osv...

Men putsa med tex slåtter kniv eller betes putts 1 eller 2 gånger under sommare.. sen kommer ditt bete bli mykcet bättre...

Vill du ha får bete så är det nog bättre att låta de vilda späda ägnsflora som har tagit över få växa vidare... beror ju lite på hur det ser ut.. och hur mycket djur du tänkt ha...

Men varför inte dela hagen och du tar hö på halva och du slåpper ut fåren tidigt i vår på resten... sedan släpper du över dem på åter växten efter höskörden ...efter några veckor...
Sedan kan du ju putsa andra halvan... för att släppa dem närmare hösten på den...

Om du plöjer och sår in nytt vall frå tänk på att det är får som skall beta där... inte för mycket timotej....utan örter...  :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare (1 dolda)
sayerbýr, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser